سالروز اولین چاه نفت در ایران/ چرا به مسجد سلیمان شهر اولین ها می گویند؟ + جزئیات

در تاریخ ۲۸ ماه مه سال ۱۹۰۱ میلادی، در زمان سلطنت مظفرالدین شاه قاجار، ویلیام ناکس دارسی، تاجر بزرگ طلا در انگلستان امتیاز کشف نفت ایران را از آن خود کرد و برای این منظور جورج برنارد رینولدز را که تجربیاتی در زمینه حفاری نفت در مناطق نفت خیز سوماترا را داشت، برای اکتشاف و استخراج نفت به استخدام خود درآورد. رینولدز در پایان سال ۱۹۰۲ میلادی عملیات حفاری اولین چاه در چاه سرخ واقع در قصر شیرین و همچنین شاردین در رامهرمز را آغاز کرد و همزمان مقدمات حفاری در منطقه نفتون مسجدسلیمان را مهیا ساخت.

پس از دو سال حفاری در شاردین، گروه رینولدز به این نتیجه رسیدند که در این نقطه نمی‌توانند به نفت برسند. سرمایه شرکت که در انگلیس تشکیل شده بود تا در ایران به نفت دست یابد. به علت طولانی شدن کار، دوره حفاری به پایان خود می‌رسید و ویلیام ناکس دارسی که از پیدا شدن نفت در این سرزمین قطع امید کرده بود طی تلگرافی از رینولدز خواست تا حفاری را تعطیل کند. اما علائم موجود و وجود آتشگاه و نیز حوضچه‌ای که خود به خود قیر از آن می‌جوشید و یادداشت‌های مورخین و باستان شناسان که تصریح کرده بودند در ناحیه نفتون نفت فراوان به دست می‌آید، سرمهندس رینولدز را که از مدتی پیش در آنجا به کار حفاری مشغول بود، امیدوار کرد و به همین علت وسائل و تجهیزات را به منطقه نفتون در مسجد سلیمان منتقل کردند و در پایان ماه ژانویه سال ۱۹۰۸ میلادی حفاری چاه شماره یک این شهر آغاز شد.[نیازمند منبع] گفته می‌شود تلگراف به دست رینولدز رسیده بود اما چندان به مسجدسلیمان اعتماد داشت که ترجیح داد بدان اعتنایی نکرده و به کار خود ادامه دهد. سرانجام در حالیکه اعضای گروه در اوج ناامیدی به سر می‌بردند، در ساعت چهار صبح روز پنجم خرداد ماه ۱۲۸۷ خورشیدی برابر با ۲۶ ماه مه ۱۹۰۸ میلادی، مته حفاری از ضخامت زمینی به قطر ۳۰۰ متر عبور کرد و آخرین ضربه خود را به صخره عظیمی که روی منبع نفت قرار داشت فرود آورد، در نتیجه در عمق ۱۱۸۰ پا (۳۶۰ متری) نفت با فشار زیادی تا ۵۰ پا (۱۵ متر) بالاتر از نوک دکل حفاری فوران کرد و کارگران را در خود غرقه ساخت. بدین ترتیب فصل جدیدی در تاریخ کشور رخ داد و ایران به جمع کشورهای نفت خیز جهان پیوست.

این اتفاق، که نخستین اکتشاف نفت در خاورمیانه به شمار می‌رفت، حیات اقتصادی و اجتماعی مسجد سلیمان و ایران را دگرگون کرد، چنان‌که از این چاه روزانه ۳۶۰۰۰ لیتر (معادل ۸۰۰۰ گالن) نفت استخراج می‌شد و بعدها در این شهر حداقل ۳۰۰ چاه نفت حفر شد. این شهرک باستانی به یک شهر مدرن و پر رونق بدل شد و جمعیت آن افزایش یافت و خانه‌ها و محله‌های جدید برای کارکنان شرکت نفت از مدیران ارشد گرفته تا کارگران ساخته شد.

مسجدسلیمان شهر اولین‌ها

یکی از نامهایی که به این شهر اطلاق می‌شود، شهر اولین هاست؛ که دلیل این نامگذاری هم ورود بسیاری از امکانات، دستگاه‌ها، کارخانجات ایران برای اولین بار در این شهر بوده است. در جدول زیر لیست تعدادی از ده‌ها اولینهای مسجدسلیمان آمده است:

ردیف عنوان توضیحات
۱ اولین چاه نفت ایران و خاورمیانه در تاریخ ۵ خرداد ۱۲۸۷ در مسجدسلیمان به نفت رسید.
۲ اولین کارخانه گوگرد سازی در ایران و خاورمیانه درسال ۱۲۹۱ در منطقه بی بیان این شهر احداث شد و هم اکنون به عنوان موزه نفت توسط شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان نگهداری می‌شود.
۳ اولین تصفیه خانه آب کشور در سال ۱۲۹۷ در منطقه تل بزان احداث شد که آب شرب مورد نیاز منازل کارکنان انگلیسی و خانواده‌شان را تأمین می‌کرد.
۴ اولین کارخانه تولید برق در ایران و خاورمیانه در منطقه تمبی و در جوار سدی تفریحی بر روی رودخانه‌ای با این نام احداث شد و کار برق رسانی به تأسیسات نفتی را انجام می‌داد.
۵ اولین راه آهن در ایران به طول ۵۵ کیلومتر از مسیر درب‌خزینه در راه اهواز تا مسجدسلیمان جهت تسهیل نمودن امر جابجایی وسایل حفاری و دیگ بخار احداث شد.
۶ اولین فرودگاه در ایران پس از انتشار خبر کشف نفت در این شهر یک تیم ارشد تحقیقاتی جهت انجام کارهای نقشه‌برداری و تحقیقاتی خود به وسیله هواپیما عازم این شهر شدند تا بدینوسیله مقدمات اولین فرود هواپیما در این شهر و ساخت اولین فرودگاه آغاز شود. این فرودگاه هم اکنون با نام فرودگاه شهید آسیایی در خدمت هواپیمایی نیروی زمینی ارتش (هوانیروز) می‌باشد.
۷ اولین و مجهزترین بیمارستان کشور  
۸ اولین و مجهزترین آزمایشگاه طبی در کشور  
۹ اولین کارخانه شیر پاستوریزه در کشور  
۱۰ اولین واحد نوشابه سازی در کشور  
۱۱ اولین کلوب تفریحی با نام باشگاه مرکزی که در سال ۱۲۹۸ در این شهر ایجاد شد و شامل امکاناتی از قبیل: سینما، استخرهای شنا، بولینگ، زمینهای تنیس، میزهای بیلیارد و پینگ پنگ و سالن فوتبال و مهمانسرا می‌باشد و هم اکنون پس از گذشت نزدیک به یک قرن به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
۱۲ اولین پیست و تیم دوچرخه سواری  
۱۳ اولین باشگاه گلف بانوان  
۱۴ اولین باشگاه گلف در منطقه گلف بین محلات کلگه و بی بیان قراردارد و هم اکنون جزو مجهزترین باشگاه‌های گلف ایران می‌باشد. همچنین محل استراحت بازیکنان تیم فوتبال نفت مسجدسلیمان در مهمانسرای این باشگاه می‌باشد.
۱۵ اولین استخر شنا در ایران در محل باشگاه مرکزی قراردارد و اولین استخر مدرن ایران به شمار می‌آید که قهرمانان زیادی را به ایران و آسیا معرفی کرده است.
۱۶ اولین باشگاه‌های ورزشی از جمله باشگاه والیبال، پینگ پنگ؛ گلف، شنا، فوتبال، راگبی.
۱۷ اولین باشگاه سوارکاری در کشور  
۱۸ اولین باشگاه اسکواش در کشور  
۱۹ اولین پالایشگاه نفت در ایران و خاورمیانه در کنار کارخانه گوگردسازی بی بیان احداث شد و محل تصفیه نفت خام در خاورمیانه بود.
۲۰ اولین واحد بهره‌برداری نفت در ایران و خاورمیانه بنام شرکت نفت ایران و انگلیس که کار بهره‌برداری نفت را انجام می‌داد.
۲۱ اولین کارخانه گچ در کشور  
۲۲ اولین زمین فوتبال رسمی در ایران و خاورمیانه زمین فوتبال میدان که هم اکنون با عنوان ورزشگاه شهید بهنام محمدی در اختیار تیم فوتبال نفت مسجدسلیمان می‌باشد.
۲۳ اولین و مجهزترین بیمارستان کشور  
۲۴ اولین و بلندترین پل فلزی ایران و خاورمیانه بیش از صد سال پیش بر روی رودخانه تمبی احداث شد.
۲۵ اولین فرستنده خصوصی در ایران و خاورمیانه با نام رادیو نفتون.
۲۶ اولین تله کابین در کشور و خاورمیانه  
۲۷ اولین شهر صنعتی در ایران  
۲۸ اولین موزه زمین‌شناسی

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

این اخبار را از دست ندهید:

پیام عجیب منچستری ها برای داعش / عکس تمام قربانیان انفجار را ببینید+ عکس

مرد روستایی زن 26 ساله اش را در یک صحنه ناموسی کشت! + او تسلیم پلیس چالوس شد

6 ماه نبود که ازدواج کرده بودم که مهسا را در پارک با یک پسر دیدم و ...

وقتی با دوست شوهرم خلوت کردم او مرا به خانه اش برد و زندانی ام کرد...+ عکس

مرضیه خودش گفت با یک زن دوست شوم و بچه ها را بیرون فرستاد تا او را به خانه بیاورم و ...

فیلم لحظه شلاق زدن به مرد کثیف درملاء عام+ عکس

سر بریده مرد کرمانی به حرف آمد

وقتی دوستم در حال کشیدن مواد بود ، سراغ خواهرش رفتم و ... / در لاهیجان رخ داد

رفتار چندش آور با یک دختر / متهم عاشق بوی عرق کف پا است!

شوهر بی غیرتم از من خواست تا با مردها پولدار در باغ قرار بگذارم که ...

ساعت 10 شب بود درحال که شوهرم در خانه بود پیام عاشقانه برایم آمد و ...

آتش زدن دختر 14 ساله پس از ساعت ها شکنجه شیطانی +عکس

مرد کثیف پس از مرگ هم برای زن بی نوایش دردسر شد

سمیه می خواست رفتار زشت مرا با زنان غریبه به دختر و پسرم بگوید که ...

اقدام زشت و غیراخلاقی سه مرد سعودی با زن جوان در دوبی

آتش زدن دختر 14 ساله پس از ساعت ها شکنجه شیطانی +عکس

بلایی که در گوشه دنج پارک جنت سر دختر و پسر جوان آمد

لغو کنسرت در آبادان!

آخرین فریادهای خلبان هواپیمای مسافربری ژاپن پیش از سقوط + فیلم، عکس و صوت

زنده به گور شدن نوزاد یک ارتباط چندش آور و پنهانی+ عکس

 

کدخبر: 267391 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟