۱۰ عادت بدی که باید از برنامه روزانه‌تان حذف کنید

دو روانشناس در دانشگاه Pennsylvania، تحقیقی در همین مورد روی دانشجویان انجام دادند. به این صورت که هنگام ورود به دانشگاه، IQ و میزان کنترل فردی دانشجویان را اندازه گرفتند. چهار سال بعد، متوجه شدند که معدل آن‌ها بیشتر به میزان کنترل فردی وابسته است تا ضریب هوشی. کنترل فردی روی موارد دیگری از جمله ثمربخشی و وجدان کاری نیز تاثیر زیادی دارد. این مهارت مانند ماهیچه است، برای تقویت آن باید به صورت مداوم تمرین کنید. در ادامه به بررسی برخی از عادات مضری که در زندگی بسیاری از ما وجود دارند میپردازیم.

۱. استفاده تلفن همراه، تلبت و لپ‌تاپ در تخت خواب
این عادت ضرر‌های بسیاری برای ثمربخشی و خواب شما دارد. نور آبی با طول موج کم، نقش موثری در حال عمومی، کیفیت خواب و میزان انرژی شما دارد. نور خورشید صبحگاهی سرشار این نوع نور است که در تماس مستقیم، باعث ترشح هورمون‌های خاصی شده و شما را هشیار می‌سازد. عصر‌ها، این نوع نور به نسبت به کاهش می‌یابد و به همین علت بیشتر احساس خستگی می‌کنید. در چنین ساعاتی، بدن اصلا انتظار نور آبی رنگ را ندارد و نسبت به آن حساسیت نشان می‌دهد.
بسیاری از دستگاه‌هایی که به طور روزمره از آن‌ها استفاده می‌کنیم، این نوع نور را به طور مستقیم به چشمان شما می‌تابانند. این تماس باعث کاهش ترشح هورمون ملاتونین شده و کیفیت خواب شما را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد. بهترین کار این است که پس از شام، اصلا با چنین دستگاه‌هایی کار نکنید.

۲. گشت و گذار بیهوده در اینترنت
پیش از درگیر شدن در یک کار، هر فرد به طور میانگین نیاز به حداقل ۱۵ دقیقه تمرکز دارد. پس از تمرکز، در چرخه‌ای خاص از ثمربخشی بالا قرار می‌گیرید. تحقیقات نشان داده که افراد در این حالت، ۵ برابر نسبت به حالت عادی تمرکز بیشتری دارند. وقتی کار را رها می‌کنید تا حتی برای یک لحظه تلفن همراه خود را چک کنید، از این چرخه خارج می‌شوید و باید بار دیگر، ۱۵ دقیقه تمرکز را از نو انجام دهید.

۳. چک کردن تلفن همراه طی مکالمات
این کار طی مکالمات مخلتف اصلا جلوه خوشی ندارد و باعث ناراحتی افراد می‌شود. وقتی در مکالمه‌ای شرکت می‌کنید، تمام انرژی خود را صرف آن کنید. خودتان متوجه خواهید که در این صورت، لذت بیشتری خواهید برد و مکالمه نیز مفیدتر خواهد بود.

۴. استفاده از اعلان‌های مختلف
اعلان‌های مختلف، کابوس کار مفید هستند. تحقیقات نشان داده‌اند که دریافت اعلان با هر ایمیل و سر زدن به لپ‌تاپ و تلفن همراه در نتیجه آن، ثمربخشی را به پایین‌ترین حد خود می‌رسانند. به جای این کار، ساعاتی مشخص در طول روز را به خواندن و پاسخ دادن به پیام‌ها و ایمیل‌ها اختصاص دهید.

۵. همیشه پاسخ مثبت دادن
طبق تحقیقات انجام شده در دانشگاه کالیفرنیا، هرچه سخت‌تر پاسخ منفی به افراد بدهید، استرس، خشم و افسردگی بیشتری را تجربه کرده و کنترل فردی پایین‌تری خواهید داشت. افراد باهوش پاسخ‌های منفی خود را به طور غیرمستیم و در قالب جملاتی همچون «فکر نمی‌کنم» و «مطمئن نیستم» بیان می‌کنند. با پاسخ‌های منفی به موقع، می‌توانید همیشه به تعهدات خود پایبند باشید. همیشه به خاطر داشته باشید که با این کار، کنترل فردی خود را بهبود می‌دهید.

۶. فکر کردن درباره افراد منفی
همیشه افرادی وجود دارند که باعث برانگیختن خشم شما شده و به کار خود ادامه می‌دهند. هربار که ناخودآگاه فکرتان به سمت چنین افراد مزاحمی منحرف شد، به افراد مثبت زندگی‌تان بیاندیشید. اهمیت ندادن و بی‌توجهی در مواجهه با اینطور افراد بهترین استراتژی است.

۷. انجام چند کار در جلسات کاری
هیچ‌وقت نصف توجهتان را به چیزی اختصاص ندهید؛ مخصوصا به جلسات کاری. اگر جلسه‌ای ارزش توجه کامل شما را ندارد، بهتر است اصلا در آن شرکت نکنید. اما در غیر این صورت، باید کاملا روی آن متمرکز باشید. با انجام چند کار طی یک جلسه، به دیگران حس فردی را القا می‌کنید که خود را خیلی مهم می‌شمارد و این اصلا خوب نیست.

۸. گسترش و گوش دادن به شایعات
افرادی که شایعه‌پراکنی می‌کنند، از دیدن بدبختی‌های دیگر مردم لذت می‌برند. ممکن است که دخالت در امور شخصی افراد در ابتدا جالب باشد اما در آخر، کاری ناپسند است. در آخر به جمله‌ای کوتاه از Eleanor Roosevelt بسنده می‌کنیم: «ذهن‌های بزرگ درباره ایده‌ها، ذهن‌های معمولی درباره رخداد‌ها و فکر‌های کوچک درباره مردم بحث می‌کنند.»

۹. صبر کردن برای شروع مسیر
اکثر نویسندگان ساعات بسیاری را به ایده پردازی درباره طرح داستان و کاراکتر‌ها اختصاص می‌دهند و چیز‌هایی می‌نویسند که می‌دانند که هیچ‌گاه منتشر نخواهند شد. ایده‌ها برای توسعه یافتن نیاز به زمان دارند. ما معمولا در ابتدای مسیر متوقف می‌شویم، زیرا می‌دانیم ایده‌هایمان به اندازه کافی خوب نیستند و محصول نهایی احتمالا آنقدر‌ها خوب نخواهد بود. اما چگونه می‌توانید روزی اثری بزرگ بیافرینید، اگر به ایده‌هایتان زمان کافی برای توسعه یافتن ندهید؟ Jodi Picoult در این باره می‌گوید: «یک نوشته بد قابل تصحیح است اما یک صفحه سفید، نه.»

۱۰. مقایسه خود با افراد دیگر
زمانیکه حس رضایت‌تان از مقایسه خود با دیگران سرچشمه بگیرد، دیگر صاحب خوشحالی خود نیستید. وقتی نسبت به کاری که کردید احساس خوبی دارید، نگذارید دستاورد‌ها و نظرات دیگران روی آن تاثیر بگذارد. شما می‌توانید بدون مقایسه کردن، از نظرات دیگران استفاده کنید. فرقی نمی‌کنید مردم چه بگویند، شما هیچ‌وقت به خوبی یا به بدی حرف‌های آن‌ها نیستید.

نظر شما چیست؟ شما با چه عادات مضر دیگری آشنایی دارید؟برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 238120 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟