حیوان‌دوستی خیرخواهانه یا خودخواهانه؟

برایش هزینه می‌کنند اما نه هزینه لباس فانتزی و اسباب‌بازی که هزینه دوا و درمان. زحمت می‌کشند اما نه زحمتِ به‌زور نگهداشتن حیوان در آپارتمان و تحمل حرف و حدیث همسایه که زحمتِ نگهداری چندین حیوانِ آسیب‌دیده رهاشده در مراکز مخصوص. سجاد ندیمی، مدیر «پناهگاه حیوانات آسیب‌دیده مهر مشهد»، یکی از این آدم‌هاست. پناهگاه مهر، یک سازمان مردم‌نهاد است که فعالیتش را از سال 88 شروع کرده‌ و حالا خانه امن 450 سگ آسیب‌دیده است. ندیمی، این فعال حقوق حیوانات، معتقد است خرید حیوان خانگی یعنی کمک به چرخه حیوان‌آزاری.

پشت پرده پرورش حیوانات خانگی

ندیمی صحبتش را این‌طور شروع می‌کند: «ما فقط زمانی اجازه داریم حیوانی را به داخل خانه ببریم که آن حیوان بیرون از خانه جایی نداشته‌باشد یا آسیب دیده‌ و در معرض خطر باشد؛ این کار هم تا زمانی خوب است که محل مناسب برای زندگی‌اش پیدا شود». خیلی‌ها فکر می‌کنند اگر فضا و شرایط نگهداری از حیوان خانگی مناسب باشد، دیگر مشکلی وجود ندارد. ندیمی توضیح می‌دهد: «پرداخت پول برای خرید حیوانات مصداق حیوان‌آزاری و کمک به چرخه آزار حیوانات است. مردم نمی‌دانند پشت پرده برخی از‌ مراکزی که حیوانات زیبا و نژاددار را می‌فروشند، چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است. می‌دانید این گربه پرشین یا سگ نژاد آپارتمانی از کجا می‌آید؟ یک حیوانِ نژاددار مادر را مجبور به جفت‌گیری‌های مداوم می‌کنند، آن هم در شرایطی سخت، توی انباری‌ها ، زیرپله‌ها و با تغذیه بسیار نامناسب. و وقتی هم بدن حیوانِ مولد از حالت طبیعی‌اش خارج شود، یعنی وقتی دیگر کارایی لازم را نداشته‌باشد با او به‌طرز ناراحت‌کننده‌ای برخورد و در کوچه و خیابان رهایش می‌کنند».

این جمله را از زبان کسانی که حیوان خانگی نگه می‌دارند، زیاد شنیده‌ایم؛ «اگر من این حیوان را نمی‌خریدم، کسی دیگر می‌خرید». از آقای ندیمی می‌خواهم نظرش را در این‌باره بگوید. «ببینید تا زمانی که تقاضا نباشد، تولید و پرورشی هم وجود ندارد. همان‌طور که گفتم در پرورشگاه‌های حیوانات، حیوان مادر را مجبور به زایمان‌های متعدد می‌کنند و حیوان بیچاره در نهایت بر اثر سرطان رحم یا پستان می‌میرد. در پرورشگاه‌ها اتفاقات وحشتناک دیگری هم رخ می‌دهد. برای مثال سگ‌ها در پرورشگاه‌ها، دسته‌جمعی نگهداری می‌شوند؛ در این شرایط ممکن است یک بیماری همه این حیوانات را درگیر کند و همه‌شان را از بین ببرد. خرید حیوان خانگی کمک به این جنایت Crime درآمدزا برای پرورش‌دهنده‌هاست. من حتی دیده‌ام که برای تولید یک نژاد پرفروش‌تر، کوچک‌تر یا بانمک‌تر، حیوانات از نژادهای مختلف را جفت می‌اندازند و این موضوع خیلی‌وقت‌ها به نوزاد متولدشده آسیب می‌زند».

پزشک یا فروشنده؟

مردم معمولا حیوان خانگی‌شان را از کلینیک‌ها می‌خرند. در این کلینیک‌ها، یک پزشک وجود دارد، یعنی کسی که حیوانات را می‌شناسد و دلسوزانه برنامه غذایی و درمانی خاصی به خریدار پیشنهاد می‌کند. بنابراین وقتی خرید حیوان خانگی از سوی چنین مرجعی تأیید می‌شود، خریداران دیگر احساس بدی ندارند. ندیمی توضیح می‌دهد: «کار دامپزشک طبابت و درمان حیوانات است نه فروششان. بنابراین کسی که نمی‌داند پشت پرده چه خبر است، تصور می‌کند با خریدن حیوان و بازی کردن و غذا دادن به او، به حیوان لطف می‌کند. اما این بخشی از همان چرخه پرورش و فروش حیوانات است، که عرض کردم. شما با خرید این حیوان، اسباب‌بازی و غذای مخصوص و شامپو هم از آن کلینیک می‌خرید؛ حیوان مریض بشود به همان دکتر و درمانگاه مراجعه می‌کنید و این دامن زدن به چرخه درآمدزایی از حیواناتِ بی زبان است». برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

اخبار زیر را از دست ندهید:

جگرکی کرمانشاهی از تب کریمه کنگو مرد/دفن جسد در اعماق زمین+ عکس محل دفن با مراقبت های ویژه

دو مرد با هم به داخل یک سرویس بهداشتی رفتند و ...+ عکس

دختربچه سر راهی حسن آباد تهران که مهندس فیزیک هسته ای شد / مادر او را می شناسید+ عکس

ملاقات شبانه با مائده در پارک ملت / او شوهر داشت و من چشم بسته غلام او شدم!

دستفروش های تجریش 5 مامور سد معبری شهرداری را کتک زدند + عکس

مرد مسلمان بخاطر خوردن گوشت خوک میلیاردر شد!

قاتل شهید دلاور به قصاص محکوم شد + عکس

بلای وحشتناکی که گمان می رود پسر معتاد بر سرمادرش در تهران آورده است

15 سال حبس برای میوه فروش خیابان 17 شهریور که دختر را پشت جعبه ها مغازه برده بود و... + عکس

ناگفته های تلخ دختر10 ساله از قتل مادر

اقدام وحشتناک یک زن / دختر سعید را از بالکن به حیاط پرت کردم ! + عکس

محاکمه رییس کلانتری تهران به خاطر قتل یک مظنون فراری در کوچه بن بست + عکس

مرگ مشکوک خانم دکتر آزاده سلطانی 24 ساعت پس از زایمان +عکس

آتش سوزی در پارک پردیسان تهران

آدم کشی برای عبور از کوچه حمام ! + عکس

فیلم درگیری و دستگیری هواپیما ربا در حین پرواز + عکس

ارتباط شوم زن 38 ساله با پسر 15 ساله / این زن حق سکوت هم می داد! + عکس

فیلم لحظه چپ شدن یک کامیون بر اثر وزش باد شدید در هندیجان + عکس

توبه عربده کش مست تهران نو او را از اعدام نجات داد

راز شوم جسد سوخته شده دختر دانش آموز در حاشیه جاده میگون+ عکس

 

کدخبر: 269450 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟