آخرین خورشید گرفتگی سال در 8 اسفند/ رصد 3 ساعته از سه اقیانوس

خورشیدگرفتگی (کسوف) زمانی رخ می‌دهد که سایه ماه بر روی سطح زمین می‌افتد. در این وضعیت ماه بین زمین و خورشید قرار دارد. در حقیقت خورشید گرفتگی اختفاء خورشید توسط ماه است.

در آخرین ماه سال 95 آخرین خورشید گرفتگی نیز رخ می‌‎دهد که به گفته محققان این حوزه، این پدیده نجومی از ایران قابل مشاهده نیست.

مهندس مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: دوهفته پس از وقوع ماه گرفتگی نیم‌سایه در اواخر بهمن ماه، در روز یکشنبه، 8 اسفندماه جاری آخرین واقعه مهم نجومی سال 1395 رخ خواهد داد.

وی این خورشیدگرفتگی را از نوع خورشیدگرفتگی حلقوی دانست و ادامه داد: این رخداد نجومی در ساعت 15 و 45 دقیقه به وقت ایران به صورت جزئی آغاز می‌شود و در ساعت 16 و 45 دقیقه گرفت خورشید کامل خواهد شد.

عتیقی با تاکید بر اینکه در ساعت 18 و 28 دقیقه روز یکشنبه 8 اسفندماه این گرفت به میانه خواهد رسید، خاطرنشان کرد: در این زمان حداکثر گرفت را ناظران در مسیر خورشید گرفتگی به صورت حلقوی شاهد خواهند بود.

مدیر انجمن نجوم آماتوری زمان پایان مرحله اول این خورشیدگرفتگی را در ساعت 20 و یک دقیقه ذکر کرد و افزود: مرحله دوم گرفت جزئی تا ساعت 21 و 15 دقیقه ادامه خواهد داشت.

جزئیات آخرین خورشیدگرفتگی 95

وی به بیان محل‌های مشاهده این خورشیدگرفتگی پرداخت و اضافه کرد: این خورشیدگرفتگی در اقیانوس‌های منجمد جنوبی، آرام، اطلس و هند قابل مشاهده بوده و در بخش‌های خشکی نیز ساکنان آمریکای جنوبی و غرب و جنوب قاره آفریقا شاهد رخداد این پدیده نجومی هستند.

عتیقی با اشاره به جزئیات این خورشیدگرفتگی، توضیح داد: این خورشیدگرفتگی از ساروس (دوره) 140 است و بیست و نهمین گرفت از 71 خورشید گرفتگی ساروس 140 است.

نحوه رصد خورشیدگرفتگی

به گفته وی، رصد پدیده زیبای خورشیدگرفتگی باید تحت نظر افراد مجرب و با استفاده از عینک‌های ویژه و تلسکوپ و یا تجهیزات نجومی مجهز به فیلتر صورت گیرد.

رؤیت در ایران

این محقق نجومی با ابراز تاسف از اینکه این پدیده نجومی از ایران قابل مشاهده نیست، گفت: این پدیده از هیچ نقطه از ایران قابل رصد نیست؛ چراکه به دلیل کوچک بودن سایه ماه بر روی زمین تنها نقاط محدودی از کره زمین شاهد گرفت زمین هستند.

عتیقی با تاکید بر اینکه در هر سال بین 2 تا 5 خورشید گرفتگی رخ می‌دهد، اضافه کرد: به این معنی که حتما دو خورشیدگرفتگی در هر سال رخ خواهد داد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری گرفت‌های جزئی، کل، حلقوی و کلی- حلقوی را از انوع گرفت‌های خورشید دانست و ادامه داد: گرفت حلقوی روز یکشنبه، 8 اسفندماه به دلیل دور بودن ماه از زمین رخ می‌دهد و دیسک ماه (قرص ماه) نمی‌تواند به طور کامل قرص خورشید را بپوشاند.

به گفته وی در هنگام گرفت کامل، حلقه‌ای از نور خورشید در اطراف سیاه ماه خودنمایی می‌کند و به همین دلیل تاج و سایر بخش‌های جوی خورشید در گرفت حلقوی قابل مشاهده و مطالعه نخواهد بود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 247756 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟