معرفی بهترین غذاهای اصیل ایرانی /سفره ایرانی سفره ای رنگین و لذت بخش

در ناحیه های شمال و غرب ایران نیز علاوه بر چلوکباب و کوفته مشهور تبریزی با برخی سبزیها و گیاهان خود رو و حبوبات، انواع غذاهای محلی(آش و شوربا) با گوشت یا بی گوشت پخته می شوند، که طرفداران بسیاری دارند.
با گوشت ماهی نیز در شمال و جنوب ایران غذاهای گوناگونی پخته می شود. میگوی ایران از بهترین محصولات غذایی دریایی است و با توجه به مرغوبیت و درشتی میگوی خلیج فارس، غذای لذیذی از آن تهیه و عرضه می شود.
دوغ که نوشیدنی سرد و ستنی ایران است، همراه با برخی از سبزی های معطر با غذا صرف می شود.
غذاهای ایرانی آنقدر تنوع دارند که می توانند پاسخگوی ذائقه و سلیقه افراد باشند. هر کدام از این غذاها می توانند خوشمزه ترین و لذیذ ترین غذا برای افراد مختلف باشند.
در این گزارش ما قصد دریم شما را با تعدادی از لذیذترین غذاهای ایرانی که در واقع می توان گفت پرطرفدارترین غذاها هم هستند آشنا کنیم. این نکته را اضافه باید کرد که این گزارش در ایام ماه مبارک رمضان تهیه شد اما بنابه رای اکثر اعضای تحریریه انتشار آن منوط شد به پایان رسیدن ایام روزه داری.
کباب
کباب یکی از معروفترین غذاهای ایرانی است که شهرت جهانی دارد و بسیاری از گردشگران خارجی که به ایران سفر می کنند تمایل دارند که حتما این غذای ایرانی را امتحان کنند.
معروفترین انواع کباب ها را می توان کباب چنجه، کباب ترش، کباب کوبیده، کباب برگ، کباب سلطانی، کباب دوش، جوجه کباب، کباب شیشلیک ، کباب بختیاری و... نام برد.
کباب کوبیده: کباب کوبیده یکی از غذاهای سنتی ایرانی هاست که 4 نوع اصلی دارد؛ کباب کوبیده ساده، کباب کوبیده لقمه ای، کباب نگینی (که روی گوشت به سیخ کشیده شده، تکه های کوچک جوجه کباب گذاشته می شود) و کباب کوبیده زعفرانی.
ادویه مناسب هنگام استفاده از این کباب سماق است که طعم ترش مزه‌ای به آن می‌ دهد. این کباب به دو صورت همراه بان نان و یا همراه با برنج سرو می‌شود. البته خوردن کباب کوبیده با نان سنگک و ریحان یه مزه دیگه داره.

شیشلیک: کباب شیشلیک در اصل غذایی بین المللی است که در کشورهای مختلفی طبخ می شود. اما نوع ایرانی آن که به بزرگی و لذیذ بودن معروف است و از سری کباب های مخصوص استان خراسان است که از بخش های دنده گوساله و یا گاو جوان استفاده می شود که با همان استخوان دنده به سیخ کشیده می شود این کباب نیز دارای طرفداران زیادی است .

چنجه: چنجه یکی از محبوب ‌ترین غذاهای گوشتی است که منشا و خاستگاه آن منطقه خاورمیانه و عمدتا ایران است و بعدها در آسیای صغیر و در حال حاضر در سراسر جهان یافت می‌شود. در کباب چنجه از کوشت های تکه شده متوسط استفاده می شود.
کباب ترش: در کباب ترش که کباب مخصوص استان گیلان است از گوشت گوساله تازه و مواد ترش کننده استفاده می شود این مواد از رب انار ترش و یا رب نارنج و مغزگردو ساییده تولید می شود .

کباب برگ و سلطانی به دلیل برش های گوشت که پهن و بزرگ هستند به این نام معروفند.
کباب برگ از آن دسته غذاهای ایرانی است که بیشتر در خارج از منزل (در چلوکبابی‌ها) صرف می‌شود. مشهور است که بهترین چلوکباب‌ های ایران در شهرهای تبریز، مشهد و تهران و اصفهان عرضه می‌ شود.
کباب برگ ممتاز را از گوشت لخم گوسفند و یا مغز ران گوساله تهیه می‌کنند، معمولا کباب برگ با چلو خورده می‌ شود
کباب دوش هم از پشت گردن و دوش گاو تولید می شود و به دلیل دارا بودن رگه های چربی لذیذی که در آن موجود است لذت کباب را دوچندان می کند اندازه های آن هم مانند چنجه دارای برش های متوسط است. این نوع کباب از سری کباب هایی است در استان گیلان و شهرستان رشت بسیار تولید و مصرف می شود و به عنوان یکی از غذاهای کبابی شهر رشت معروف است.

جوجه کباب: جوجه‌کباب یکی از غذاهای اصیل ایرانی و از رده کباب‌های سنتی ایران است و به دو نوع با استخوان و بدون استخوان تولید می شود که از گوشت مرغ و یا جوجه استفاده می شود.


کباب بختیاری هم کبابی است که در سیخ آن یک در میان از تکه های گوشت و تکه هابی برش خورده مرغ استفاده می شود.

کله پاچه
کله پاچه هم یکی از غذاهای سنتی و لذیذ ما ایرانی هاست که طرفدارای خاص خودش رو داره اما همین غذای لذیذ از نظر بعضی ها چندش آوره. البته واقعیت اینه که فقط ظاهر این غذا کمی ناخوشاینده ، شاید به همین خاطر هم باشه که خیلی ها از کله پاچه خوششون نمیاد و اگه قید ظاهر اونو بزنن و مزشو امتحان کنن از طرفدارای کله پاچه بشن.
این غذا بیشتر در هوای سرد طرفدار داره اما در ماه رمضان هم فاقد از گرم یا سرد بودن هوا سر کله پزی ها شلوغ میشه و خیلی از روزه دارها ترجیح می دهند تو این ماه حداقل یه وعده سحری یا افطاری رو به این غذا اختصاص بدن.
بناگوش، زبان، مغز، چشم، گوشت صورت و پاچه اجزای این غذا هستند که هرکدام از آنها را می توان جداگانه سفارش داد. زبان و گوشت گران ترین قسمت های کله پاچه هستند که طرفداران زیادی هم دارند.
نان سنگک، دارچین و آبلیمو هم که از ملزوماتی است که کنار کله پاچه سرو می شوند.همچنین خیلی ها هم عادت دارند بلافاصله بعد از خوردن کله پاچه چای بنوشند.
البته این غذای لذیذ کلسترول بالایی داره و مصرف زیاد آن باعث مشکلات گوارشی و افزایش فشار خون می شود.

آبگوشت
آبگوشت یک غذای کاملا ایرانی است که می توان گفت بعد از کباب پر طرفدارترین غدای ایرانی است که سر سفره همه دیده می شود.
آبگوشت از غذاهایی است که خوردن آن، آداب خاص خودش را دارد. این غذا از دو بخش تشکیل شده است: ترید و گوشت کوبیده. و این طور مرسوم است که ابتدا باید آب آبگوشت را درون ظرفی ریخته و نان را در آن ترید کرد. پس از خوردن ترید، باید مابقی محتوای دیزی را درون همان ظرف ریخته و با گوشتکوب آن را حسابی کوبید. خوردن گوشت کوبیده به همراه نان سنگک داغ، سبزی خوردن تازه، دوغ اعلا و ترشی میل واقعا لذت بخشه.

کشکه بادمجان
کشکه بادمجان یکی از غذاهای سنتی ایرانی است که طرفدارای زیادی داره .حتی خیلی از کسانی که از بادمجان خوششان نمیاد و طعم بادمجان رو دوست ندارند اما کشک بادمجان از غذاهای مورد علاقشونه، شاید به این خاطر باشد که ترکیب بادمجان با کشک و نعنا داغ و پیاز داغ و سیر داغ خیلی لذیذه و اگر هم کنار آن سبزی خوردن تازه باشد با نون سنگک که دیگه اصلا نمیشه به راحتی از کنارش گذشت.


آش
آش از غذاهای اصیل و سنتی ایران است که در سراسر ایران و براساس طبیعت مناطق جغرافیایی پخته می شود. این غذا از تنوع زیادی برخوردار است که شامل: آش رشته، آش دوغ، آش ماست، آش شله قلمکار، آش جو، آش میوه، آش ترش، آش انار، آش ترخینه، آش شلغم، آش غوره و غیره می باشد. مواد تشکیل دهنده بیشتر آش ها عبارتند از: انواع سبزی ها، انواع حبوبات و پیاز داغ.
می توان گقت آش رشته معروف ترین و شناخته ترین آش ایرانی است که تقریبا در سراسر شهرهای ایران پخته می شود. این آش نه تنها در مراسم های سنتی و مذهبی تهیه می شود بلکه در تمامی فصول سال و در سفره های نذری و افطاری نیز جایگاه خاصی دارد.

کوفته تبریزی
کوفته تبریزی یکی از غذاهای مشهور ایران و متعلق به شهر تبریز است. انواع کوفته در نقاط مختلف خاورمیانه تهیه می‌ شود و نقطه تمایز کوفته تبریزی بیشتر در طرز تهیه و مواد استفاده شده در آن است.
در این غذا از انواع سبزیجات معطر استفاده می‌شود و طرز تهیه این فذا به صورت سنتی به این ترتیب بوده که گوشت این کوفته در یک هاون سنگی و با دسته‌ هاونی چوبی کوبیده شده و رفته رفته سبزیجات و لپه به آن اضافه می شود اما امروزه برای تهیه کوفته معمولا ازگوشت چرخ کرده استفاده می شود.

باقالی‌پلو 
باقالی‌ پلو یکی از انواع پلوها در آشپزی ایرانی است که معمولا در جشن‌ ها و مهمانی‌ ها از آن استفاده می‌ شود و البته در مهمانی Party آن را با گوشت بر  سر سفره می‌آورند و به آن «باقالی‌پلو با گوشت» می‌گویند؛ باقالی‌پلو با گوشت بهتر است که با گوشت گوساله همراه باشد تا تکه‌های گوشت شکل خود را ازدست ندهند اما با مرغ یا گوشت گوسفندی یا بره نیز آن را میل می‌ کنند.

ته‌چین
ته‌چین یک غذای ایرانی است که از مخلوط برنج، انواع گوشت(مرغ متداول‌تر است)، ماست، تخم مرغ و زعفران فراوان درست می‌شود. ته‌چین در بین غذاهای ایرانی به خاطر شکل و فرم زیبایش از جمله غذاهای رسمی و مناسب مهمانی‌ هاست، که از دو بخش تشکیل شده‌است: اول قشر کلفت تَه‌دیگ زعفرانی که مقداری گوشت یا مرغ پخته در آن قالب‌گیری شده‌است. دوم چلو سفید که روی تَه‌دیگ ریخته می‌شود و هنگام کشیدن غذا زیر تَه‌دیگ یا کنار آن قرار می‌گیرد و در واقع مکمل آن است.
خورش فسنجان
خورش فسنجان یکی از انواع خورش‌های اصیل ایرانی است.در طبخ این خورش از مغز گردو، رب انار ترش و یا شیرین به دلخواه، مرغ یا گوشت قرمز رنده شده، ادویه جات مانند دارچین، و چاشنی شکر، و با پلو مصرف می‌شود.

قورمه‌سبزی
قورمه‌سبزی از معروف ترین و مردم‌پسندترین خورش‌های اصیل ایرانی و یکی از خوراک‌های ملی ایران است که از سبزی قرمه، گوشت قرمز، لیموی عمانی و لوبیا قرمز یا لوبیا چیتی آماده می‌شود. قرمه‌سبزی محبوبیت زیادی در میان مردم ایران دارد.

خورش قیمه
خورش قیمه یکی از غذاهای ایرانی و پرطرفدار در میان ایرانیان است. برای طبخ آن از رب گوجه فرنگی و پیاز سرخ شده، لپه، گوشت قرمز یا گوشت سفید، سیب زمینی به همراه لیموی خشک (لیمو امانی) یا آلو به عنوان طمع دهنده استفاده می‌شود.ادویه ای که معمولا" در اواخر زمان طبخ به آن اضافه می شود دارچین است.این خورش به همراه پلو سرو می شود. همچنین در برخی مناسبت های مذهبی در کشور ایران نیز به عنوان نذری تهیه و توزیع میشود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 242268 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟