طبیعتی پنهان و پر از شگفتی+فیلم
حجم ویدیو: 38.66M | مدت زمان ویدیو: 00:04:30

قزاقستان وسیع ترین کشور محصور در خشکی است و دیدنی های زیادی دارد. طبیعت زیبا، اماکن تاریخی و بناهای نوساز و مدرن باعث شده اند که این کشور سلایق طیف وسیعی از توریست ها را پوشش دهد و سالانه افراد زیادی را برای گذراندن تعطیلات و خوش گذرانی به خود جذب کند. امروز ما کمی از شهرهای پر جنب و جوش این کشور دور خواهیم شد و به دامان طبیعت و روستاهای اطراف پناه می بریم اما به جایی خواهیم رفت که با هر طبیعتی که تا کنون دیده اید متفاوت است.

مقصدما دره ی توپ هاست؛ جایی که تا چشم کار می کند پر از توپ های طبیعی است! از تخته سنگ های غول آسا گرفته تا شن ریزه هایی که اغلب با بی توجهی از کنار آن ها رد می شویم... برای این که بیشتر درباره ی مقصد شگفت انگیز امروزمان بدانید همراه ما باشید.

چرا دره توپ های قزاقستان؟

- همه چیز در این دره شبیه به توپ است.

-از جاذبه های گردشگری بکر کشور قزاقستان محسوب می شود.

-منطقه ای که به آن سفر می کنیم، مساحتی بیشتر از کل مساحت کشور انگلستان دارد و تماما با توپ های سنگی پوشیده شده است.

-با قدم به این دره، گویی وارد دنیای متفاوتی شده اید که در آن همه چیز به شکل توپ های سنگی است.

آشنایی با دره توپ ها

برای دیدن یکی از شگفت انگیزترین مناطق طبیعی کره ی زمین باید به شهر قره‌تاو (Қаратау) برویم، این شهر مرکز شهرستان تلاس (Talas District) است، شهرستانی که بیشتر به عنوان سکونتگاه کاربرد دارد و صنعت خاصی در آن رشد و نمو نیافته است.

در نوک شمالی قرهتاو و در قزاقستان غربی روستایی به نام شتب (Shetpe) وجود دارد که مقصد امروز کارناوال است. اطراف این روستا با نام دره ی توپ ها یا ولی آف بالز و یا (Torysh) شناخته می شود. علت این نام گذاری دقیقا به شکل ظاهری این محل باز می گردد، اینجا هر سنگ و صخره ای را که ببینید شبیه به توپ، گرد و خوش فرم است. تعداد این سنگ های توپی معلوم نیست اما ارتفاع آن ها معمولا به ۳ الی ۴ متر می رسد. مساحت این منطقه ی زیبا تقریبا ۱۶۵،۶۰۰ کیلومتر است یعنی چیزی بیش از مساحت کل کشور انگلستان، بنابراین با سفر به دره ی توپ ها تا چشم کار می کند صخره های کروی و دایره شکل خواهید دید.

جالب است بدانید پدیده هایی نظیر این توپ های سنگی در سراسر دنیا رخ داده و مشاهده می شود اما این دره یکی از معدود مکان هایی است که سنگ های توپی شمار این چنین زیادی دارند. تنها با سفر به این مکان می توانید عمق جذابیت آن را متوجه شوید زیرا سنگ هایی در این دره وجود دارند که اندازه ی آن ها همانند یک اتومبیل است. اگر نام کوه شیر یا صخره ی شیر (شیر قلعه) قزاقستان را شنیده اید خوب است بدانید که این کوه که شباهت زیادی به شکل صورت یک شیر دارد نیز در شهرستان شتب است که از دیدنی های جذاب این ناحیه می باشد.

افراد زیادی سفر به دره ی توپ ها را توصیه نمی کنند و آن را سرزمینی بی آب و علف و بیابانی می دانند به همین علت هم گردشگران زیادی از رفتن به این دره سر باز می زنند و همین موضوع باعث شده که دره توپ ها از نظر گردشگری پیشرفت زیادی نداشته باشد.

اما دلیل کروی شکل بودن سنگ های این ناحیه چیست؟ چرا سنگ ها در این دره همه دایره ای شده اند؟ در ادامه نگاهی داریم به دلیل پیدایش اینگونه سنگ و صخره ها و پدید آمدن دره ای این چنین فوق العاده.

علت دایره ای شدن ظاهر سنگ ها

شاید باورتان نشود که دایره شکل کردن سنگ های دره ی توپی کار انسان نیست بلکه وقوع یک پدیده ی زمین شناسی باعث وجود دره توپ ها در قزاقستان شده است.

اگر بخواهیم به زبانی ساده و قابل فهم پدیده ی شکل گیری سنگ های توپی را توضیح دهیم، باید بگوییم که این سنگ ها حاصل هوازدگی خاکسترهای آتشفشانی هستند، پدیده ای نادر که در هنگام رخ دادن، مرکز خاکسترها سفت و سفت تر شده و به مرور شبیه به سنگ های رسوبی اما به شکل دایره می شوند.

نظریه ی زمین شناسی دیگری نیز وجود دارد که طبق آن علت اصلی پدیده ی گرد شدن سنگ ها بارش مواد معدنی به همراه باران است که به مرور شکل سنگ های رسوبی را تغییر می دهد. این پدیده که هوازدگی شیمیایی نام دارد باعث حل شدن کانی ها و تغییر شکل آن ها می شود و از حالت مکعبی به حالت گرد و دایره ای تغییر می یابند. پدیده ی هوازدگی کروی یا توپی چیزی شبیه به لایه های موجود در پوست پیاز است، به این صورت که سنگ ها در لایه های باریک و نازک آرام آرام تغییر شکل می دهند و به عبارتی دیگر کانی ها تبدیل به خاک رس می شوند.

در زمان رویداد این پدیده حجم سنگ نیز افزایش می یابد و همین افزایش حجم باعث تولید انرژی زیادی می شود و در اثر این انرژی لایه های متحدالمرکز ایجاد می شوند و در نهایت سنگی لایه لایه به شکل دایره به وجود می آید.

دانشمندان پس از گذشت ۲۵۰ سال هنوز هم درباره ی چگونگی تشکیل دره ی توپ های قزاقستان به نظریه ی مشترکی دست نیافته اند، یکی از عواملی که باعث اختلاف عقیده ی آنان می گردد رنگ های گوناگون این سنگ هاست که از طیف زرد تا سیاه متفاوت هستند.

گفتنی است که گاها در بین سنگ های این دره فسیل هایی از برخی ماهی ها نیز دیده می شود که همین موضوع هم زمین شناسان را بیشتر گمراه می کند و سبب نظریه پردازی های بیشتری می گردد و این فکر را در ذهن ها می پروراند که روزی در این دره دریای بزرگی وجود داشته است.

با همه ی این تفاصیل بدون شک حدود ۱۸۰ تا ۱۲۰ میلیون سال پیش، یعنی در حدود دوران زمینشناسی مزوزوئیک و ژوراسیک، باد و باران و خاک دست در دست هم داده اند تا سرزمینی به زیبایی دره توپ ها در قزاقستان به وجود آید.

همانطور که اشاره کردیم سنگ های توپی موجود در دره ی توپ های قزاقستان اندازه های مختلفی دارند. به راستی هر یک از این سنگ ها به تنهایی جاذبه ای دیدنی هستند؛ برخی از آن ها به اندازه ی یک تخم مرغ کوچک اند و بعضی دیگر مانند یک اتومبیل غول آسا بزرگ هستند. چند نمونه از این صخره های جذاب را با هم نگاه می کنیم.

تفریحات موجود در دره توپ ها

برای دیدن این دره ی زیبا و منحصر به فرد باید کمی ماجراجو باشید زیرا رفتن به آن کار زیاد آسانی نیست و باید حتما با اتومبیل ها قوی و ترجیحا شاسی بلند در جاده های خاکی رانندگی کنید. افراد ماجراجویی که به این مکان می روند تا از دیدنی های خاص این مکان استفاده کنند تفریحاتی انجام می دهند که در این بخش به آن ها می پردازیم:

 آفرود: اتومبیل سواری و استفاده از ماشین های شخصی یا تورهای گردشگری تنها راه رسیدن به این دره ی توپی است اما با این حال از جذاب ترین فعالیت های منطقه به حساب می آید.

عکاسی: عکاسی در این ناحیه لذت بی نهایتی داردچرا که با صحنه هایی روبرو می شوید که بودن در سرزمینی دیگر را برایتان تداعی می کند.

پیاده روی: اغلب آب و هوای دره ی توپ ها گرم و سوزان است اما با این حال پیاده روی در این محل برای افرادی که به کویرنوردی علاقمند هستند مناسب است.

صخره نوردی: در دره ی توپ ها تا چشم کار می کند سنگ است و صخره به همین خاطر مکان خوبی برای صخره نوردان هم هست.

حرف و حدیث و افسانه های دره توپ ها

به دلیل شکل ظاهری خاص این دره و صخره های توپی شکلش در میان مردمان محلی و ساکنان قزاقستان حرف و حدیث هایی در رابطه با این دره دهان به دهان می شود که از مهم ترین آن ها داستان زیر است:

سالها پیش دشمنان انبوهی مثل مور و ملخ به شهر تلاس حمله کردند، تعداد دشمنان آن قدر زیاد بود که ساکنان شهر فکر مبارزه با آن ها را هم نمی کردند به همین خاطر دست به دعا شدند و شبانه روز به نماز و راز و نیاز پرداختند تا صدایشان به آسمان ها برسد.

پس از گذشت مدت کوتاهی از این داستان از آسمان باران هولناکی بارید و شبانه روز رعد و برق می زد. اصابت این رعد و برق ها به دشمنان باعث شد تا همه ی دشمنان به خاکستر و سنگ تبدیل شوند و به مرور بر اثر فرسایش به سنگ هایی کروی مبدل گردند که امروزه شاهد آن ها در دره توپ ها هستیم.

لوازم ضروری

برای رفتن به مکانی مثل دره ی توپ های قزاقستان همراه داشتن برخی وسایل کاملا ضروری است و نبود هریک از آن ها می تواند شما را با مشکلات عدیده ای رو به رو کند. لوازم ضروری سفر به دره توپ ها شامل موارد زیر می شود:

کرم ضد آفتاب

کلاه آفتاب گیر

عینک آفتابی

آب آشامیدنی

خوراکی سبک

اتومبیل مناسب که از نظر فنی سالم باشد + لاستیک زاپاس

کفش مناسب

لباس مناسب و خنک

دوربین عکاسی

بهترین فصل سفر

بدون شک منطقه ی دره ی توپ ها کاملا خشک و بیابانی است به همین دلیل فصلی خاص را برای سفر به این مکان نمی توانیم مناسب تر بدانیم. برخی از مسافران ترجیح می دهند در فصول کمی سردتر به این ناحیه سفر کنند که قطعا برای این افراد بین ماه های دسامبر تا مارس (دی تا اسفند) بهترین زمان است. اما توجه داشته باشید با این حساب باز هم دره ی توپ ها گرم و سوزان خواهد بود.

دسترسی

متاسفانه برای رسیدن به دره توپ ها یا بالز باید از وسیله نقلیه ی شخصی استفاده نمایید و وسایل نقلیه عمومی خاصی وجود ندارد که شما را به این دره برساند. به گردشگران خارجی که سفر به این ناحیه را دوست دارند توصیه می شود که به آژانس های گردشگری در قزاقستان مراجعه کنند و از آن ها تورهای گردشگری دره ی توپ ها را خریداری نمایند.

برای کسب اطلاعات دقیق تر درباره ی محل دقیق این دره از نقشه ی کارناوال کمک بگبرید.

آدرس: قزاقستان غربی، استان منگیستو، منطقه والی بالز یا دره توپ ها.

سفر و دیدن دره ی توپ ها را به افرادی پیشنهاد می کنیم که عاشق مناطق طبیعی بکر با ویژگی های خاص باشند، جاهایی که شاید هرکسی جرات رفتن به آن را نداشته باشد. بازدید به این مکان به دلیل نبود امکانات رفاهی برای گردشگران و آب و هوای گرم با دشواری های نسبتا زیادی رو به رو است به همین دلیل باید خوب خود را برای نبرد با طبیعت آماده کنید.

در ضمن این سفر به کسانی توصیه می شود که قصد رفتن به قزاقستان را دارند و نمی دانند که جاهای دیدنی و مکان های طبیعی در این کشور وجود دارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 275645 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟