هفته بیست و هشتم لیگ برتر فوتبال/ نبرد مدعیان سابق قهرمانی برای پله دوم

امروز (چهارشنبه) پرسپولیس در ورزشگاه آزادی Freedom با پدیده دیدار می‌کند و بعد از آن هم جشن قهرمانی را برگزار می‌کند و در حضور هوادارانش جام شانزدهم را بالای سر می‌برد. فردا (پنج‌شنبه) اما هفت دیدار به صورت هم‌زمان برگزار می‌شود. فردا برخی تیم‌ها برای تثبیت خود در لیگ برتر می‌جنگند و دو تیم می‌خواهند کسب عنوان نایب‌قهرمانی را برای خود تقریبا مسجل کنند.

تمام دیدارهای پنج‌شنبه، ۳۱ فروردین ماه، ساعت ۱۷:۴۵ به صورت هم‌زمان برگزار می‌شوند.

* تراکتورسازی - استقلال؛ نبرد نایب‌قهرمانی

فردا، ورزشگاه یادگار امام تبریز شاهد انجام یکی از دیدارهای حساس لیگ شانزدهم است. اگر پرسپولیس این قدر زود قهرمانی‌اش را مسجل نمی‌کرد، قطعا دیدار تراکتورسازی و استقلال Esteghlal حساسیتی چند برابری پیدا می‌کرد اما اکنون، تنها حساسیتی که برای این بازی وجود دارد این است که تیم برنده به احتمال فراوان عنوان نایب‌قهرمانی را تصاحب خواهد کرد و در آن صورت بخت زیادی برای صعود مستقیم به لیگ قهرمانان آسیا دارد.

اگر تراکتورسازی نایب‌قهرمان لیگ شود، قطعا به عنوان نماینده ایران در فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا حضور خواهد داشت. به این معنی که با قهرمانی در جام حذفی به صورت مستقیم راهی آسیا می‌شود و حتی اگر در فینال جام حذفی از نفت تهران شکست بخورد هم به پلی‌آف به لیگ قهرمانان آسیا راه می‌یابد.

استقلال اگر در لیگ برتر دوم شود این شانس را خواهد داشت که به عنوان یکی از نمایندگان ایران به پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا راه یابد اما اگر قافیه را به تراکتورسازی ببازد و در لیگ، سوم شود، در آن صورت، ممکن است از صعود به لیگ آسیا باز بماند چون احتمال دارد با توجه به کم بودن امتیاز فوتبال ایران در حوزه باشگاهی، تعداد سهمیه‌های ایران در لیگ قهرمانان آسیا در سال آینده کم شود و مثلا به دو سهمیه مستقیم و یک سهمیه پلی‌آف برسد.

بنابراین، دیدار فردای تراکتورسازی و استقلال به نوعی دعوا بر سر رسیدن به دروازه‌های آسیا است. این دیدار در ورزشگاه یادگار امام تبریز برگزار می‌شود؛ جایی که هفته قبل، پرسپولسی‌ها جشن قهرمانی نیمه‌کاره‌ای برپا کردند و به دلیل سیل در آذربایجان شرقی به جشن خود ادامه ندادند.

* گسترش فولاد - نفت تهران؛ امید به رده چهارم

در تبریز فقط استقلال و تراکتورسازی نیستند که به مصاف هم می‌روند بلکه یک تیم تهرانی دیگر هم مهمان تبریزی‌ها است. علی دایی و شاگردانش باید در تبریز به دیدار گسترش فولاد بروند. نفت تهران اکنون ۳۵ امتیازی است و با پیروزی در این بازی می‌تواند به رده چهارم نزدیک شود. از طرفی گسترش فولاد هم با ۳۳ امتیاز برای رسیدن به رده ششم و بالاتر بخت دارد و بعید است جلوی نفت کوتاه بیاید.

ذوب‌آهن اصفهان با ۳۹ امتیاز اکنون چهارم است و مدعی اصلی بقا در آن جایگاه است اما این مساله انگیزه نفت و گسترش را برای پیروزی و نزدیک شدن به تیم اصفهانی کم نمی‌کند. این دیدار در ورزشگاه بنیان‌دیزل برگزار می‌شود.

* ذوب‌آهن - ماشین‌سازی؛ تیر خلاص به تیم پیر تبریز

ماشین‌سازی هفته قبل از پرسپولیس شکست خورد و در لبه پرتگاه سقوط Fall قرار گرفت. هرچند این تیم هنوز روی کاغذ شانس بقا درلیگ برتر را دارد اما شرایط به قدری برای این تیم سخت است که تقریبا هیچ کدام از هوادارانش امیدی به بقا ندارند. با این همه فردا ماشین‌سازی در ورزشگاه فولادشهر اصفهان به مصاف ذوب‌آهن می‌رود و اگر برنده بازی نباشد به لیگ دسته اول سقوط می‌کند و دیگر روی کاغذ هم شانسی نخواهد داشت. البته ماشین‌سازی در صورت شکست ذوب‌آهن هم تنها در صورتی سقوط نمی‌کند که در دیگر بازی فردا، صبا شکست سختی از سپاهان متحمل شود.

در مجموع، فوتبال اصفهان احتمالا فردا حکم سقوط تیم پیر تبریز را امضا خواهد کرد.

* سایپا - صنعت نفت آبادان؛ فرار Escape از سقوط (قسمت اول)

در کنار ماشین‌سازی که دیگر امیدی به آن نیست، سیاه جامگان هنوز به ماندن در لیگ برتر امیدوار است. امید مشهدی‌ها برای بقا به لغزش سایپا و صنعت نفت آبادان بسته است. شاگردان حسین فرکی هنوز خطر سقوط به دسته پایین‌تر را احساس می‌کنند و شاید این خطر تا روز آخر هم برای‌شان وجود داشته باشد. البته فرکی با این شرایط غریبه نیست چون یک بار با نفت تهران تا لبه پرتگاه سقوط رفت و در لیگ برتر ماند و سال بعدش تیم خوبی ساخت.

آبادانی‌ها هم هنوز با خطر سقوط روبه‌رو هستند اما کمتر از سایپا؛ صنعت نفت با شکست سایپا در ورزشگاه دستگردی تهران بقایش در لیگ برتر را قطعی خواهد کرد.

* فولاد - استقلال خوزستان؛ داربی لب شط

تیم‌های خوزستانی فولاد و استقلال در هفته بیست و هشتم لیگ با هم دیدار می‌کنند اما شهرآورد لب کارون، این بار حساسیت زیادی ندارد. هرچند فولاد برای قطعی کردن بقا در لیگ برتر نیاز پیروزی دارد اما جایگاه این تیم طو.ری نیست که خطر سقوط را زیاد حس کند. بنابراین فولاد و استقلال خوزستان بدون نگرانی و دغدغه خاصی به مصاف هم می‌روند. تنها نکته‌ای که می‌تواند روی این بازی تاثیر بگذارد، اعتصاب بازیکنان استقلال و تمرین نکردن‌شان است. استقلالی‌ها به خاطر پرداخت نشدن مطالبات‌شان گفتند دیگر تمرین نمی‌کنند.

* صبا - سپاهان؛ بدون گواردیولا

در یکی از دیدارهای هفته بیست و هشتم لیگ برتر، صبا و سپاهان در قم به دیدار هم می‌روند. هر دو تیم روزگاری تحت هدایت عبدالله ویسی - که لقب گواردیولای وطنی داشت - بازی می‌کردند. صبا با ویسی سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را کسب کرد و سپاهان با ویسی تلاش کرد، قهرمانی کم‌خرج استقلال خوزستان را شبیه‌سازی کند.

هر دو تیم اکنون با مربیان دیگری برابر هم صف‌آرایی می‌کنند و انگیزه‌های‌شان هم کاملا متفاوت است. صبا به سه امتیاز بازی نیاز دارد تا در لیگ برتر باقی بماند و سپاهان می‌تواند با شکست صبا در رده چهارم جای بگیرد. از طرف دیگر، امتیاز گرفتن صبا از سپاهان، سقوط ماشین‌سازی به دسته اول را قطعی می‌کند.

* سیاه‌جامگان - پیکان؛ فرار از سقوط (قسمت دوم)

به جز ماشین‌سازی که تقریبا سقوطش به دسته اول قطعی است، سایر قعرنشینان هنوز شانس بقا در لیگ برتر را دارند. در میان آنها که هنوز امید به ماندن دارند، سیاه جامگان از همه کم‌امیدتر است. این تیم مشهدی که مشکلات زیادی در طول فصل داشت و با تغییر چند باره سرمربی هم بهبودی در کارش حاصل نشد، در فاصله سه هفته مانده تا پایان فصل به مصاف پیکانی می‌رود که خوب بلد است از تیم‌های پایین جدولی و کمتر قدرتمند لیگ امتیاز بگیرد. پیکان امیدی به کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا ندارد و با این وصف، چهارم شدن با هفتم ماندن هم برایش فرقی ندارد. شاید تنها انگیزه شاگردان جلالی در بازی با سیاه‌جامگان، کسب نتایج خوب در پایان فصل باشد. به نظر می‌رسد انگیزه مشهدی‌ها برای بقا در لیگ، کفه ترازو را در بازی فردا به سود این تیم سنگین می‌کند و احتمال دارد سیاه جامگان به این راحتی‌ها برابر دیو سقوط، پرچم سفید بالا نبرد.

برنامه کامل دیدارهای پنج‌شنبه ۳۱ فروردین به این شرح است:

(ساعت آغاز تمام دیدارها ۱۷:۴۵ است)

گسترش فولاد - نفت تهران؛ ورزشگاه بنیان‌دیزل تبریز

ذوب‌آهن - ماشین‌سازی؛ ورزشگاه فولادشهر اصفهان

سایپا - صنعت نفت آبادان؛ ورزشگاه دستگردی تهران

فولاد - استقلال خوزستان؛ ورزشگاه غدیر اهواز

صبا - سپاهان؛ ورزشگاه یادگار امام قم

سیاه‌جامگان - پیکان؛ ورزشگاه ثامن مشهد

تراکتورسازی - استقلال؛ ورزشگاه یادگار امام تبریزبرای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 258340 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟