توصیه های پزشکی درباره مصرف دارو در ماه رمضان

در مطالعه‌ای که در سال 2003 توسط Leeper و همکارانش در کشور انگلستان در زمینه روزه ‌د اری و تأثیر محدودیت مصرف مایعات در سلامتی انجام شد، مشخص شد اسمولالیته و املاح موجود در ادرار افراد روزه‌ دار در ساعات بعد از ظهر نسبت به صبح افزایش می‌یابد. همچنین بعضی شواهد حاکی از افزایش غلظت هماتوکریت و آلبومین و نیز کراتین سرم بود. با این وجود تاکنون هیچ رابطه‌ای میان این تغییرات وایجاد اختلال در سلامتی بدن گزارش نشده است.

همچنین در مطالعه ای دیگر، پژوهشگران تنظیم دوز داروها را در ماه رمضان بررسی کردند. در این مطالعه راهکارهایی پیشنهاد شده است از جمله:

بیماران مبتلا به دیابت، میگرن و فشار خون حتماً تحت مراقبت ویژه قرار بگیرند و تحت نظر پزشک باشند، اما در بیشتر موارد می‌توان داروهایی را که باید 3-2 بار مصرف شود، با نظر پزشک و داروساز به صورت یک یا دو بار در روز مصرف کرد.

مدیریت دارو درمانی در رمضان

بیماران در صورت صلاحدید پزشک می‌توانند دارو را در وعده‌های افطار و سحر مصرف کنند.

برای داروهایی که چندبار در روز مصرف می‌شود، راهکارهایی مانند استفاده از داروهای طولانی اثر(یا آهسته‌رهش) یا جایگزینی دارویی که یک یا 2 بار در روز مصرف می شود، مناسب است.

در بعضی مقالات به رژیم‌هایی برای بیماری‌های مزمن مانند پارکینسون، بیماری تیروئید و بیماری‌های قلبی اشاره شده است. برای درمان آنتی‌بیوتیکی عفونت‌ها یا استفاده از داروهای ضد درد ( داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی) انتخاب داروهایی که یک بار در روز استفاده می شود، توصیه شده است.

مصرف داروهای غیر خوراکی مانند اشکال تزریقی، استنشاقی، شیاف یا قطره گوشی یاچشمی عموماً بدون اشکال است گرچه در این مورد چند استثنا وجود دارد.

برای بیماری هایی مانند میگرن، مراقبت ویژه لازم است تا از بروز آن پیشگیری شود. در این شرایط بیمار حتماً باید وعده سحری را مصرف کند تا بی‌آبی در ساعات بعدازظهر باعث تشدید بیماری نشود. در ضمن فرد باید از گرما به دور باشد.

در زمینه بیماری فشار خون، متخصصان باید آموزش لازم را درباره پیشگیری از کم‌آبی و کنترل فشار خون و همچنین شناخت علایم افت فشار مانند سرگیجه و سنگینی سر را ارائه دهند. بیماران مبتلا به دیابت نیز به مراقبت ویژه و تنظیم دوز دارو نیاز دارند. با صلاحدید پزشک، بیشتر افراد مبتلا به دیابت نوع 2 (86درصد) و تقریبا نیمی از مبتلایان به دیابت نوع 1 (43درصد) می توانند روزه بگیرند.

یک مطالعه سیستماتیک در این زمینه نشان داده است، روزه‌داری در بیماران مبتلا به دیابت امکان‌پذیر است. اگرچه روزه‌داری خطر هیپوگلیسمی و کتواسیدوز را افزایش می‌دهد. (در افرادی که خودشان داروهایشان را تنظیم می‌کنند خطر افت قند خون بیشتر است. )برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

دختر خوش صدای ایرانی به جای خوانندگی به عقد شیخ نشین دوبی در آمد

این جوان عینکی را می شنانسید / او شبح عابر بانک ها است +عکس

راز نامه عاشقانه پسر جوان به بازیگر معروف زن پس از خودکشی لو رفت + عکس

تسلیم شدن زن جوان در برابر مرد خواستگار و دوستش در بیابان

راز مرد شیطان صفت را دزد موبایلش به پلیس تهران لو داد / شاکی پرونده دستگیر شد! + عکس

خالی کردن حساب مازندانی ها با نرم افزار جاسوسی

فیلم گفتگو با مردی که حتی به زن مهربان تهرانی هم رحم نکرد / این مرد را می شناسید + عکس

خفت کردن های سریالی زنان روی پل عابر پیاده شرق تهران

اسرار مرگ سریالی سه شوهر یک زن + عکس

دزدان نامرد به پسر سرطانی هم رحم نکردند + عکس

وحید شرور معروف تهران در جشن آزادی از زندان دوستش را کشت!

حذف استقلال وپرسپولیس از آسیا؟ / خانم سربازرس AFC به وکیل ایرانی چه گفت؟

 

کدخبر: 268545 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟