طرح خانه های مریخی ناسا

محققان ناسا در صورتی که قرار باشد روزی انسان به مریخ بفرستند، مشکلات زیادی در پیش رو دارند،‌ و یکی از بزرگترین این مشکلات محل سکونت این ساکنان اولیه مریخ خواهد بود، مشکلی که با انتشار این طرح اولیه به نظر قابل رفع می‌آید. طرح اولیه خانه یخی مریخی طرحی است که محققان ناسا برای سکونت و اقامت انسان‌های ساکن در مریخ ارائه‌داده‌اند،‌ خانه‌هایی قابل تورم و گنبدی‌شکل که از یخ پوشانده می‌شوند و در آنها فضانوردان از قرار گرفتن در معرض نوسانات شدید دمایی و تشعشعات قدرتمند کیهانی در امان خواهند‌ماند.
به گفته کوین ویپاوتز مهندس ارشد سیستم‌ها در مرکز مطالعاتی لانگلی ناسا، پس از یک روز بررسی و شناسایی نیازها،‌ هدف‌ها و محدودیت‌ها، ایده‌های متعددی به ذهن مهندسان رسید که در نهایت ایده خانه یخی نهایی شد که برای رفع مشکل اقامت در مریخ راه‌حلی مهندسی به نظر می‌آید. این خانه‌ها شباهت زیادی به خانه‌های اسکیموها دارند با این تفاوت که از تیوبی ارتجاعی ساخته می‌شوند که پس از کامل پرشدن،‌ از لایه‌هایی از یخ محافظ پوشانده خواهد شد. خانه‌های یخی مریخی به دلیل سبک بودن و امکان حمل آنها توسط روبات‌های ساده به مناطق مختلف مریخ نسبت به دیگر طرح‌ها کاربردی‌تر به نظر می‌آیند. روبات‌ها می‌توانند خانه‌ها را به نقاط تعیین شده برده و آنها را پیش از رسیدن ساکنان از آب پر کنند.

fsci675

این خانه‌ها شباهت زیادی به خانه‌های اسکیموها دارند و از تیوبی ارتجاعی ساخته می شوند.
به گفته محققان از آنجایی که آب را می‌توان برای فرودگر مریخی به سوخت تبدیل کرد، این خانه‌ها علاوه بر سرپناه، مخزن سوختی خواهند بود که ساکنان می‌توانند آن را برای سرنشینان بعدی پر کنند. با این همه اصلی‌ترین هدف این خانه‌ها محافظت از ساکنان در برابر تشعشعات کیهانی است که می‌توانند به سلول‌های بدن آسیب وارد کرده و خطر بیماری‌های حاد پوستی و سرطان را افزایش دهند.
از آنجایی که یخ مملو از هیدروژن است، می‌تواند به عنوان سپری در برابر تشعشعات کیهانی مقاومت کند. از سویی دیگر محققان معتقدند زندگی در زیر سطح مریخ بهترین راه نجات ساکنان از خطر آسیب‌های احتمالی است، از این رو خانه‌های یخی از جهت سبک‌وزن بودن و امکان بنای آنها توسط روبات‌ها پیش از ورود انسان به مریخ بهترین گزینه به شمار می‌روند. به گفته دانشمندان بنای این خانه‌ها در عرض ۴۰۰ روز زمینی به پایان خواهد رسید،‌اما پیش از آن باید راهی برای حفاری در سطح مریخ برای گنجاندن خانه درون حرفه پیدا شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 238641 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟