عاشقان استیک منتظر ناراحتی‌های روده باشند

یافته‌های تحقیقاتی جدید نشان می‌دهد مردانی که مرتب گوشت قرمز می‌خوردند بیشتر از مردانی که در رژیم غذایی خود میزان کمتری گوشت قرمز مصرف می‌کنند، در خطر ابتلا به نوعی التهاب روده به نام دایورتیکولیت هستند.

آقایانی که در این تحقیقات ۲۶ ساله بررسی شدند و ۶ وعده یا بیشتر در هر هفته گوشت قرمز مصرف می‌کردند ۵۸ درصد بیشتر از آنهایی که کمتر گوشت قرمز مصرف می‌کنند و تعداد وعده‌های آنها به طور متوسط به یک و نیم وعده در هفته می‌رسید احتمال دارد به دایورتیکولیت مبتلا شوند.

دایورتیکولیت زمانی رخ می‌دهد که دیواره روده‌ فرد از حالت طبیعی خارج و متورم شود، کیسه‌های کوچکی به نام دایورتیکولوم را تشکیل شده و سپس کیسه ملتهب شود. با اینکه این التهابات احتمال دارد هر جای روده اتفاق بیفتد اما بیشتر در روده بزرگ شایع است.

به گفته محققان، هر ساله ۲۱۰ هزار نفر در امریکا بر اثر دایورتیکولیت در بیمارستان بستری می‌شوند و هزینه‌ درمان آنها برای خلاصی از این عارضه بیش از ۲ میلیارد دلار است. (در موارد شدید دایورتیکولیت، افراد مبتلا برای درمان به آنتی‌بیوتیک داخل وریدی یا جراحی نیاز دارند. )

البته، با تمام اینها هنوز مشخص نیست که چه چیزی منجر به بروز این بیماری می‌شود و چه چیزهایی بیشتر افراد را در خطر ابتلا قرار می‌دهد.برخی از عواملی که احتمال خطر را بیشتر می‌کند استعمال دخانیات یا سیگار کشیدن، مصرف داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی و کمبود فعالیت بدنی است. اما چیز زیادی در مورد تأثیر رژیم‌های غذایی فراتر از نقش مهم مصرف ناکافی فیبر در بروز بیماری، هنوز وجود ندارد.

در این تحقیق، پژوهشگران اطلاعات پزشکی ۴۶ هزار مرد را بررسی کردند. هر چهار سال، در این مطالعه پرسشنامه‌ای ارائه شد تا بیماران در مورد شرایط، سوابق پزشکی و بیماری‌هایی که در این مدت داشتند پاسخ دهند. در ابتدای این تحقیق، هیچ کدام از بیماران مشکل التهاب روده دایورتیکولیت یا سرطان معده و روده نداشتند.

در پرسشنامه رژیم غذایی، مردان به سؤالات مختلفی در مورد گوشت قرمز باید پاسخ می‌دادند؛ مثلاً اینکه هر چند وقت یک بار گوشت قرمز می‌خورند و آیا گوشت قرمز فرآوری شده یا مرغ و ماهی مصرف می‌کنند.

تحقیقات نشان داد در این دوره ۲۶ ساله از تحقیقات، ۷۶۴ تا از آقایان به دایورتیکولیت مبتلا شدند. فارغ از پیدا کردن ارتباط بین گوشت قرمز و خطر ابتلا به دایورتیکولیت، محققان دریافتند که دیگر انواع پروتئین‌های حیوانی با کاهش خطر ابتلا به دایورتیکولیت در ارتباط است. مثلاً با جایگزین کردن یک وعده گوشت قرمز با ماهی یا مرغ می‌توان ۲۰ درصد از خطر ابتلا به این بیماری کاست.

محققان دریافتند آنهایی که گوشت قرمز بیشتر می‌خوردند سیگار هم بیشتر می‌کشند، داروهای غیراستروئیدی بیشتری مصرف می‌کنند و تمرینات ورزشی شدید کمتری نسبت به آنهایی که کمتر گوشت قرمز می‌خورند دارند.

از تحقیقات پژوهشگران این نتیجه حاصل شد که مصرف بیشتر گوشت قرمز با التهاب مزمن بیشتر در ارتباط است؛ همان عارضه‌ای که خطر ابتلا به دایورتیکولیت را بیشتر می‌کند. مصرف گوشت قرمز میکروبیوم روده را به شیوه‌ای تغییر می‌دهد که فرد را در خطر ابتلا به چنین بیماری‌هایی قرار می‌دهد.

با این که گوشت قرمز فرآوری شده اغلب منجر به مشکلات سلامتی می‌شود اما گوشت قرمز فرآوری نشده نیز دلیل اصلی ارتباط آن با دایورتیکولیت به شمار می‌رود.

گوشت فرآوری نشده مثل استیک در مقایسه با گوشت فرآوری شده معمولاً در مقادیر بیشتری مصرف می‎شود و منجر به وجود تکه‌های هضم نشده بزرگ در روده شود و در نهایت باعث تغییرات متفاوتی در میکروبیوم روده شود. فرضیه بعدی در نقش گوشت قرمز فرآوری شده این است که دمای بالایی برای پخت گوشت در نظر گرفته می‌شود که همین امر بر باکتری روده یا میزان التهاب تأثیر می‌گذارد. این فرضیات هنوز جای کار دارد و مطالعات بیشتری باید تا قطعی شدن نتیجه انجام شود.

این تحقیق محدودیت‌هایی نیز داشت؛ مثلاً مردان مصرف گوشت شخص خودشان را فقط گزارش دادند. علاوه بر این، از آنجا که این تحقیقات فقط مردان را در بر می‌گرفت هنوز مشخص نیست آیا بر روی زنان هم تأثیر مشابهی دارد یا خیر.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 238968 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟