آیا کرگدن سفید محکوم به انقراض است؟

سودان ؛ نام آخرین بازمانده نر از کرگدن های سفید در جهان محسوب می شود که نسل آن ها در خطر شدید انقراض قرار داشته و دانشمندان در حال انجام آخرین تلاش ها برای حفظ این گونه جانوری از انقراض هستند. این کرگدن سفید در حال حاضر در مرکز حیات وحش اولپجتا در کشور کنیا نگهداری شده و تدابیر شدیدی حفاظتی و امنیتی بابت حفظ و نگهداری وی از سوی مقامات این کشور اتخاذ شده است . گفتنی است تیمی از نگهبانان نظامی و مسلح به صورت شبانه روزی از این محل پاسداری می کنند.
سودان در حال حاضر 43 سال سن داشته و بسیار پیر محسوب می شود و به همین دلیل امکان جفتگیری با انواع عادی کرگدن و تکثیر وی وجود ندارد . لازم به توضیح است که کرگدن ها به طور عادی در حدود 40 سال عمر می کنند و گاهی عمر آن ها در اسارت و شرایط حفاظت شده بیشتر می شود. به نظر می رسد در این زمینه کار چندانی از دست جانورشناسان برنیامده و شاهد انقراض یکی دیگر از گونه های ارزشمند جانوری در قرن بیست و یکم به واسطه دخالت ها و آسیب های انسانی هستیم.
متاسفانه در سال های گذشته، معدود کرگدن های سفید جهان نیز بنا به دلایل مختلفی از بین رفته و روند انقراض این گونه جانوری تسریع شده است. برای نمونه در سال گذشته کرگدن چهل و یک ساله سفید ساکن باغ وحش شن دیگو پس از انجام یک عمل جراحی نسبتا سنگین روی لگن وی ، نتوانست زنده بماند و تلاش های پزشکان برای بازگرداندن وی به حیات بی نتیجه ماند. این کرگدن سفید که بیست و شش سال گذشته از زندگی خود را در این باغ وحش به سر برده بود ، دارای یک تومور چرکی در بخش بالای ران خود بود که در صورت عدم انجام جراحی ، به مرگ وی منتهی می شد.

شکار های بی رویه در نیمه دوم قرن بیستم که توسط شکارچیان غیر قانونی در آفریقا انجام شده بود، اصلی ترین دلیل انقراض این گونه جانوری به شمار می رود . لازم به توضیح است که شاخ این کرگدن دارای قیمت بسیار زیادی بوده و فروش این بخش از بدن کرگدن سفید ، اصلی ترین دلیل شکار وی محسوب می شده است .

گفتنی است این موضوع تنها منحصر به کرگدن های سفید نبوده و کرگدن های عادی نیز به صورت بی رویه ای توسط شکارچیان غیر مجاز در حال نابودی هستند. به گفته کارشناسان ؛ تجارت شاخ کرگدن در جنوب شرق آسیا به صورت سازمان یافته عمل کرده و هر کیلو از شاخ این حیوان نگون بخت در حدود 60 هزار دلار قیمت داشته که تجارتی بسیار گران قیمت تر و بسیار پر سود تر از مواد مخدر Drugs محسوب می شود .
سازمان بین المللی حفاظت از محیط زیست چندی پیش اعلام کرد که طی 6 سال گذشته شکار این حیوان رو به افزایش بوده و تنها در سال 2015 حداقل هزار و سیصد و سی و هشت مورد شکار این حیوان در آفریقای جنوبی گزارش شده است که این تعداد نشانگر وجود بحرانی بزرگ در این زمینه است که از سال 2008 میلادی آغاز شده و در سال های اخیر فزونی گرفته است.
بر اساس گزارش های رسمی و اطلاعات اخذ شده در این رابطه ، بیشترین خریداران و مشتریان این شاخ ها در کشور هایی از شرق آسیا همانند چین و ویتنام هستند که از این بخش های بدن کرگدن به عنوان دارو جهت درمان بیماریهای خاص استفاده می کنند . شاخ کرگدن متشکل از کراتین است که به صورت پودر برای درمان امراضی همچون سرطان در کشور های یادشده مورد استفاده قرار می گیرد . این موضوع در حالی است که از نظر علمی هیچ گونه خاصیت پزشکی و درمانی برای شاخ کرگدن تائید نشده و استفاده از این ماده بیشتر ریشه در فرهنگ خرافی مردم این مناطق دارد.
گفتنی است تجارت شاخ کرگدن در سال 1977 توسط کنوانسیون تجارت بین الملل جهت نجات حیوانات در معرض خطر انقراض ، ممنوع اعلام شده است . طبق این پیمان بین المللی که از سال 1973 میلادی برای محافظت از حیات وحش شکل گرفته، شکار و کشتار حیوانات و تجارت حیوانات و گیاهان در خطر انقراض ممنوع خواهد بود.
متاسفانه علی رغم تصویب قوانین حمایتی متعددی برای حفاظت از این گونه های در خطر انقراض ، از سال 2008 میلادی تا کنون بیش از بیست هزار کرگدن که 80 در صد جمعیت کنونی آن ها را در منطقه یاد شده را شامل می شوند با هدف استفاده از شاخ آن ها کشته شده اند .برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

1461993874185128631

1461993874350752161

146199387464255812 (1)

کدخبر: 235778 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟