تهرانی ها غرق در کم تحرکی

دکتر امیرعباس مومنان افزود: این موضوع در بین مردان و زنان تهرانی تقریبا برابر است و تحرک بدنی در بین آنها کم است.

وی به کم تحرکی در گروه های سنی مختلف اشاره کرد و گفت: میزان فعالیت بدنی ناکافی در گروه 20 تا 30 سال 57 درصد، 30 تا 40 سال 77 درصد و 40 تا 50 سال 79 درصد است

مومنان، کم تحرکی عامل مهمی برای افزایش بیماری های غیرواگیر از جمله چاقی، دیابت، قلبی و عروقی مانند سکته و سرطان دانست و به مردم توصیه کرد تحرک بدنی را جدی بگیرند.

وی اظهار کرد: مطالعات انجام شده در قالب طرح ملی قند و لیپید تهران نشان داده که کم تحرکی در کنار الگوهای تغذیه ای نامناسب یک عامل اصلی اضافه وزن و چاقی در بین شهروندان تهرانی است.

مومنان با اشاره به اینکه چاقی در زنان تهرانی و همچنین ایرانی شایع تر است، خاطر نشان کرد: متاسفانه بیش از 70 درصد خانم های تهرانی یا دارای اضافه وزن و یا چاق می باشند. بر اساس پایش کشوری در سال گذشته این میزان در کشور بسیار نگران کننده است و حتی میزان چاقی (بدون درنظر گرفتن اضافه وزن) در روستاهای ایران به بیش از 19 درصد می رسد.

مدیر طرح ملی مطالعه قند و لیپید تهران بیان کرد: آمار چاقی یا اضافه وزن هم در مردان و هم زنان تهرانی نگران کننده است و به نظر می رسد که اقدام عاجل و جامعی باید در این زمینه انجام گیرد.

وی تغذیه نامطلوب و تحرک بدنی ناکافی را مهمترین عوامل ایجاد کننده چاقی اعلام کرد و گفت: بعد از دهه ششم زندگی معمولا چاقی و اضافه وزن کم می شود و این عارضه در دهه های چهارم و پنجم شایع تر است.

مومنان ادامه داد که فراوانی مواد غذایی پرکالری و در خیلی موارد ناسالم ( از نظر الگوی غذایی)، همراه با کم تحرکی سبب می شود که شهروندان بشدت در معرض چاقی یا اضافه وزن قرار گیرند. این درحالی است که چاقی و اضافه وزن عامل اصلی برای بروز برخی از بیماری های جدی یا عوامل خطرساز آنان مانند افزایش چربی خون، فشارخون و قندخون است.

وی به افزایش چاقی در کودکان اشاره کرد و گفت: پدیده رو به افزایش چاقی در کودکان به یک معضل پیچیده تندرستی - فرهنگی تبدیل شده است و هنوز هم برخی خانواده کودکان چاق را نماد مناسب تری برای سلامت و شادابی بشمار می آورند، شاید برآورد دقیقی از مخاطرات وعوارض این بیماری ندارند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 307063 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟