پنج ابزار نظامی ایران که سعودی ها را به وحشت می اندازد

بخشی از این نوشته ها بیش از هرچیز به عیار سنجی قدرت نظامی دو کشور در ابعاد مختلف و همچنین مشخص ساختن ابزارهایی که به هردو کشور در صورت بروز جنگ کمک فراوانی میکنند مشغول شده اند که در میان اینها باید به گزارش جالب توجه نشریه «نشنال اینترست» اشاره کرد که چندی پیش اقدام به برشمردن بخشی از توان نظامی ایران کرده بود که عربستان سعودی باید به شدت از آنها در هراس باشد.

این نشریه با اشاره به این که با بالا گرفتن تنش ها میان عربستان و ایران احتمال جنگ مطرح شده است، بیان میکند که در حالی که ایران به لحاظ تکنولوژی نظامی از عربستانی که به خوبی مجهز شده است، عقب است، اما ابزارهایی در اختیار دارد که میتواند بسیار هوشمندانه از آنها استفاده کند تا این برتری نسبی عربستان در بعد نظامی را به شکلی موثر خنثی کند.

این گزارش با بیان این که بیشترین توان ایران برای برتری بر عربستان استفاده از ابزارهای نامتقارن در جنگ است اقدام به برشمردن پنج ابزار نظامی به عنوان دست برتر ایران مقابل عربستان میکند. در تشریح این پنج ابزار «نشنال اینترست» مینویسد:

1 – نیروهای سپاه قدس

در حالی که این نیرو به خودی خود یک سلاح تلقی نمیشود، با این حال نیروهای ویژه سپاه قدس پاسداران انقلاب اسلامی احتمالا موثر ترین ابزاری است که تهران بر علیه ریاض در اختیار دارد. این نیروهای شبح آسا که تعداد آنها بالغ بر 15 هزار است، طی دوران جنگ عراق دوران سخت و طاقت فرسایی را برای نیروهای آمریکایی رقم زدند و اقدام به آموزش و تجهیز نیروهای محلی شیعه در عراق کردند که این تجهیزات از جمله تسلیحاتی قدرتمند بود که حتی قادر به منهدم سازی تانک های آبرامز نیز بودند.

این تجهیزات در پایان جنگ عراق منجر به انهدام یک پنجم از کل خسارات تانک های آمریکایی شده بود. نیروهای سپاه قدس در سراسر جهان فعالیت میکنند و در حال حاضر نیز نقشی موثر در مبارزه علیه داعش ISIS در سوریه و عراق دارند.

2– موشکهای بالستیک

در حالی که نیروی هوایی ایران تا حد زیادی فرسوده شده است، اما تهران هنوز به واسطه توان موشکی بالستیک خود قادر به انجام حملات موثری از آسمان است. ایران زرادخانه عظیمی از موشک های بالستیک از جمله موشک عماد با سوخت مایع دارد که برد آن به 1000 مایل میرسد. ایران همچنین موشکهای خانواده شهاب را در اختیار دارد که آخرین نمونه آن یعنی شهاب 4 بردی بالغ بر 2400 مایل دارد.

اما شاید مهمترین و قابل ترین نمونه موشک در زرادخانه ایران موشک های با سوخت جامد دو مرحله ای و سیار سجیل باشد که منهدم کردن آنها بسیار مشکل است. بر اساس گزارش موسسه تحقیقات موشکی جرج مارشال موشک سجیل 3 که توان واکنش بسیار بالایی دارد موشکی سه مرحله ای است که برد بلند آن به 4000 کیلومتر رسیده است.

3 – شناورهای تندرو

به دلیل آنکه عربستان سعودی به شدت وابسته به صادرات نفت است، ایران به راحتی قادر به بستن تنگه هرمز و یا ناامن سازی تردد کشتی رانی تجاری و غیر تجاری در این منطقه است. در واقع ایران یک بار در دهه 1980 و در جریان جنگ موسوم به جنگ نفت کش ها این اقدام را صورت داده است.

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که شناورهای تندروی به خوبی تجهیز شده ای در اختیار دارد به راحتی قادر است که در طی یک تعارض نظامی شناورهای عربستان و بنادر این کشور را مورد حمله قرار دهد. اینگونه حملات با استفاده از شناورهای تندرو میتواند خسارات و آسیب بسیار زیادی به بنادر و نیروی دریایی عربستان وارد آورد.

4 – زیردریایی های کوچک کلاس قدیر

ایران با استفاده از زیر دریایی های کوچک کلاس قدیر که به شکلی ویژه برای عملیات در آبهای کم عمق خلیج فارس طراحی شده اند قادر است به سادگی به شناورهای نیروی دریایی و بنادر عربستان سعودی حمله کند. از این زیر دریایی های کوچک همچنین میتوان برای اعزام و انتقال کاماندوهای نیروهای قدس سپاه به داخل خاک عربستان برای انجام عملیات های ویژه استفاده کرد. همچنین ایران از این شناورها که مجهز به دو اژدر نیز هستند میتواند برای مین گذاری مسیرهای دریایی استفاده کند.

اطلاعات زیادی از این زیردریایی های کوچک و قابل در دست نیست اما این شناورهای 120 تنی 11 گره دریایی سرعت داشته و کمتر 20 میلیون دلار هزینه ساخت آنها است. این به معنی آن است که ایران میتواند نیروی نظامی قابل و کارآمدی را بدون هزینه بسیار بالا در اختیار داشته باشد.

5-موشک های کروز سومار

گفته میشود که ایران اخیرا دست به طراحی و تولید نوع جدیدی از موشک های کروز با برد بلند کرده است که به موشک های سومار معروف شده اند و برد آنها برابر با 1500 مایل است. این دست از موشک های کروز ظاهرا بر روی ناوچه های روسی Kh-55 قرار میگرند که ایران به تازگی آنها را نیز مهندسی معکوس کرده است هرچند به نظر ایران هنوز نتوانسته است موتور تسلیحاتی روسی این شناور را رمزگشایی کند.

اما با این وجود نیز ایران با طراحی یک موتور ساده و ابتدایی ولی کارآمد برای شلیک این موشک ها از عرشه شناور، قادر خواهد بود که تهدید بسیار جدی را متوجه عربستان سعودی کند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

این اخبار را از دست ندهید:

نقشه غزال برای خواستگار سابقش در ایستگاه طرشت تهران / دختری که در شاسی بلند بود اجیر شده بود تا ... + عکس

انتقام هولناک نوعروس از داماد جوان به خاطر ارتباط شوم با دوست عروس+ عکس

رفتار زشت سیروس با ملیحه / راز 14 سال کینه با ازدواج دختر جوان دهان باز کرد

قتل به‌خاطر یک مشت حرف زشت

زورگیری کودک 12ساله با چاقوی ضامن دارعقرب نشان در مشهد + عکس

زن همسرش را به انجام 2 قتل متهم کرد / آیا بساز بفروش تهرانی قاتل است یا ... + عکس

آزادی زن 103 ساله از زندان / او قاتل فرزندش بود!+ عکس

رهایی 5 دختر از خانه وحشت پدرخوانده / او به 700 بار رفتار شیطانی با این دختران اعتراف کرد

قاتلی که هنگام قتل در زندان بود! + عکس

مادر شوهرم فهمیده بود من با ساسان ارتباط شوم دارم و می خواست به شوهرم بگوید که ..

واکنش فرماندار بندرگز به خبر درگیری حسن علیخانی با اراذل و اوباش + عکس

شلیک 13 گلوله توسط تیره دلان پژاک به پاسدار شهید در پلدشت / آن ها با همسر شهید چه کردند؟ + عکس و جزئیات

سرقت مسلحانه با کلاشنیکف / مغازه دار تیرخورد و شلوارش پایین افتاد+ فیلم

اعتراف مرد 46 ساله که از 16 سالگی در خانه همسایه خواهرش وجدانش را جا گذاشته بود!+ عکس

فوری / ترور مصطفی فرودسی در برابر خانواده اش/پلیس آذربایجان غربی عنوان کرد

محمد عباس نژاد هنگام بازی فوتبال سکته کرد و درگذشت + عکس

اقدام زشت با خواهر عروس شده در مینودشت

بلای وحشتناکی که در چادر مسافرتی بر سر 6 زن و مرد در هراز آمد

جزئیات ترور نافرجام آیت‌الله خامنه‌ای در مسجد ابوذر تهران + فیلم

 

 

کدخبر: 276364 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟