بررسی ویژگی های مثبت و منفی شیر گاو

این نوشیدنی سالم چه تأثیراتی بر سلامتی مان خواهد گذاشت، توانایی تحمل لاکتوز این نوع شیر در چه سنینی مقدور است؟ ارزش تغذیه ای شیرگاو به چه صورت است ؟ بدن ما روزانه نیازمند دریافت چه میزان شیر است ؟جنبه های مثبت و منفی نوشیدن شیر کدامند؟
امروزه روش‌های استفاده از شیر در حال تغییر هستند. برخی افراد از شیر برای خوردن غلات صبحانه و برخی دیگر از آن به‌ عنوان میان‌وعده قبل از خواب استفاده می‌کنند. با این‌حال، آیا استفاده از همه شیرها برای کسانی که مبتلا به کلسترول بالا هستند، مجاز است؟ برای مثال، شیر سنتی گاو حاوی مواد مغذی مهمی مثل کلسیم، ویتامین A و ویتامین D است که همگی برای سلامت قلب و سلامت عمومی بدن مفید هستند. اما چربی اشباع موجود در شیر کامل (و حتی شیرهای ۲ درصد) می‌تواند در مقابل این فواید قرار بگیرد. کسانی که قصد دارند سطح کلسترول خون را به اندازه مطلوب برسانند، باید استفاده از چربی‌های اشباع را محدود کنند.

برخی افراد با عدم تحمل لاکتوز مواجه هستند، برخی نسبت به پروتئین‌های خاص موجود در شیر گاو، آلرژی دارند، یا برخی از آن‌ها ترجیح می‌دهند که شیر دیگری به‌غیر از شیر گاو بنوشند. در این صورت، شیرهای جایگزین می‌توانند فواید تغذیه‌ای مشابهی را برای آن‌ها فراهم کنند. دکتر دبورا کریویتسکی، از اعضای بیمارستان عمومی ماساچوست، می‌گوید: «مردم علاوه بر باورهای بهداشتی، براساس توانایی تحمل شیر و طعم آن، یکی از انواع شیر را انتخاب می‌کنند. البته هر شیری دارای جنبه‌های مثبت و منفی متفاوتی است».

شیر کامل گاو در هر ۲۴۰ میلی‌لیتر حاوی ۱۴۶ کالری، ۵ گرم چربی اشباع و ۲۴ میلی‌گرم کلسترول است. این شیر به‌عنوان یکی از بهترین منابع پروتئین و انواع مواد مغذی، از جمله ویتامین‌ها و املاح ضروری، شناخته می‌شود و یک‌سوم از نیاز روزانه بدن به کلسیم را فراهم می‌کند. علاوه بر این‌ها، شیر کامل گاو حاوی پتاسیم است که می‌تواند به جلوگیری از ابتلا به بیماری فشار خون بالا کمک کند.

یکی از مطالعات منتشره در مجله PLoS One در سال ۲۰۱۳ میلادی نشان می‌دهد که میزان اسیدهای چرب امگا-۳ ضدالتهابی در شیر ارگانیک گاو بیشتر از شیرهای معمولی دیگر است. این نکته اهمیت خاصی دارد، چون امگا-۳ به سلامت قلب کمک می‌کند. با این‌حال، استفاده از محصولات لبنی پُرچرب می‌تواند شما را با مشکل مواجه کند. چربی‌های اشباع موجود در رژیم غذایی، سطح کلسترول بد خون یا LDL را افزایش می‌دهند و همین وضعیت موجب بالا رفتن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و خطر بروز سکته مغزی می‌شود. بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند که از شیر گاو کم‌چرب یا بدون چربی استفاده کنید. هر ۲۴۰ میلی‌لیتر از این شیرها حاوی ۸۳ کالری و ۵ میلی‌گرم کلسترول است، بدون این‌که چربی اشباع داشته باشد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 238300 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟