بزرگترین و زیباترین رقص رنگی در آسمان +تصاویر

سالانه مردمان زیادی به قصد شرکت در جشنواره های گوناگون به سفر می پردازند تا چند ساعتی را در کنار دوستان و آشنایان به سبکی خاص سپری  کنند. در هر کشوری فستیوال و جشنوراه های خاصی برپا می شود، اما گاهی جشنواره ها مرزهای بین المللی را پشت سر می گذارند و در چندین کشور و به وسیله ی میلیون ها انسان گرامی داشته می شوند.

یکی از محبوب ترین جشنواره ها در اسپانیا فیستا یا بالون نام دارد که به راستی از زیباترین و پرهیجان ترین فستیوال های دنیاست. هزاران بالون به هوا و قلب آسمان ها خواهند رفت، شادی و هیجان در چهره ی همه ی حاضران مشخص خواهد بود و اجباری هم برای سوار شدن بر بالون های وجود ندارد، اگر از بالون سواری یا ارتفاع بیم دارید اصلا نگران نباشید دیدن آسمانی پر از بالون های رنگین هم حس و حال شگفت انگیزی دارد.
امروز از نزدیک با همه ی ابعاد و ماجراهای این فستیوال رنگین و زیبا آشنا خواهیم شد. اصلا چرا همه در یک مکان برای بالون سواری جمع می شودند؟ آیا این کار نشان دهنده ی آداب و رسوم گذشتگان است؟ مگر در زمان های دور هم بالون وجود داشته؟

baloon26
- بزرگترین جشنواره بالون در سراسر اروپاست.
- بیش از هزار بالون در این جشنواره شرکت می کنند.
- از محبوب ترین و جذاب ترین جشنواره های اسپانیا محسوب می شود.
- منحصر به فردترین مکان و زمان ها برای عکاسی است.

baloon0

اسپانیا کشوری پر از جاذبه های گردشگری و از محبوب ترین مقاصد سفر در دنیاست. این سرزمین هم از نظر منابع طبیعی و هم دیدنی های تاریخی و مراکز تفریحی غنی می باشد به همین خاطر برای توریست ها در هر سنی جالب و دوست داشتنی است.
علاوه بر دیدنی های این کشور، اسپانیا همه ساله میزبان جشنواره و فستیوال های بسیار زیادی هم هست که یکی از بزرگ ترین و پر طرفدارترین آن ها جشنواره بالون آلبوکرک فیستا یا فیستا (the Albuquerque International Balloon Fiesta) نام دارد. این جشنواره بین المللی است، یعنی در سرزمین های گوناگونی برپا می شود اما بزرگ ترین و محبوب ترین آن در اسپانیا می باشد، به همین خاطر امروز به اسپانیا آمده ایم تا بیشتر با آداب و پیشینه ی فیستا آشنا شویم.

این فستیوال در شهر ایگوالادا (Igualada) در ۶۰ کیلومتری بارسلون و آلبوکرک در نیومکزیکو برپا می شود اما در دیگر نقاط اروپا هم دیده شده که جشنواره بالون برگزار شود. پایه و اساس آن چهار روزه است اما در سال جاری (۲۰۱۷ میلادی) ۹ روز طول خواهد کشید یعنی از ۷ تا ۱۵ اکتبر مصادف با ۱۵ تا ۲۳۳ مهر ماه.
در این جشن صدها و یا گاهی هزاران بالون که با هوای گرم کار می کنند به هوا فرستاده می شوند و اگر آب و هوا خوب و مناسب باشد از صبح تا بعد از ظهر بالون ها به هوا می روند و هنگام غروب آفتاب و آمدن شب هم حضار و بالون سواران به رقص، پایکوبی و آتش بازی می پردازند. از جالب ترین نکات در رابطه با این جشنواره همکاری بازدیدکنندگان فستیوال با خلبانان و کمک خلبانان می باشد و افرادی که علاقمند هستند اما در حرفه ی بالون سواری هیچ تجربه ای ندارند مجازند با خلبان ها دیدار کرده و سوالاتشان در رابطه با بالون و بالون سواری را از آن ها بپرسند.
اینجا انگار ورزش Sport و هنر Art بالون سواری به نوعی نمایشگاه فوق العاده از بالون ها تبدیل شده است و همه گرد هم می آیند تا بالون های گوناگون و رنگارنگ را تماشا کنند، بالون هایی که با ماه ها تلاش و آزمایش آماده ی پرواز در این فستیوال شده اند.
این جشنواره توسط شورای شهر ایگوالادا سازماندهی می گردد و شرکت کنندگان باید از ماه ها قبل برای حضور در آن ثبت نام نمایند. جالب است بدانید که شهر ایگوالادا بزرگترین تولید کننده ی بالون های هوای گرم در اروپا و دومین تولید کننده ی بزرگ بالون در جهان می باشد. در آمریکا هم از این فستیوال الگوبرداری شده و جشنواره ی فیستا در آمریکا و نیومکزیکو با حدود ۵۰۰ بالون به صورت سالانه برپا می شود و از فستیوال در شهر ایگوالادا کوچکتر بوده اما هم اکنون سالانه در حال پیشرفت چشم گیری است.
baloon22

در ابتدا پیش از شروع و پرداختن به جشنواره بالون اسپانیا، خوب است کمی درباره ی بالون و چگونگی حرکت بالون ها اطلاعات به دست آوریم. در اینجا خلاصه ای از چگونگی کار بالون ها را با هم مرور می کنیم.
بالون ها را جزء وسایل هواگرد دسته بندی می کنند یعنی ابزاری که توانایی حرکت در جو را دارد مانند بالگرد، فضاپیما و... . بالون ها می توانند با کمک باد، هوا و گازها در جو شناور شوند. همه ی وسایل هواگرد حرکتشان در هوا کنترل شده می باشد. در بالون ها از سوخت های سبک تر از هوا استفاده می شود و با کنترل میزان خروج آن ها حرکت بالون هم کنترل می گردد که این کار کمی با کنترل دیگر وسایل هواگرد متفاوت است.
بالون برای اولین بار حدود ۲۵۰ سال پیش توسط برادران مون‌گلفیه (Joseph-Michel Montgolfier) در فرانسه ساخته شد و اولین کسی هم که در دنیا بالون سواری کرد ژان فرانسوا پیلاتر د روزیر (Jean-François Pilâtre de Rozier) یک معلم فیزیک و شیمی بود.
بالون ها ظرفیت های متفاوتی برای حمل مسافران دارند اما به صورت متوسط یک بالون با عرض ۱۶ متر می تواند ۳ نفر را با خود حمل کند. در اینجا نگاهی کوتاه به شکل ظاهری بالون ها و قسمت های مختلف تشکیل دهنده ی آن می کنیم.
ویژگی های ظاهری بالون:
- پارچه ی ضد حریق: قسمت بالایی و چتر مانند بالون را تشکیل می دهد، در زمان باد شدن شاید به اندازه ی یک خانه ی بزرگ شود اما وقتی جمع می گردد کاملا تا شده و اندازه ی یک چمدان می شود. پس از فرود بالون این چتر باید به سرعت از گاز و هوای داغ تخلیه شود.
- سبد: سبدی نسبتا بزرگ با سیم و یا طناب محکم به چتر بالون متصل می شود که مکان قرار گیری مسافران، کپسول های گاز و وسایل پرواز است.
- مشعل: مشعلی بزرگ برای کنترل بالون هم وجود دارد که شبیه به گازهای پیکنیکی است و با کم و زیاد شدن شعله ی آن ارتفاع بالون تغییر می کند.
baloon5


مراحل جشنواره بالون فیستا
حالا می خواهیم به میان شرکت کننده ها برویم و از نزدیک با فعالیت ها و اموری که باید به آن ها رسیدگی کنند آشنا شویم. برای پرداختن به همه ی مراحل فعالیت هایی که در جشنواره جریان دارند در چند مورد گوناگون به بررسی جشنواره بالون فیستا می پردازیم. پیش از شروع فعالیت خوب است بدانید که برای برقراری نظم بیشتر در این جشنواره ی فوق العاده زیبا گروه های بالون سواری را به ۱۴ دسته بزرگ تقسیم می کنند که ۹ گروه آن ها از ۴:۳۰ صبح تا ۳ بعد از ظهر اجازه ی فعالیت دارند و ۵ گروه دیگرشان از ساعت ۳:۳۰ تا ۲۱ شب. همراهمان باشید تا قدم به قدم با این جشنواره بیشتر آشنا شویم.
۱- آماده سازی و ثبت نام
اولین مرحله برای شرکت در جشنواره ی فیستا یا بزرگ ترین جشنواره بالون اروپا ثبت نام در وبسایت این مجموعه است، در این مرحله دو انتخاب برای شما ایجاد می شود و می توانید به عنوان تماشاگر و یا شرکت کننده ثبت نام نمایید.
پس از ثبت نام اگر به عنوان شرکت کننده قصد حضور دارید به سرعت باید در تدارک آماده سازی بالون و انتخاب همسفران و همکارانتان باشید. اگر هم تنها می خواهید از زیبایی این جشنواره لذت ببرید باید بدانید که در سال های اخیر حدود ۳۰ هزار نفر از همه ی سنین برای دیدن این جشنواره ثبت نام می کنند و فقط به قصد دیدن هزاران بالون در آسمان به اسپانیا می روند.
همه ی بالون های شرکت کننده در این جشنواره باید گازی یا هوایی باشند و بالون هایی که از تکنولوژی های خاصی در آن ها استفاده شده باشد حق شرکت ندارند، به همین خاطر بالون های گازی با بهترین کیفیت و فناوری برای شرکت در این جشنواره تولید می شود و این گونه بالون ها و روش کارشان به عموم شناسانده می شود. بالون ها با گاز هلیوم یا هیدروژن کار می کنند، این گازها از هوا سبک تر اند به به سرعت بالون را به سوی بالا هدایت می نمایند و سپس مشعل و باد کار هدایت را به دست می گیرند.
برخی از بالون ها و تیم های خلبانی همه ساله در این جشنواره شرکت می کنند و دیگر جنبه ی تبلیغاتی برای شرکت سازنده ی بالون و اسپانسرها را پیدا کرده اند؛ این شرکت کننده های ثابت اغلب محلیان منطقه هستند.
get-read0-1

۲- پرواز بالن ها در آسمان
فستیوال بالون فیستا در اسپانیا در زمینی به مساحت ۵۴ زمین فوتبال یعنی چیزی در حدود ۷۸ هکتار برپا می گردد. بنابراین با منطقه ای بسیار وسیع و تعداد زیادی بالون رو به رو هستیم. آماده سازی و به پرواز در آمدن بالون ها کار بسیار دشواری است زیرا ازدحام جمعیت در این فستیوال بی داد می کند اما خوشبختانه با مدیریت صحیح همه ی خلبانان می توانند در زمان مناسب بالون هایشان را به پرواز در بیاورند.
آن ها از ماه ها قبل همه چیز را بررسی کرده و برای زمان پرواز لحظه شماری می کنند؛ خلبانان اجازه دارند از طلوع خورشید تا زمانی که نور در آسمان دیده می شود بالون هایشان را به پرواز در بیاورند، تیم های پرواز بالون از ساعت ها پیش از طلوع خورشید در منطقه آماده می شوند تا بهترین زمان را برای پروازشان برگذینند.
گفتنی است که در هنگام برپایی فستیوال نیروی پلیس Police و راهنمایان محلی در همه جا خضور دارند و در تلاش اند تا اازدحام اختلالی در پرواز بالون ها به وجود نیاورد و خلبانان در بهترین زمان پرواز کنند.
baloon8
۳- اختتامیه مراسم
پس از لذت بردن از تماشای بالون ها و بالون سواری تماشاگران و حضار به صرف غذا و نوشیدنی می پردازند و نهایت روز و هنگام غروب خورشید هم به تماشای آتشبازی و نورپردازی با لیزر می پردازند. این فستیوال پایانی به یادمماندنی و فوق العاده زیبا دارد و پیشنهاد می کنیم اگر بعد از ظهر به این فستویال می روید حتما تا پایان شب بمانید و از نورپردازی لذت ببرید.
baloon17
تماشاگران فستیوال فیستا
پاییز هم در نیومکزیکوی امریکا و هم در اسپانیا فصلی دل انگیز است، تماشاگران با هر سنی به این فستیوال می روند تا از تماشای بالون های فوق العاده زیبا لذت ببرند، بیشترین تعداد تماشاگری که تا به امروز از این فستیوال دیدن کرده اند ۱۰۰۰۰۰ نفر بودند که سالانه بر شمارشان افزوده هم می شود.
آلبوکرک با ارتفاعات و دشت های وسیعش موقعیت مناسبی را برای بالون سواری فراهم کرده و آن قدر زیباست که هر بیننده ای ساعت ها محو تماشای مناظر می شود و از همه مهم تر این که این منطقه باد مناسبی هم می وزد و برای بالون سواری از بهترین مکان های دنیاست.
آسمان آبی، نور ملایم صبحگاهی، باد ملایم و وجود هزاران بالون در آسمان از مهم ترین دلایلی است که تماشاگران علاقه دارند به فستیوال بالون بروند. البته فعالیت های دیگری هم در این فستیوال وجود دارد که به آن ها اشاره می کنیم:
- نقاشی: فستیوال فیستا مکانی مناسب برای خلق تابلوهای نقاشی توسط نقاشان زبردست است و گاها آن هارا می بینید که غرق در آرامش در گوشه ای نشسته و نقاشی می کشند.
- عکاسی: همانطور که در ابتدای مطلب هم اشاره کردیم فستیوال بالون فیستا از محبوب ترین مراکز برای عکاسی است و عکاسان حرفه ای زیادی به این فستیوار می روند تا زیبایی این جشن را همیشگی کنند.
baloon12
اوج فستیوال، رقص نور و بالن ها در آسمان
در فستیوال بالون فیستا فعالیت های گوناگونی انجام می شود که قطعا مهم و محبوب ترین آن پرواز بالون ها و به تماشا نشستن این پدیده ی خارق العاده است اما باید بدانید که در این جشنواره آتش بازی و رقص با لیزر هم انجام می شود که برای تماشاگران از بهترین لحظات فستیوال است.
در هنگام آتشبازی همه جا پر از نوز و موزیک می شود و تماشا گران می توانند به رقص و آواز بپردازند و از آتش بازی لذت ببرند.
فستیوال فیستا بزرگترین جشن بالون های هوای گرم در دنیاست پس حتما امکانات خوبی هم در اختیار تماشاگران و حضار این فستیوال قرار می گیرد در این قسمت به صورت مختصر امکانات موجود برای حضار را بررسی می کنیم:
- پارکینگ
- صندلی برای نشستن
- سرویس بهداشتی
- دو کلوب به نام های گوندلا Gondola و چیسز Chasers برای سرگرمی:
الف) کلوب چیسرز: امکان صرف غذا و نوشیدنی در محیط باز و در مناظر زیبا. ساعت کار این کلوب از ۵:۳۰ تا ۱۰ صبح و ۱۷ عصر تا ۲۱ شب می باشد و هر نفر برای استفاده از این کلوب باید ۴۵ دلار معادل (۱۸۰ هزار تومان) بپردازد. البته برای کودکان زیر ۶ سال رایگان است.
ب) کلوب گوندلا: امکان صرف غذا و نوشیدنی و تماشای آتشبازی در صندلی های خصوصی و ویژه را برای علاقمندان فراهم می کند. ساعت کار این مجموعه نیز همانند کلوب چیسرز است. امکاناتی مانند پارکینگ، غذا، سرویس بهداشتی مجزا، بالون و... در این کلوب ارائه می شود.
هزینه ی این کلوب:
زیر ۳ سال: رایگان بزرگسال: ۱۰۰ دلار ۴ تا ۱۲ سال:۵۰ دلار بالای ۱۴ سال به جز روزهای دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه و یا صبح: ۸۰ دلار بالای ۱۴ سال در دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه صبح: ۵۰ دلار
* با ثبت نام در این کلوب ها می توانید بالون های مخصوص به خودتان را تهیه نمایید.

parking0
- کنسرت موسیقی
- نمایشگاه صنایع دستی
- مسابقات
- تبلیغات: اگر کارفرما و صاحب حرفه ای هستید که نیاز به تبلیغات دارد با تماس با شماره تلفن مندرج می توانید بالون هایی را سفارش دهید که گویای تبلیغات شما باشند:
۸۲۱-۱۰۰۰ (۵۰۵)
*توجه داشته باشید که تبلیغات شما نباید به طور مستقیم مخالف یکی از موسسات 
- کمک مالی: فستیوال بالون برای ارتقا سطح کیفی بالون ها و امکانات خود پذیرای کمک های مالی علاقمندان نیز هست.
بازار Store محلی: در این فستیوال نمایشگاه و بازارهای محلی و نمایشگاه هم برپا می شود که میتوانید از آن ها صنایع دستی و لوازم جانبی بالون را تهیه نمایید.
در سال ۲۰۱۶ نیز جشنواره بالون در اسپانیا برپا شد و در آن حدود ۱۰۰۰ بالون نقش آفرینی کردند. طرح های بالون های این فستویال در سال گذشته جالب و دوست داشتنی بودند، که از زیباترین های آن ها می توان موارد زیر را نام برد:
- بالون کره ی زمین
- بالون توپ فوتبال
- بالون کفش
- خوک عنکبوتی (اسپایدرپیگ)
- انگری برد
- آقای زمستان
- قلب
و...

dihezar1
جشنواره بالون فیستا چگونه به وجود آمد؟

برای اولین بار جشنواره بالون فیستا در سال ۱۹۷۲ میلادی با ۱۳ بالون آغاز به کار کرد این تاریخ هم زمان با سالگرد پنجاهمین سال تاسیس شبکه رادیویی ۷۷۰ KOB بود و دیک مک کی (Dick McKee asked) مدیر این شبکه میزبانی جشنواره را بر عهده داشت، او اولین کسی بود که در مکزیک مالک بالون هوای گرم شد؛ مکان اولین جشنواره فیستا پارکینگ مرکز خرید اصلی آلبوکرک بود اما در آلبوکرک تلاش شد تا این فستیوال آرام آرام رشد کند و به بزرگترین جشن بالون در دنیا تبدیل شود، این موضوع از ابتدا هدف بنیان گذاران این فستیوال بود که خوشبختانه به بهترین شکل ممکن به آن دست یافته اند. 
در سال های گذشته ۱۰۰۰ بالون به همراه خلبانانشان در فیستا شرکت کردند و حدودا هم اکنون ۱۳ کشور هستند که در آن ها فستیوال بالون برپا می شود. البته همه ساله شمار بالون های شرکت کننده در این جشنواره متفاوت است و در اینجا به روند افزایشی تعداد بالون های جشنواره در سال های مختلف می پردازیم:
- ۱۳ بالون در سال ۱۹۷۲ میلادی.
- ۲۷۳ بالون در سال ۱۹۷۸ میلادی.
- ۹۰۳ بالون در سال ۱۹۸۸ میلادی.
- ۶۰۰ بالون در سال ۱۹۹۹ میلادی.
- ۱۰۰۰ بالون در سال ۲۰۰۰ میلادی.
و هنوز هم هر سال بر شمار خلبانان و تماشا گران این فستیوال افزوده می شود و باید منتظر باشیم تا شمار آن ها را در سال ۲۰۱۷ مشاهده کنیم.
امروزه این جشنواره آن قدر مشهور شده که به آلیوکرک پایتخت بالون جهان می گویند. 
dihezar0

- در انگلستان هم جشنواره فیستا در نسخه ای بسیار کوچکتر از اسپانیا برگزار می شود.
- در آمریکا و نیومکزیکو اولین بار جشنواره بالون با حمایت مالی دیک مکی (Dick McKee) مدیر یک شبکه ی رادیویی آغاز به کار کرد و حمایت او تا چند سال هم ادامه داشت.
- در تگزاس هم این جشنواره بر پا می شود و در آن بالون ها را به شکل حیوانات و بخصوص مرغ و خروس در طراحی می کنند.
- از سال ۱۹۷۵ میلادی این فستیوال کم کم به نوعی تفریح رقابتی تبدیل شد و خلبانان در شکل و نحوه ی کار بالون ها، میزان تسلطشان بر مدیریت و... به رقابت می پردازند و این کار اختیاری است.
- در ابتدا این جشنواره در ماه فوریه (معادل بهمن ماه) برگزار می شد، این تغییر به خاطر آب و هوا بود و تشخیص دادند که پاییز برای پرواز بالون ها زمان مناسب تری است.
- در سال ۲۰۰۰ میلادی آن قدر میزان شرکت کننده ها در این فستیوال زیاد بود که از سال های بعد نظارت بیشتری روی تعداد بالون ها صورت گرفت و امروزه هم تاکید فستیوال روی کیفیت و کمیت بالون ها است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 268044 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟