بازخوانی پرونده ای جنجالی از دربی

9 دی 1379 جنجالی‌ترین دربی تاریخ پرسپولیس و استقلال برگزار شد. استقلال 5 سال بود که پرسپولیس را شکست نداده بود اما این باعث حساسیت بیش از حد این دربی بود.

البته یک اتفاق دیگر هم باعث حساسیت بیش از حد مسابقه شده بود و آن هم حضور مهدی هاشمی نسب با پیراهن آبی روبروی تیم سابق خود، پرسپولیس بود.

هاشمی نسب که چهار گل در دربی ها به استقلال زده بود، این بار آمده بود که به پرسپولیس گل بزند. البته او قبل از شروع مسابقه به سمت پروین رفت و برایش گل برد تا نشان دهد که همه چیز عادی است اما همه میدانستند که او با پروین و پروین با او مشکل دارد و هیچ چیز عادی نیست.

بالاخره پس از مراسم های ابتدای بازی و رد و بدل شدن گل، مسابقه با سوت داور کره ای آغاز شد.

پرسپولیس با ترکیب: عابدزاده، پیروانی، رهبری فر، انصاریان، شاهرودی، هلالی، تارتار (خان محمدی) استیلی، کاویانپور، پایان رافت و علی کریمی به میدان رفت.

استقلال نیز با ترکیب: برومند، زرینچه، هاشمی نسب، همدانی، فکری، یدالله اکبری، دین محمدی، نیکبخت، نوازی، فرزاد مجیدی و سامره پا به میدان مسابقه گذاشت.

بازی از همان ابتدا با خشونت آغاز شد و افشین پیروانی در دقیقه سه اولین کارت زرد مسابقه را دریافت کرد تا نتوان به آینده بازی خوش بین بود.

اولین موقعیت جدی مسابقه را علی کریمی در دقیقه ۱۳ ایجاد کرد که با یک ضربه سر، برومند را به واکنش وادار کرد. بعد از آن محمود فکری توپ را با یک شلیک راه دور به درون دستان عابدزاده هدایت کرد.

جدی ترین موقعیت استقلال در دقیقه ۳۰ به وجود آمد که فرزاد مجیدی تا یک قدمی باز کردن دروازه پرسپولیس پیش رفت اما عابدزاده او را ناکام گذاشت.

بازی در نیمه اول پس از چند حمله بی ثمر از سوی دو تیم، بدون گل پایان یافت.

پرسپولیس در نیمه دوم هجومی آغاز کرد و در دقیقه ۵۸، خطای ستار همدانی روی رافت باعث شد تا داور نقطه پنالتی را نشان دهد. رهبری فر پنالتی را تبدیل به گل کرد تا نیمی از ورزشگاه غرق شادی و نیمی دیگر در سکوت فرو رود.

در دقیقه ۶۸، داور کره ای یک ضربه خطا به سود استقلال اعلام کرد. نوازی پشت توپ ایستاد و ضربه اش با اشتباه عابدزاده وارد دروازه سرخپوشان شد. حالا نیمه آبی ورزشگاه شادی میکردند.

اما اتفاقی که همه منتظرش بودند در دقیقه ۸۵ رخ داد. مهدی هاشمی نسب که در خط حمله بازی می کرد، روی ارسال نیکبخت، دروازه پرسپولیس را باز کرد. هاشمی نسب بعد از این گل روی زمین افتاد و بیهوش شد، اتفاقی که صدای پروین را درآورد و پور حیدری نیز، هاشمی نسب را از بازی بیرون آورد و مومن زاده را به بازی فرستاد.

استقلال پس از پنج سال در آستانه پیروزی برابر رقیب دیرینه اش بود اما پرسپولیسی ها هم که نمی خواستند این طلسم شکسته شود، یک پارچه حمله شدند. خوشحالی استقلالی ها زیاد دوام نیاورد و علی کریمی دو دقیقه بعد از گل آن ها بازی را به یک ضربه قیچی برگردون به تساوی کشاند.

گل علی کریمی، سرآغاز درگیری ها بود. بعد از این گل ابراهیمی مربی پرسپولیس ،به وسط زمین دوید و بالا و پایین میپرید. عابدزاده برای صالح نیا مربی بدنساز استقلال، خط و نشان می کشید و صالح نیا هم به کنار خط آمد تا جواب عابدزاده را بدهد.

در هر صورت بازی ادامه یافت و در واپسین لحظات مسابقه و زمانی که توپ از زمین استقلال به زمین پرسپولیس آمده بود، بازی ناگهان قطع شد. برومند با مشت به صورت رافت کوبیده و رافت روی زمین افتاده بود. داور پس از مشورت با کمکش، برومند را اخراج کرد. این تنها کاری بود که او توانست انجام دهد و بازیکنان زمین مسابقه را به میدان جنگ تبدیل کردند و همه همدیگر را می زدند.

استیلی و نوازی با هم درگیر بودند که ناگهان تارتار به دعوای این دو اضافه شد و با یک پرش بلند با لگد به کمر نوازی کوبید. عابدزاده به همه پرخاشگری می کرد و برومند هم بعد از زدن رافت، میخواست همه پرسپولیس ها را بزند. مجیدی و سامره و رهبری فر هم در گوشه ای دیگر در حال کتک کاری بودند.

کاویانپور، زرینچه و چند نفر دیگر هم در حال جدا کردن بازیکنان از هم بودند. تماشاگران که شاهد یک جنگ واقعی بودند، در بیرون از ورزشگاه با هم درگیر شدند و چندین اتوبوس شرکت واحد، خسارت دید. درگیری تماشاگران حتی به بزرگراه تهران_ کرج هم کشیده شد و کف بزرگراه با شیشه و سنگ، سنگفرش شده بود.

جنجالی ترین دربی تاریخ با نتیجه دو بر دو به پایان رسید و پس از مسابقه محرومیت های سنگین نصیب بازیکنان دو تیم شد.

*لیست محرومان:

محمد نوازی (یک سال)

پرویزبرومند (یک سال)

حمید استیلی (9 ماه)

ناصر ابراهیمی( مربی پرسپولیس) 6 ماه

مهدی تارتار (6 ماه)

بهروز رهبری‌فر ( 4 ماه)

ولی صالح(مربی بدنساز استقلال) 2 ماه

علی سامره (دو هفته)

فرزاد مجیدی (دو هفته)برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 244407 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟