رودخانه سنگ روسیه دنیا را متعجب کرد + عکس

رودخانه بیگ استون در روسیه (Big Stone)، رودخانه ای بسیار عجیب از سنگ های روان است که در کوه های Taganay در قلمرو Chelyabinsk Oblast قرار گرفته است. رودخانه بیگ استون در روسیه حدود ۶ کیلومتر طول و ۲۰۰ متر عرض دارد و در بخش هایی، پهنای آن به ۷۰۰ متر هم می رسد. از نظر طولی می توان گفت تقریبا بزرگترین رودخانه سنگی جهان است.
بیگ استون چطور به وجود آمد؟
این باور وجود دارد که در ۱۰۰۰۰ سال پیش، فرو ریزش صخره ای بسیار بزرگی اتفاق بعد از آخرین انجماد اتفاق می افتد. در آن زمان، یخ ها سرتاسر کوه های Taganay را می پوشانند. در اثر حجم زیاد و بسیار سنگین یخ ها، بالای این کوه پودر شده و به میلیون ها تخته سنگ بزرگ تقسیم می شود. این تخته سنگ ها از بالای کوه به پایین می سرند و رودخانه سنگی بیگ استون را به وجود می آورند. به این پدیده، «رودخانه» گفته می شود چرا که دقیقا شبیه یک رودخانه است و هزاران سال است که به همین شکل باقی مانده است.
رودخانه بیگ استون

رودخانه بیگ استون

این رودخانه بوسیله ی سنگ های بزرگی از کوارتزیت تشکیل شده است و گاهی عمق این سنگ ها در رودخانه به ۶ متر هم می رسد. رودخانه سنگی بیگ استون روسیه، تنها رودخانه ی سنگی از این نوع در دنیا نیست و در سرتاسر جهان، رودخانه های مشابهی مانند این وجود دارد.
برای مثال در خارج از روسیه و در کوه های ویتوشای بلغارستان، می توان نمونه ای نظیر بیگ استون پیدا کرد. یکی دیگر از رودخانه های سنگی، رودخانه ی سنگی ویتوشکا است که حدود ۳۰۰ متر عرض دارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

رودخانه بیگ استون

کدخبر: 285974 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟