کلبه های زیرزمینی در سوئد +عکس های دیدنی

این کلبه ها که تقریبا در اعماق زمین بودند تا قرن نوزدهم ساکنانی داشتند اما کم کم راحتی های زندگی شهری باعث شد که افراد آن ها را ترک و به شهرها بروند. متاسفانه بیشتر این کلبه ها از بین رفتند اما تعدادی از آن ها هم همچنان استفاده می شوند.

در دل جنگلی در استان اسملاند در جنوب سوئد کلبه کوچکی قرار دارد که بیش از ۲۰۰ سال از عمرش می گذرد و اخیرا با بازسازی هایی که بر رویش انجام شده حتی می توانید در سفر به سوئد آن را از Airbnb کرایه و مدتی را در آن بمانید. این کلبه از آن خانه های معمولی نیست و ساخت جالبی دارد که آن را از دیگر کلبه ها متفاوت کرده است. کلبه در زیر زمین قرار گرفته و سقف چمنی اش هم سطح زمین است بطوریکه چنان در عمق زمین فرو رفته که تقریبا دیده نمی شود. در سوئد به این نوع از خانه ها «بک استوگا» می گویند که به معنی کلبه ی تپه ای است.

کلبه در سوئد

این خانه ها امروز چندان به کار نمی روند اما یادگار دورانی از زندگی مردم سوئد هستند، دورانی که به قرن ۱۷ و ۱۸ برمی گردد و خبر از زمانی می دهد که فقیرترین مردم کشور در این کلبه ها زندگی می کردند. خیلی از این کلبه ها فقط یک اتاق داشتند و در دامنه تپه ها ساخته می شدند. این نوع از خانه ها که در جنوب و جنوب غربی سوئد متداول بودند تنها دارای سه دیوار چوبی بودند و دیواره ی جلویی و پشتی آن ها را همان سنگ های تپه شکل می داد دلیل آن هم گرانی چوب در این ناحیه از سوئد بود. ساکنان این خانه ها معمولا مردم فقیری بودند که شغل های موقت داشتند و در زمین افراد دیگر زندگی می کردند. صاحب زمین به آن ها اجازه می داد تا در گوشه ای باغچه کوچکی داشته باشند و سبزیجاتی مثل سیب زمینی بکارند. این کلبه ها معمولا در زمین هایی ساخته می شدند که قابل کشاورزی نبودند و ساکنان آن ها هیچ مالیاتی پرداخت نمی کردند به همین دلیل دولت هم چندان توجهی به آن ها نمی کرد.

کلبه در سوئد

زمان گذشت و ساکنان این کلبه ها کم کم وضعیت اجتماعی بهتری پیدا کردند به همین دلیل تصمیم گرفتند که این کلبه های بدون امکانات و زیرزمینی را ترک کنند. کلبه کوچک و راحتی که در تصاویر می بینید در اوایل دهه ۱۸۰۰ ساخته شده اما امروز بازسازی ها از آن کلبه ای راحت ساخته که به مسافران کرایه می شود. صاحب خوش ذوق کلبه به شوق اینکه بتواند دوباره آن را به محلی برای زندگی تبدیل کند آسیب هایی که در این مدت گوزن های شمالی به کلبه وارد کرده بودند را تعمیرکرد، درختان افتاده را از روی کلبه برداشت و چوب های پوسیده با چوب های جدید جایزین کرد و اینگونه کلبه ای که مدت ها در زیر زمین رها شده بود را به محلی برای اقامت گردشگران تبدیل کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کلبه در سوئد

کلبه در سوئد

کدخبر: 296512 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟