کشف شکافی عجیب در یخچال‌های گرینلند+ فیلم و تصاویر
حجم ویدیو: 2.64M | مدت زمان ویدیو: 00:00:17

دانشمندان ناسا به تازگی تصاویری تهیه کرده‌اند که از وجود شکافی عمیق در یخچال طبیعیِ Petermann حکایت دارد؛ یخچالی که "کفه یخ گرینلند" را به اقیانوس قطب شمال متصل می‌کند. این شکاف عمیق دقیقاً در مرکز کفه یخ شناور موجود در این یخچال دیده می‌شود و تقریباً نزدیک به شکاف بزرگتری است که امتداد آن به سمت مرکز کفه یخ شناور کشیده شده است. در صورتی که این دو از هم جدا شوند، قسمت کفه یخ درر شمال غربی گرینلند، به‌طور بالقوه از آن جدا خواهد شد.
تنها چیزی که می‌تواند ناجیِ این کفه یخ شناور باشد یک "خط روان میانی" است که می‌تواند "تأثیر متوقف‌کننده" داشته باشد به این ترتیب که جلوی حرکت شکاف‌های جدیدتر را به سمت حفره‌های قدیمی‌تر بگیرد. به گزارش واشنگتن پست یکی از محققان دانشگاه صنعتی "ولفت" هلند، اولین کسی بود که پس از تشخیص این شکاف در تصاویر ماهواره‌ای، نسبت به مختصات و ابعاد آن به ناسا هشدار داد. ماهواره‌های مستقر در قطب، نشان می‌دهند که این شکاف برای اولین بار در سال 2016 دیده شد و پس از آن بزرگ و بزرگتر شد.
محققان ناسا احتمال می‌دهند آنچه که "فشار اقیانوس" نامیده می‌شود باعث ایجاد این شکاف شده باشد؛ این پدیده زمانی اتفاق می‌افتد که آبهای گرم اقیانوس، از زیر یخ‌ها را ذوب می‌کنند. بسیاری از یخچال‌ها در گرینلند و قطب جنوب که به کفه‌های یخ منتهی می‌شوند، در اثر گرم شدن اقیانوس و گرم شدن دمای هوا در حال ذوب شدن هستند. جدا شدن کفه‌های یخ از یخجال‌ها مستقیماً در افزایش سطح دریا تأثیر ندارد زیرا این کفه‌های یخ، مانند قابل یخ در لیوان در اقیانوس شناور هستند.
با این حال از آنجا که کفه‌های یخ نسبت به کفه‌های یخی که روی زمین قرار دارند مانند لاستیک‌های زیر دری عمل می‌کنند، در صورتی که کفه‌های یخ ناپدید شوند، یخچال‌ها حرکت خود به سمت دریا را آغاز می‌کنند. این حرکت باعث افزوده شدن آبهای جدید به اقیانوس و در نتیجه بالا آمدن سطح دریا خواهد شد.
اما دانشمندان ناسا در مورد یخچال جزیره Pine در قطب جنوب معتقدند آبهای گرم‌کننده که باعث ایجاد این شکاف‌ها از زیر شده‌اند، سازوکار دیگری را فراهم می‌کنند که ممکن است به موجب آن در آینده شاهد فروپاشی سریع‌تر قطب جنوب باشیم. گرینلند و قطب جنوب حامل یک پیام مهم برای ما هستند؛ اینکه زمین در حال تغییر است. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کشف شکافی عجیب در یخچال‌های گرینلند+ فیلم و تصاویر

کشف شکافی عجیب در یخچال‌های گرینلند+ فیلم و تصاویر

کشف شکافی عجیب در یخچال‌های گرینلند+ فیلم و تصاویر

 

کدخبر: 258073 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟