تالاب­ شادگان را از یاد نبریم

این تالاب در انتهای جنوب غربی ایران در جنوب استان خوزستان قرار دارد و از شمال به اهواز از غرب به رودخانه کارون و جاده آبادان – اهواز، از جنوب به رودخانه بهمنشیر و خلیج فارس و از شرق به خورموسی و خورغزلان در خلیج فارس محدود می شود.

از جوامع گیاهی تالاب شادگان می توان جگن، بردی(لوئی)، نی (قصب)، علف شور، آلاله آبی و نیلوفر آبی، درختچه ای از نوع گز و درخت نخل را در حاشیه تالاب که اهمیت اقتصادی تعیین کننده ای دارد نام برد.

حیات وحش تالاب عمدتاً پرندگان و سپس ماهیان و سایر آبزیان را شامل می شود.تالاب شادگان از این جهت یکی از مهم ترین زیستگاه های تالابی به شمار می آید. پرندگان مهاجر تالاب شامل انواع اردک ها، مرغابی ها، غازها، قره غازها، پلیکان ها و فلامینگو است. همچنین از میوه خور، لیکوتالابی، چنگر، انواع کاکائی، خروس کولی، فلامینگو، تنجه و خوتکا و ... می توان نام برد.

5544221

از آبزیان تالاب حدود 36 گونه ماهی در این تالاب شناسایی شده که مهمترین آنها عبارتند از: ماهی‌ بنی‌، ماهی‌ حمری‌، ماهی‌ گتان، ماهی‌ برزم‌، ماهی‌ شیربت‌، ماهی‌ شلج، ماهی‌ هامور، ماهی‌ کپور معمولی‌ و کپور رنگی‌ و کپور سرگنده‌ و کپور آینه‌ای‌، ماهی‌ بیاح‌ ،ماهی‌ شانک‌،ماهی‌ پیکو،کفشک‌ ماهی‌ و ماهی‌ صبور؛ علاوه‌ بر ماهیان‌ قابل‌ مصرف‌ فوِق الذکر انواع‌ ماهیان‌ و آبزیان‌ غیر قابل‌ مصرف‌ مانند گربه‌ ماهی، بوشلمبو، مارماهی‌ و کوسه‌ ماهی‌ در نقاط‌ مختلف‌ آبی منطقه‌ وجود دارد.

.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

25484

کدخبر: 242263 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟