اینترنت باعث اختلال های روانی می شود

1- وسواس های فکری- عملی 
از ویژگی‌های برجسته وسواس، عدم توانایی مهار رفتارها یا اندیشه‌های خاص است. برای مثال، فردی که وسواس شست وشو دارد، نمی تواند میل به شست وشو را کنترل کند و گاهی تا ساعت‌ها مشغول شستن دست‌ها می‌شود. یا فردی که وسواس فکری دارد، ساعت‌ها در رختخواب مشغول به هم بافتن آسمان و ریسمان است. اگر از فرد وسواسی بخواهیم عمل یا فکر وسواسی‌اش را کنار بگذارد، دچار اضطراب شدیدی خواهد شد.این اختلال را می‌توان در بررسی کردن های پی در پی پست الکترونیک (وسواس عملی) یا دل نگرانی از ONLINE نشدن یک دوست (وسواس فکری) مشاهده کرد.
2- هرزه نگری 
امروزه به روز شدن فناوری‌ها با سرعت زیادی صورت می‌پذیرد. در این میان، اینترنت نه تنها توانسته در مدتی کوتاه عادت های خریدکردن، داده پردازی، تجارت و به طور کلی. سطح زندگی ما را دچار دگرگونی کند، اصول و باورهای اخلاقی ما را هم دستخوش تغییر کرده است. 
کنترل والدین بر فرزندان به واسطه کمبود آگاهی والدین از رایانه‌ها و از سوی دیگر، دسترسی آسان به انواع سایت‌های غیراخلاقی، تنها به اندازه زمان لازم برای تایپ یک Http//www. ، موجب شده که سوءاستفاده از اینترنت، کم کم رنگ و روی اختلال به خود بگیرد. 
اگرچه هرزه نگری یک رفتار غیراخلاقی با تاریخچه طولانی است، اما اینترنت اقدام به آن را آسانتر ساخته است. این کژکاری، اغلب خود سرآغازی جهت ابتلا به سایر اختلال‌های جنسی است. 
3-آزارگری 
آزارگری را شاید بتوان رفتار ضداجتماعی در دنیای سایبر نام نهاد.«سایبر» واژه ای است که برگردان آن به فارسی کمی مبهم است. سایبر یعنی علم فرمان. یعنی هوش مصنوعی و از نظر اهل فن یعنی دنیای صفر و یک. SPAMها (هرز نامه)را امروزه اغلب اهالی دهکده جهانی، به عنوان یک مزاحم می‌شناسد. حال، اگر فردی مثل یک هرزنامه، مزاحم خلوت شخص در دنیای سایبر شود، در واقع به آزارگری سایبرنتیک پرداخته است.
4. اعتیاد به اینترنت:
ظهور اعتیاد به اینترنت به عنوان یک اختلال جداگانه، نخستین بار در سال ۱۹۹۵توسط"ایوان گلدبرگ" مطرح شد و درسال ‪ ۱۹۹۶توسط "یانگ" توسعه یافت. در حال حاضر، مراکز درمانی در سراسر آمریکا حتی در دادگاه و سیستم قانونی این کشور، وابستگی به اینترنت را به عنوان یک اختلال روانی واقعی پذیرفته اند.
وابستگی به اینترنت را اعتیاد مدرن(‪ (Modern Addiction نامگذاری کرده اند. در واقع، وابستگی به اینترنت یک وابستگی واقعی همانند اعتیاد به مواد مخدر Drugs و وابستگی‌های دیگر است. اگر چه این نوع وابستگی، مشکلات جسمی اعتیادهای شیمیایی را ندارد، اما مشکلات اجتماعی ناشی از آن همانند اعتیادهای دیگر است. از دست دادن کنترل بر روی رفتار، علائم ناخوشایند ناشی از ترک، عطش، ولع زیاد برای کار با اینترنت، گوشه گیری اجتماعی و افت تحصیلی و شغلی برخی از پیامدهای وابستگی به اینترنت هستند.
خصوصیات دیگری نیز برای افراد وابسته به اینترنت ذکر شده است. مانند استفاده از اینترنت برای فرار Escape از مشکلات یا رفع احساس درماندگی، گناه، اضطراب و افسردگی، دروغ گفتن مکرر به اعضای خانواده و دوستان برای پنهان کردن میزان استفاده از اینترنت.
معتادان اینترنتی, همچون الکلی ها با خانواده، کار، روابط اجتماعی و مدرسه مشکل پیدا می کنند. برخی از معتادان اینترنتی مثل افراد الکلی یا افراد معتاد Addicted به مواد، میزان مصرف خود را مخفی می کنند تا بتوانند به کار خود ادامه دهدیکی از شباهت های اعتیاد به اینترنت, با سایر اعتیادها این است که  معتادان اینترنتی اعتراف می کنند که هر بار خیلی بیشتر از آن قدر که قصد داشته اند, آنلاین می مانند، درست مثل یک فرد معتاد از اطرافیان خود کناره گیری می کنند تا بیشتر با دوستان اینترنتی شان باشند، و یا مثل افراد الکلی که مصاحبت با دوستان مشروبخوار خود را ترجیح می دهند.
افراد معتاد به اینترنت وقتی می خواهند اعتیاد خود را ترک کنند, با علائم ترک مواجه می شوند که با علائم ترک در معتادان به مواد قابل مقایسه است.
¬¬راهکارهایی که برای پیشگیری و درمان این نوع اختلال وجود دارد عبارت است از:
1- کاربر باید مدت زمانی که وارد اینترنت می شود کنترل کند و از ماندن طولانی مدت در اینترنت بپرهیزد و به مرور زمان, از ساعاتی که به اینترنت اختصاص می داد بکاهد و بیشتر برای کارهای تحقیقاتی و پژوهشی وارد اینترنت شود .
2- برای همیشه از ورود به سایت های غیراخلاقی دوری کند تا از مفسده های آن در امان باشد.
3-خود شخص نیز ازهرز نامه هایی که برای اشخاص ارسال می کرد بپرهیزد.
تهیه کننده: معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان بوشهر-اداره آموزش همگانیبرای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 236420 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟