تپه های رنگی شنی آتشفشانی در کالیفرنیا! +تصاویر

تپه های شنی رنگی و زیبای پارک لاسن که بر اثر پدیده های زمین شناسی به وجود آمده اند، جلوه ای از زیبایی طبیعت هستن. این تپه های رنگی که در پارک ملی آتشفشانی لاسن Lassen قرار دارند، گستره ای از سنگ های متخلخل هستند که اکسیداسیون خاکسترهای آتشفشانی آنها را به وجود آورده است. این تپه ها، زمانی که مواد مذاب آتشفشانی از دهانه‌ی آتشفشان خارج می شوند، اکسیده می شوند و این تپه ها را به وجود می آورند. اگر به نوک این تپه ها دقت کنید، خاکسترهای اکسایش شده را می بینیم که به رنگ های مختلف روشن درامده اند. این خاکسترها در حقیقت روی مواد مذاب روان و بسیار داغ فرود آمده اند و به همین دلیل، رنگ های مختلف به خود گرفته اند. همه‌ی این تپه های رنگی شنی و لایه ها و بسترهایی که از مواد مذاب تشکیل شده اند، در نزدیکی مخروط آتشفشانی Cinder cone قرار دارند. ارتفاع این مخروط آتشفشانی جذاب و رنگی، 213 متر است و به نظر می رسد آخرین باری که در فوران کرده، سال 1650 میلادی بوده است.

1__hamgardi_lassen-volcanic-national-park-volcanic-mounds-in-lassen-volcanic-national-park

جنس مواد مذابی که در مخروط آتشفشانی Cinder cone‌ پارک لاسن دیده می شود، بازالت است که حالت روان و شل دارد. فوران آتشفشان باعث می شود که مواد مذاب به صورت قطرات همراه با گاز، از دهانه مخروط به بالا پرتاب شوند و پایین بیایند، اما بعد از سرد و سخت شدن این مواد مذاب، سنگ های آذرین به وجود می آیند که حالت متخلخل دارند. در حقیقت گازهایی که درون این سنگ های آذرین آتش فشانی قرار دارند و نمی توانند بیرون بیایند، باعث می شود که سنگ ها به صورت حفره دار یا همان متخلخل دربیایند. بعد هم که دیگر آتشفشان خاموش می شود و این سنگها همان طور باقی می مانند. اگر بخواهیم به صورت علمی بیان کنیم، جریان های مذاب بازالتی از درون مخروط فوران می کنند و لایه هایی در پهنه های گسترده از مواد مذاب با نام Fantastic lava beds را ایجاد می کنند و بعد هم فعالیتشان تمام می شود.
 

1__hamgardi_23ضق43ص


آتش فشان بزرگتر، آتش فشان کوچکتر را خورده است!
در حقیقت مخروط آتشفشان Cinder cone از دو مخروط متفاوت تشکیل شده است. یکی از این آتش فشانها تقریباً به طور کلی مدفون شده است و نشانه ها و بقایایی از آن روی دامنه جنوبی دیده می شود.در سفر  به کالیفرنیا شاهد این آتش فشان قدیمی خواهید بود که به نظر در زیر فوران های مخروط آتش  فشانی بزرگتر مدفون شده است که فوران آن شدت بیشتری داشته است. در مواد مذابی که روی تپه های رنگی پارک لاسن دیده می شود و به وجود آمده اند، قطعاتی از سنگ های قرمز و سخت آذرین به نام اسکوریا پیدا شده است که از دیدنی های کالیفرنیا هستش. دلیل وجود این سنگ های آذرین قرمز رنگ هم می تواند آتش فشان بزرگتر باشد. این سنگ ها بخشی از مخروط آتش فشانی بزرگتر بوده اند که به مرور زمان از روی دامنه با شیب تند شسته شده اند و آرام آرام خودشان را به سطح هموارتر رسانده اند. بعد ها هم این تپه های شنی که از جاذبه های گردشگری کالیفرنیا هستن از همین سنگ ها تشکیل شدند.

1__hamgardi_20150520-1432155837


مسیر به نوک تپه های شنی
برای سفر به کالیفرنیا و رسیدن به نوک تپه های آتشفشان Cilender Cone پارک لاسن یک مسیر پیاده روی وجود دارد. اگر می خواهید زیبایی های این تپه ها و مناظر اطرافش را ببینید، از این مسیر پیاده روی بالا بروید. البته به خاطر وجود سنگ های سست و نامطمئنی که در این منطقه وجود دارد، این پیاده روی باید با احتیاط انجام شود. زیرا لیز خوردن از این مسیر، به معنای سقط و به پایین تپه است. این تپه‌های شنی رنگین در ضلع جنوب شرقی این مخروط آتشفشانی و درست در پشت پهنه‌های بازالتی Fantastic lava beds واقع شده‌اند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 268835 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟