احتمال اسکیزوفرنی فرزندان مردانی که دیر پدر می شوند

سن میانگین پدرانی که برای اولین بار بچه دار می شوند از 27 تا 31 به 43 سال افزایش پیدا کرده است. پدران جدید، مسن تر و مسن تر می شوند.

محققان دانشگاه استنفورد با بررسی اطلاعات تولد نوزاد از سال 1972 تا 2015، متوجه شدند که متوسط سن پدران آمریکایی که برای اولین بار بچه دار می شوند 30.9 سال است. برای مقایسه باید خاطر نشان کنیم که این میانگین سن در سال 1972، 27.4 سال بوده است.

آمریکا تنها کشوری نیست که شاهد این روند است. در آلمان، سن متوسط پدران بار اولی از 31.3 به 33.1 در دهه 1990 افزایش داشته است. انگلستان هم شاهد پدیده ای مشابه بوده است، در سال 2003، پدرهای بالای 35 سال، 40 درصد پدرهای بار اولی کشور را شامل می شدند، در حالی که این آمار همین 10 سال پیش فقط 25 درصد بوده است.

این آمار بالارفتن سن پدران دقیقا چه معنایی برای پدران و فرزند تازه متولد شده آن ها دارد

در سال 2016 موسسه سلامت مردان (Men’s Health) گزارش داد که، پدرانی که 30 سالگی را پشت سر گذاشته اند، حدود 55 جهش ژنتیکی به نوزادشان منتقل می کنند و با گذشت هر سال این آمار دو برابر می شود. همه این جهش ها باعث مشکلات سلامتی نمی شوند، ولی بعضی از آن ها می توانند مشکلاتی در بروز حاملگی یا مدت زمان بارداری ایجاد کنند.

همچنین خطر داشتن یک کودک آکندروپلازی (achondroplasia، یک نوع کوتوله) به محض این که پدر به سن 50 سالگی رسیده باشد، از 1 در 15000، به 1 در 1923 می رسد. و خطر داشتن یک نوزاد مبتلا به اسکیزوفرنی (schizophrenia) در پدران بالای 50 سال، بیش از 4 برابر می شود.

به محض این که یک مرد 40 سالگی را رد کند، نرخ ابتلای نوزاد او به اوتیسم از 1 در 1000 به 1 در 174 می رسد و متاسفانه نرخ سرطان در بین کودکانی که پدران مسن تری داشته اند، افزایش پیدا می کند.

در واقع، به نظر می رسد مردانی که به صورت ژنتیکی به هر یک از این شرایط مبتلا هستند، پدر شدن را به تاخیر می اندازند و البته به نظر می رسد که زمینه ژنتیکی هم برای انتقال این مشکلات به فرزند وجود دارد، گرچه برای تایید آن به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

ولی اجازه ندهید که این آمار شما را از داشتن بچه بعد از سنی خاص باز دارد. پزشکان می توانند اسپرم های شما را برای DNA جهش یافته بررسی کنند، یا این که می توانید از تکنیک IVF یا تکنیکی به نام تشخیص مجدد ژنتیک (reimplantation genetic diagnosis) استفاده کنید، تا هر جنین را قبل از جایگذاری در رحم زن، از نظر جهش ژنتیکی مورد بررسی قرار دهد. همچنین می توانید با یک مشاور ژنتیک برای پیدا کردن بهترین گزینه صحبت کنید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 308559 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟