شهری یخبندان معروف به قطب سیبری

تصور کنید در جایی باشید که از شدت سرمایه ی زیاد بیشتر از ۱۵ دقیقه نتوانید در بیرون از خانه طاقت بیاورید. اگر می خواهید از این سرمای استخوان سوز جان سالم بدر ببرید باید حتما لباس هایی از پوست و پر حیوانات بپوشید و همیشه حرکت کنید! شاید بپرسید اصلا چه کسانی در آب و هوایی به این سردی شهر درست کردند؟ شهر در سال ۱۶۳۸ توسط قزاق ها تاسیس شد و چون در بالای رودخانه ی یانا بود اسم آن را Verkhoyansk به معنی «شهری در بالای رودخانه ی یانا» گذاشتند. شهری با شرایط دشوار آب و هوایی شما را یاد چه می اندازد؟ تبعیدگاه؟ درست به همین دلیل در زمان شوروی از این شهر به عنوان تبعیدگاه استفاده می شد و امروز هم ۱۳۰۰ نفری که در اینجا زندگی می کنند نوادگان همان تبعیدی ها و شکارچیان یاکوت هستند.
قطب سیبری

قطب سیبری

اینجا منطقه ای کاملا دورافتاده است و حتی هیچ جاده ای ندارد. در زمستان ها برای رسیدن به این شهر فقط باید از روی رودخانه ی یخ زده ی یانا بگذرید و تابستان ها هم که یخی در کار نیست باید با هلی کوپتر خودتان را به اینجا برسانید. زمستان که می شود انگار شهر در خوابی زمستانی فرو می رود مردم سعی می کنند کمتر از خانه خارج شوند اما مدارس فقط در صورتی تعطیل می شود که دمای هوا به زیر ۵۵ درجه سانتی گراد برسد. حتما از اینکه بشنوید تابستان های اینجا گرم است تعجب می کنید؛ در ماه های خرداد، تیرو آگوست دما تا ۳۰ درجه سانتی گراد بالا می رود و می توان گفت اختلاف دما بین تابستان ها و زمستان های این شهر ۱۰۰ درجه است.
قطب سیبری
سردترین روز این شهر در یکی از روزهای فوریه سال ۱۸۹۲ بود زمانی که اینجا دمای ۶۷٫۸ درجه سانتی گراد را به خود دید. گرم ترین روز شهر هم یکی از روزهای سال ۱۹۸۸ بود که دما به ۳۷٫۳ درجه سانتی گراد رسیده بود. به غیر از شهر Verkhoyansk، شهر Oymyakon هم از سردترین مکان های مسکونی دنیا ست هر چند که شهر Oymyakon به دلیل موقعیت مکانی بهتر و در دسترس بودن، گردشگر هم دارد. حتما برایتان جالب است که بدانید کمترین دما در شهر Oymyakon در ۶ فوریه سال ۱۹۳۳ اتفاق افتاد که دمای هوا ۶۷٫۷ درجه سانتی گراد شده بود. دمایی که نشان می دهد کمی از شهر Verkhoyansk گرمتر است! اما گفته می شود چون Oymyakon اندازه گیری دقیق تری داشته احتمالا سردترین منطقه ی مسکونی دنیا همین شهر است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

قطب سیبری

کدخبر: 299559 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟