لابی برای حذف مطهری از هیات رئیسه مجلس

مجلس دهم یکساله شد و حالا اهالی خانه ملت باید برای تعیین صدر نشینان مجلس برای دومین بار تصمیم گیری کنند و از همین منظر بازار Store جلسه و  لابی فراکسیون ها برای کسب اکثریت کرسی در هیات رئیسه داغ شده و در همین رابطه زمزمه های متفاوتی، رسمی و غیر رسمی به گوش می رسد. گاهی صحبت از یک توافق بزرگ و تقسیم کرسی ها میان سه فراکسیون به میان می آید و گاهی گفته می شود فراکسیون ها مستقل لیست خواهند داد. هرچه هست تنور آنچنان زیر پوست مجلس داغ است که هرکسی تلاش می کند خمیر خود را بچسباند و روز چهارشنبه برشته بیرون بیاورد.
راهنما به چپ و چرخش به راست
هفته گذشته بود که کاظم جلالی رئیس فراکسیون مستقلین به میان خبرنگاران آمد و از احتمال ائتلاف میان سه فراکسیون خبر داد و گفت فراکسیون مستقلین می خواهد به یک مدل دست پیدا کند و در این میان با دو فراکسیون دیگر وارد گفت و گو شدند.
جلالی که اسفند ۹۴ با قرار گرفتن در لیست امید به عنوان نماینده تهران راهی مجلس شد گفت: «ما اعتقاد داریم که در ترکیب هیات رئیسه، هر سه فراکسیون نقش داشته باشند به گونه‌ای که هر فراکسیون 4 نماینده در هیات رئیسه داشته باشد اما در مذاکرات اولیه، دوستان اصلاح‌طلب عنوان کردند که تحت هیچ شرایطی حاضر به ائتلاف با فراکسیون اصولگرایان نیستند.»
او در ادامه می گوید:« در نشست با فراکسیون امید تاکید داشتیم فراکسیون ولایی با حدود 60-70 نماینده قابل حذف نیست و این فراکسیون باید متناسب با سهم خود در هیات رییسه نقش داشته باشد اما در نهایت مذاکره‌کنندگان فراکسیون امید معتقد بودند که حداکثر یک یا دو نفر از کرسی‌های هیات رئیسه به فراکسیون نمایندگان ولایی اختصاص پیدا کند.»
این صحبت رییس فراکسیون مستقلین نشان از آن داشت که با وجود ظاهری اصلاح طلبانه تمایل او تعامل و نزدیک شدن به فراکسیون اصولگرایی است.
پاسخ فراکسیون امید
پارسایی در واکنش به آنچه جلالی گفته بود مطرح می کند: تعامل ما با سایر نمایندگان لیست امید (که همان اعضای فراکسیون مستقلین هستند) در مورد هیات رییسه ادامه دارد، اما اگر این تفاهم حاصل نشود فراکسیون امید لیست مستقلی برای ریاست و اعضای هیات رییسه مجلس ارایه خواهد کرد.
پارسایی می گوید: ما هیچگاه به دنبال حذف افراد نیستیم و تنها معتقدیم انتخابات 29 اردیبهشت نشان داده گرایش مردم به سمت امید است لذا این انتظار وجود دارد تا به سمت تقویت امید در هیات رئیسه پیش برویم.
لابی برای حذف مطهری
اسفند ماه بود که تعدادی از نمایندگان مجلس به دیدار سید محمد خاتمی رفتند. از آنجایی که اصولگرایان به شدت با رئیس دولت اصلاحات در عناد هستند همین موضوع را علم کردند برای اینکه بگویند علی مطهری و محمد علی وکیلی که از زمره نمایندگان دیدار کننده با خاتمی بودند امروز نباید در هیات رئیسه مجلس باشند و از همین منظر این روزها که مستقلین و در راس آن کاظم جلالی با اصولگرایان نزدیک به پایداری در حال گفت و گو است.
شنیده ها حاکی است فراکسیون مستقلین در نشستی با فراکسیون ولایی به یک نتیجه 12 گانه رسیده است و می خواهند شش نامزد از فراکسیون مستقلین و شش نامزد از فراکسیون اصولگرایان برای انتخابات هیات رئیسه معرفی کنند. موضوعی که می تواند به حذف مطهری و وکیلی بیانجامد.
اجازه حذف مطهری را نمی دهیم
به نظر می رسد در فراکسیون مستقلین نیز همه موافق ائتلاف با اصولگرایان نیستند و بر حفظ هیات رئیسه موجود اصرار دارند. در همین راستا جعفرزاده ایمن آبادی نائب رئیس فراکسیون مستقلین می گوید: مطهری افتخار ما است و نماد نماینده‌ای شجاع و مستقل است لذا اجازه نخواهیم داد از هیات رییسه حذف شود.
او گفت : مسائلی که درباره تلاش برای حذف مطهری مطرح شده را تکذیب می‌کنم و از دیگر همکارانم نیز خواهش می‌کنم بیش از این در مورد این مساله مانور ندهند.
جعفرزاده ایمن آبادی گفت: آقای مطهری در همه مسائل اصول را رعایت می‌کند و علی‌رغم اینکه برخی می‌گویند مطهری در مجلس دهم با چرخش به سمت جریان اصلاحات، تغییر موضع داده، معتقدم اتفاقاً مطهری همواره اصول را رعایت کرده و یک اصولگرای واقعی است.
حال باید منتظر بمانیم و ببینیم کسانی که در حال رایزنی برای حذف علی مطهری از هیات رئیسهمجلس دهم هستند تا پایان هفته موفق به انجام این کار و همراه کردن دیگر نمایندگان می شوند یا همچنان مطهری در هیات رئیسه باقی می ماند.

منبع: برنا

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 267571 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟