مغز منحصر به فردی دارید اگر...

به طور مثال، بعضی ها با شنیدن برخی موزیک های گروه راک انگلیسی «لد زپلین» و صدای سنگین درام و گیتار دچار چنین حالتی می شوند. برخی هم ممکن است در گلوی خود نوعی فشار و گرفتگی حس کنند.

در همین راستا، یکی از فارغ التحصیلان سابق دانشگاه هاروارد، موسوم به متیو ساش، در سال گذشته به مطالعه در مورد حس سرما و یخ‌کردگی بدن در نتیجه شنیدن موسیقی پرداخت تا کشف کند که به چه دلیلی افراد دچار چنین حالتی می شوند!

پیرو این تحقیق، ۲۰ دانشجو مورد آزمایش قرار گرفتند. ۱۰ تن از این افراد، سیخ شدن موهای بدن به واسطه شنیدن موسیقی را تجربه کرده بودند و ۱۰ تن دیگر با این حس کاملا غریبه بودند.

وی با مطالعه روی هر گروه مشاهده کرد، افرادی که به نوای موسیقی واکنش های روحی و فیزیکی نشان می دهند، ساختار مغزی متفاوتی نسبت به دیگر افراد دارند.

بر اساس این تحقیق مشخص گشت، افرادی که به صورت فیزیکی به موزیک واکنش می دهند، بدنشان تمایل فراوانی برای متراکم سازی فیبرهایی را دارد که موجب ارتباط قشر شنوایی مغز آن ها با مناطقی می شود که کنترل احساسات را به عهده دارند. به این معنی که این دو بخش مغز، ارتباط بیشتر و موثرتری با یکدیگر خواهند داشت.

لازم است اشاره کنیم که نتیجه این تحقیق در نشریه آکسفورد آکادمیک منتشر شده است، اما ساش در این رابطه بیان داشته: «ایده‌ی وجود فیبر بیشتر و افزایش کارائی بین دو منطقه به این مفهوم است که شما از پردازش و کارکرد موثرتری در بین این دو منطقه برخوردار هستید.»

نتیجه کلی این تفاسیر این است که اگر شما هنگام شنیدن موسیقی، بدنتان یخ می کند و موهای تنتان سیخ می شود، یعنی احساسات عمیق تر و قوی تری دارید.

در آخر بگوئیم که این آزمایش در اندازه محدود و بسیار کوچک صورت گرفته و از این رو لازم است تا تحقیقات بیشتری برای کشف رابطه این واکنش ها و ساختار عصبی مغز صورت بگیرد. در صورت تایید چنین فرضیه ای، می توان از آن برای رفع برخی از مشکلات و اختلالات روحی و روانی بهره گرفت.

گفتنی است که افسردگی مانع از تجربه لذت در زندگی روزمره فرد بیمار می شود. شما می توانید با کمک موسیقی و کمک گرفتن از مشاور به کشف و شناخت احساسات درونی خود بپردازید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 306871 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟