چند غذای محلی جمهوری آذربایجان که نباید از دست داد! +عکس

کشوری که زمانی جزوی از همین خاک و بوم بوده و طی یک قرارداد از ایران جدا شده است. شاید به همین دلیل است که غذای محلی آذربایجان برای مردم ایران چندان غریبه نیست و می توانند به راحتی در سفرشان، از رستوران ها و کافه های این کشور استفاده کنند. این نزدیکی فرهنگی و سنتی کمک خواهد کرد که سفر  راحت تری نیز داشته باشیم. اما چه غذاهایی در این منطقه سرو می شوند؟ آیا این غذاها را می شناسید؟ شاید در ایران خودمان هم  بعضی از این غذاها پخته شوند، اما نوع طبخ و مزه آنها با آن چیزی که ما در حافظه چشایی مان سراغ داریم، فرق می کند. این ها غذای سنتی آذربایجان هستند و مزه شان برای ما کمی متفاوت باشد. 
غذای اذربایجان (1)

پلوی آذربایجانی

این غذای محلی آذربایجان است که با برنج و گوشت طبخ می شود و مزه اش را از گیاهان، ادویه و فلفل طعم دار می گیرد. مشابه این غذا شاید در آسیا، اروپا و حتی آفریقا هم پخته شود، اما مزه این غذای محلی جمهوری آذربایجان با آنها فرق می کند. سه عنصر اصلی مزه دار کردن این پلوی آذربایجانی، برنج، زعفران، دارچین و گیاهان معطر است. روی آن ها یک گوشت سرخ شده گوسفند، مرغ، بره یا گاو قرار می دهند و در کنار غذای محلی آذربایجان نیز مخلوطی از سبزیجات، میوه های تازه و بعضی وقت ها هم میوه خشک و آجیل سرو می شود. منوی رستوران های مختلف برای سرو کردن این غذا متفاوت است، اما عموماً به همین شیوه سر سفره قرار داده می شود.
غذای اذربایجان (2)
کباب و شیشلیک

این غذای سنتی آذربایجان گوشتی هم مشابهات زیادی در خاورمیانه از شرق اروپا تا جنوب شرق آسیا و همین ایران خودمان دارد. اما در آذربایجان چند نوع کباب و شیشلیک وجود دارد که از گوشت های چرخ کرده مختلفی برای پخت آن استفاده می شود. از گاو و مرغ گرفته تا ماهی های مختلف و سبزیجاتی مثل پیاز، فلفل، قارچ و گوجه فرنگی برای طعم دار کردن آن استفاده می شود. برای ایرانی هایی که عاشق کباب و مزه آن هستند، خوردن این شیشلیک و کباب ها می تواند جذابیت های خاص خودش را داشته باشد. به ویژه این که در کنار آن ها، نان نازک فطیر قرار داده می شود که مزه آن بسیار خوب است. خوردن کباب را در هر شهری می توانید امتحان کنید چون این یکی از غذای محلی آذربایجان هستش و در همه شهرها وجود داره.

غذای اذربایجان (3)


قوتاب یا ختاب آذربایجان

نوعی نان پهن که داخل آن را با مواد غذایی مختلف مانند گوشت، اسفناج، پنیر و کدو تنبل پر می کنند و بین گردشگران و مردم محلی، طرفداران زیادی دارد. این نوع نان را شاید در ایران هم بتوانید پیدا کنید. اما در آذربایجان به این نوع نان، ختاب یا قوتاب می گویند. خمیر نان قوتاب را با آرد، آب، تخم مرغ و نمک آماده می کنند، شکل آن را به صورت هلالی در می آورند و دو طرف ختاب را به خوبی سرخ می کنند. در کنار این غذای سنتی آذربایجان؛ ماست محلی، سبزی، و سماق نیز قرار داده می شود. بیشتر رستوران های باکو در لیست غذاهایشان، ختاب یا قوتاب هم دارند و یک غذای سنتی به حساب می آید.

غذای اذربایجان (4)

دلمه غذای سنتی آذربایجان و ایران 

این غذای محلی جمهوری آذربایجان هم در ایران پخته می شود و هم در آذربایجان. همان طور که در ایران دیده اید، دلمه را با روکش های گیاهی متفاوتی مانند برگ مو، فلفل دلمه، گوجه فرنگی و بادمجان درست می کنند. مواد داخل آن است که مزه این غذای محلی را متفاوت می کند. در آذربایجان، ترکیبی از گوشت، نعنا، رازیانه و گیاهان محلی دیگر استفاده می شود و مزه ای متفاوت از دلمه را خواهید چشید. دلمه را گاهی اوقات در ظروف سفالی می پزند که طعم و عطر آن به خوبی حفظ شود. دلمه در لیست غذاهای ملی قرار می گیرد و در همه شهرها و مناطق آن پخته می شود. 
غذای اذربایجان (5)
آش دوغ یا دوگا

این آش دوغ هم مشابه همان آشی است که در ایران پخته می شود. مواد اصلی دوگا برنج و نخود و ماست است و از سبزی های محلی و شوید و گشنیز برای عطر آش استفاده می کنند. در آب و هواهای مختلف، دوگا را می توانید سرد یا گرم نوش جان کنید!

غذای اذربایجان (6)


کوفته بزباش

یکی دیگر از غذاهای محلی آذربایجان است که یک غذای ملی نیز به حساب می آید. کوفته بزباش با گوشت چرخ کرده، برنج و یک آلوی خشک در میان آن پخته می شود. در کنار این غذای محلی هم آب کوفته، سس مخصوص، زعفران و زردچوبه قرار می دهند و با گوجه فرنگی و سبزی سرو می شود.

غذای اذربایجان (7)



لاوانگی

این هم یک غذای محلی جنوب آذربایجان است که در شهر باکو هم سرو می شود. نوعی مرغ یا ماهی شکم پر است که داخل آن را با گردو و سبزی های محلی پر می کنند و می پزند.

غذای اذربایجان (8)

دوشبارا

غذای محلی دیگری در منطقه آذربایجان است که از خمیرهای پخته شده با درونی از گوشت چرخ کرده و ادویه پخته می شود. دوشبارا در آذربایجان بسیار کوچک و در آب گوشت پخته می شود که ممکن است با اندازه هایی که در دیگر کشورها دیده می شود، متفاوت است.

غذای اذربایجان (9)

آبگوشت

میراث ایرانیان در آذربایجان به خوبی حفظ شده است و نوع سرو و پخت آبگوشت در این کشور، مشابه ایران است. شهر شکی Sheki آذربایجان، محلی است که این غذای سنتی در آن پخته و می شود. سرو این غذا در ظرف های سفالی و به همراه تیلیت است. محتویات آبگوشت آذربایجان، گوشت گوسفند، نخود، سیب زمینی و آب است و تفاوت چندانی با آبگوشت ایران ندارد.

غذای اذربایجان (10)

بادام بورا

یک نوع شیرینی مخصوص آذربایجان است که بیشتر در شهر باکو پیدا و تهیه می شود. این شیرینی را به شکل های مختلفی و همراه با شکر، دارچین، آجیل ریز خرد شده می پزند.
 

غذای اذربایجان (11)



شکربورا

شکربورا جزو دسرهای آذربایجان و در لیست پرطرفدارهای این کشور قرار دارد. به طوری که به هر شهری بروید، این پای های شیرینی را که داخل آنها را با بادام، فندق، گردو، یا مخلوطی از شکر و عسل پر کرده اند، می توانید پیدا کنید.

غذای اذربایجان (12)



باقلوا

دسر محبوب دیگر کشور آذربایجان که از لایه های بسیار نازک خمیر و آجیل خرده شده و عسل تهیه می شود، باقلوا است. این دسر از دوران قدیم در آذربایجان، به شکل لوزی برش داده می شده و در وسطش هم آجیل قرار می دادند. این دسر بیشتر در ایام عید نوروز پخته و خورده می شود.
غذای اذربایجان (13)

حلوا

این نوع حلوا هم مانند آبگوشت، در شهر شکی آذربایجان پخته می شود و مزه بسیار لذیذی دارد. مواد به کار رفته در آن، خمیر سرخ شده، ویفر نازک، آجیل خرد شده و عسل است. خوردن آبگوشت و حلوای آذربایجان، دلیلی محکمی می تواند باشد تا به شکی سفر کنید.
غذای اذربایجان (14)

ماهی دریای خزر و پنیر دودی

نوعی پنیر در شهر قبله آذربایجان برای صبحانه استفاده می شود که طعم آن بسیار شور، خاص و خوشمزه است. غذای محلی دیگر آذربایجانی ها هم ماهی کوچک سرخ شده دریای خزر است که در رستوران ها سرو می شوند.

غذای اذربایجان (15)

 

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 275289 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟