مشکلات پوستی در سگ ها

تمام افرادی که از یک سگ نگهداری کرده باشند می‌دانند که به طور طبیعی موی تمام سگ‌ها می‌ریزد و اگر به صورت غیر طبیعی باشد جزو مشکلات پوستی در سگ ها (Skin problems in dogs) است. میزان طبیعی ریزش موی آنها بسته به نژاد، سن، محیط زندگی و فصول مختلف سال متفاوت است. اما گاهی استرس، تغذیه نا مناسب و یا انواع بیماری‌ها می‌توانند باعث از دست دادن بیش از حد معمول موی سگ‌ها شود.
اگر این ریزش موی غیر طبیعی بیشتر از یک هفته ادامه داشت و همچنین متوجه کنده شدن تکه‌هایی از پوست شدید، فورا به دامپزشک مراجعه کرده تا علت بیماری را بررسی نموده و درمان مناسب را تجویز کند.

بیماری جرب یا گال در سگ ها

مرض جرب یک اختلال پوستی است که با خارش پوست خود را نشان می‌دهد و عامل آن انگل بسیار ریزی است که شباهت زیادی به کنه‌ها دارد. جرب انواع مختلفی دارد. در سگ‌ها جرب سارکوپتس اسکابی عامل ایجاد این بیماری می‌شود، که به عنوان گال سگ نیز شناخته می‌شود. این بیماری به راحتی در میان سگ‌ها گسترش می‌یابد و می‌تواند به انسان نیز منتقل شود.

علایم بیماری شامل خارش شدید، قرمز شدن پوست، زخم و ریزش مو می‌باشد که بیشتر در گوش‌ها، صورت و پاها بروز پیدا می‌کند. نوع دیگری از جرب‌ها، جرب‌های دمودکس هستند، که می‌توانند باعث ریزش مو، زخم و دلمه، قرمزی پوست و عفونت آن ناحیه می‌شود. برای درمان جرب‌های مختلف داروهای متفاوتی نیاز هست. بهتر است خود سرانه از داروها استفاده نکرده و به دامپزشک مراجعه نمایید.

کک از جمله مشکلات پوستی در سگ ها سگ ها

dog-skin-4

کک‌ها برای حیوانات خانگی بسیار خطرناک هستند. شما اصولا نمی‌توانید کک‌ها را ببینید، اما مدفوع و تخم کک‌ها قابل مشاهده هستند. با مشاهده علایم نیز می‌توانید به وجود کک در سگ خود پی ببرید. خارش، لیسیدن بیش از حد معمول توسط سگ، نقاط قرمز و متورم می‌تواند به علت وجود کک‌ها در سگ شما باشد. هجوم شدید کک‌ها می‌تواند باعث بروز کم خونی، از دست دادن خون و حتی ابتلای سگ به سایر انگل‌ها مثل کرم کدو شود.
درمان ممکن است شامل داروهای موضعی و داروهای ضد کک خوراکی، همچنین تمیز کردن و ضد عفونی محل نگهداری سگ می‌باشد.

کنه در سگ ها

کنه‌ها نیز مانند کک‌ها انگل‌های خارجی هستند که در خون میزبان خود زندگی می‌کنند. شما می‌توانید به راحتی و با چشم غیر مسلح محلی را که کنه در حال تغذیه است را ببینید. شما می‌توانید برای جدا کردن کنه، گردن یا نزدیکترین نقطه بدن کنه به پوست سگ را با پنس یا موچین گرفته و به صورت کاملا صاف و مستقیم به آرامی آنرا به سمت بیرون بکشید.

چرخاندن یا کشیدن سریع کنه در هنگام خارج کردن ممکن است باعث شود سر کنه یا نیش آن داخل پوست بماند که احتمال دارد منجر به عفونت شود. کنه جدا شده را برای چند روز در ظرف الکل بیاندازید و مطمئن شوید دیگر زنده نیست. کنه‌ها می‌توانند باعث کم خونی، بیماری لایم و دیگر عفونت‌های باکتریایی بسیار جدی شوند. اگر شما در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که احتمال وجود کنه در آنجا زیاد است حتما در مورد محصولات ضد کنه و روش استفاده از آن با دامپزشک مشورت کنید.

تغییر رنگ و بافت پوست از جمله مشکلات پوستی در سگ ها

تغییرات در رنگ و بافت پوست سگ‌ها می‌تواند علامت هشدار دهنده‌ای برای اختلالات متابولیکی و هورمونی در آنها باشد. با مشاهده هرگونه تغییر قابل توجهی در پوشش سگ خود فورا با دامپزشک مشورت کرده و بخواهید آزمایش‌های مورد نیاز را انجام دهد.

پوست خشک و پوسته پوسته شده در سگ ها

پوست خشک و پوسته شده می‌تواند آگاهی دهنده بسیاری از مشکلات پوستی در سگ ها باشد. ممکن است از علائم شایع انواع آلرژی باشد یا درگیری با جرب و سایر بیماری‌های پوستی را نشان دهد. اما در اغلب موارد مشکل جدی وجود ندارد. سگ‌ها نیز مانند بسیاری از انسان‌ها، در زمستان پوستشان خشک می‌شود. مطمئن باشید سگ شما از مواد غذایی سالم و غیر حساسیت زا تغذیه می‌کند. اگر احساس می‌کنید حیوان شما از یک آسیب پوستی رنج می‌برد حتما با دامپزشک مشورت نمایید.

گرانولوم لیسیدن از جمله مشکلات پوستی در سگ ها

dog-skin-3

گرانولوم لیسیدن که با نام درماتیت لیسیدن نیز شناخته می‌شود، به علت وسواس بی امان و بیش از حد لیس زدن سگ‌ها رخ می‌دهد و اغلب در قسمت جلوی ساق پا مشاهده می‌شود. سگ‌ها در قسمتی که زخم شده، برای التیام درد و خارش اقدام به لیسیدن موضع می‌کنند. برای درمان باید مانع از لیس زدن بیش از حد و غیر طبیعی سگ مخصوصا در ناحیه زخم شده شوید. برای این کار می‌توانید از محلول‌های بد مزه روی پوست بمالید یا از گردن بند الیزابت استفاده کنید، این قلاده نوعی گردن بند پلاستیکی قیف مانند است که دور سر سگ بسته می‌شود.

تومور پوستی در سگ ها

اگر شما متوجه توده سفت و سختی روی پوست سگ خود شدید، فورا با دامپزشک مشورت نمایید. ممکن است سگ‌ها تومورهای سرطانی روی پوست خود داشته باشند. تنها راه تایید تشخیص سرطان، بیوپسی از قسمت مشکوک به تومور است. اگر این توده بسیار کوچک باشد ممکن است دامپزشک پیشنهاد برداشتن کامل آن را بدهد، که خودش می‌تواند روش درمانی باشد و هم می‌تواند به تشخیص کمک کند. برای تومورهای پیشرفته، بعد از نمونه برداری و تشخیص نوع تومور، درمان انتخابی توسط دامپزشک انجام می‌شود.

نقاط داغ مشکل پوستی دیگری در سگ ها

نقاط داغ که درماتیت حاد مرطوب نیز نامیده می‌شود، مناطق کوچکی از پوست است که به نظر می‌رسد تحریک شده، ملتهب و قرمز رنگ شده‌اند. زخم‌ها اغلب در مفصل ران، سر، یا قفسه سینه دیده می‌شوند و هنگام لمس کردن گرم هستند. علت این بیماری می‌تواند طیف وسیعی از عوامل را شامل شود. عفونت‌ها، آلرژی‌ها، گزش حشرات، گاز گرفتن و لیسیدن بیش از حد می‌تواند عامل ایجاد بیماری باشد. برای درمان باید محل مورد نظر را تمیز کرد و عامل ایجاد بیماری را از بین برد.

اختلالات سیستم ایمنی در سگ ها

در موارد نادر که ضایعات پوستی یا عفونت‌ها بهبود نمی‌یابد، می‌تواند یک اختلال سیستم ایمنی در سگ را نشان دهد. شناخته شده‌ترین آنها لوپوس است که سگ‌ها و انسان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. لوپوس یک اختلال خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن سلول‌های بدن شخص را مورد تهاجم قرار می‌دهد. علائم این بیماری شامل اختلالات پوستی و کلیوی است و عدم درمان آن می‌تواند منجر به مرگ بیمار شود.

بیماری‌های کیسه مقعدی در سگ ها

اگر هنگام دفع، مدفوع سگ بوی بسیار بدی بدهد به علت تجمع ماده بد بویی است که درون کیسه مقعد تجمع یافته است، که می‌تواند به خاطر عدم فعالیت حیوان یا تخلیه نکردن کامل کیسه مقعد سگ ایجاد شود. از علایم پر شدن کیسه مقعد کشیدن مقعدش روی زمین، گازگرفتن و لیس زدن بیش از حد محدوده مقعد است. دامپزشک می‌تواند این مواد را به راحتی تخلیه کند و در موارد شدید باید کیسه مقعد به طور کامل با جراحی برداشته شود.

چه زمانی به دامپزشک مراجعه نمایید؟

اگر چه اکثر مشکلات پوستی در سگ ها از جمله موارد اضطراری نیستند، ولی تشخیص دقیق و درمان صحیح آنها بسیار مهم است. با مشاهده رفتار های غیر عادی و هرگونه تغییری در پوشش سگ به بیمار بودن او شک کنید. در صورت مشاهده علایمی مانند خارش شدید، پوسته پوسته شدن، قرمزی یا تورم، تغییر رنگ، کچلی حتی در اندازه کوچک، لیس زدن بیش از حد، حتما با دامپزشک مشورت نمایید. بسیاری از مشکلات پوستی در سگ ها که ساده به نظر می رسند در صورت عدم درمان، می‌توانند زمینه بیماری‌ها و عفونت‌های جدی‌تری شوند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 241365 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟