نگاهی به فروش جیرجیرک ها در بازار سیرجان /  از کباب خوشمزه‌ جیرجیرک تاحرام اعلام شدن آن +عکس

سنتی که نه تنها در سیرجان بلکه در بسیاری از مناطق جنوب و جنوب شرقی رواج دارد. سیرجانی‌ها در اصطلاح محلی به جیرجیرک، «جرووک» می‌گویند و در قالب مصرف دارویی یا به‌عنوان تنقلات از آن استفاده می‌کنند.

▪️یکی از روستاییان سیرجان که دستی در گرفتن جیرجیرک دارد می‌گوید: «از زمانی که یادم می‌آید خانواده ما در فصل بهار جیرجیرک می‌خوردند. خواص خیلی زیادی دارد. برای نفخ و کمردرد و پادرد خیلی خوب است. البته الان بچه‌های ما خیلی علاقه‌ای به خوردن آن نشان نمی‌دهند. در شهر هم مثل قدیم مشتری ندارد اما باز هم چند گونی می‌فروشیم.

▪️خانمی که مقابل بازار Store سنتی دوقلوی سیرجان درحال خریدن جیرجیرک است می‌گوید: «خوردن جیرجیرک هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. ما جیرجیرک‌ها را زنده توی آب می‌ریزیم که بمیرند، بعد حدود 5 دقیقه می‌جوشانیم و آب کش می‌کنیم. بعد دست و پا و بال‌ها را جدا می‌کنیم و توی تابه برشته می‌کنیم. نمک و کمی آبلیمو هم اضافه می‌کنیم تا حسابی خوشمزه شود.»

▪️مراجع دینی پاسخ کاملاً شفافی در مصرف جیرجیرک مطرح کرده‌اند. این حشره از خانواده سوسک‌هاست و طبق فتاوای همه مراجع تقلید خوردن حشرات حرام است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

جیرجیرک3

جیرجیرک1

کدخبر: 276996 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟