دیدارهای رهبران گروه ۲۰ پیش از آغاز نشست هامبورگ

رکنا سیاسی: نشست دو روزه سران کشورهای گروه ۲۰ به عنوان کشورهای دارای مهم‌ترین اقتصادهای جهان امروز (جمعه) در هامبورگ آغاز می‌شود.

در آستانه شروع این نشست و در حالی که از روز چهارشنبه سران کشورهای مختلف سفر خود را به هامبورگ، محل برگزاری این نشست آغاز کرده‌اند، دیدارهای دو جانبه‌ای میان رهبران مهم‌ترین اقتصادهای جهان صورت گرفته است.

در این میان روز گذشته آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان با دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا دیدار و گفت‌وگو کرد. براساس اطلاعیه کاخ سفید در این دیدار سران دو کشور در حالی به گفت‌وگو درباره هماهنگی در خصوص حوزه‌های کلیدی سیاست‌گذاری پرداخته‌اند که پیش از این در مسائل مختلفی از جمله توافق آب‌وهوایی پاریس و هم‌چنین مسئله مهاجران اختلافات گسترده‌ای داشتند.

گفته می‌شود مرکل و ترامپ Trump در این دیدار هم‌چنین درباره اجرای توافق مینسک، تنش‌زدایی از بحران شکل گرفته در روابط قطر و برخی کشورهای عرب و هم‌چنین خلع سلاح هسته‌ای در سراسر شبه‌جزیره کره به رایزنی پرداخته‌اند.

سران این دو کشور هم‌چنین امروز (جمعه) یک ساعت پیش از آغاز رسمی نشست با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. در پایان این دیدار طرفین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند، تجارت، تغییرات آب‌وهوایی، امنیت جهانی، ضرورت احیای توافق مینسک و خلع‌ سلاح هسته‌ای کره‌شمالی محورهای این گفت‌وگو بوده‌اند.

مرکل و ترامپ در نشست سران کشورهای گروه ۲۰

در آستانه آغاز این نشست رهبران آمریکا، ژاپن، و کره جنوبی نیز در محل کنسولگری آمریکا در هامبورگ با یکدیگر دیدار کردند. در این دیدار سه جانبه روسای جمهور آمریکا و کره‌جنوبی و نخست‌وزیر ژاپن بر همکاری نزدیک‌تر برای تشویق چین در راستای اتخاذ نقش بیشتر برای جلوگیری از برنامه هسته‌ای کره شمالی توافق کردند.

این دیدارها در حالی صورت گرفته‌اند که ولادیمیر پوتین و امانوئل مکرون روسای جمهور روسیه و فرانسه نیمه شب گذشته و امروز به منظور حضور در نشست سران کشورهای گروه ۲۰ وارد هامبورگ شده‌اند.

براساس هماهنگی‌های صورت گرفته ترامپ و پوتین قرار است برای اولین بار در حاشیه اسین نشست با یکدیگر دیدار کنند؛ دیداری که بر حساسیت این دوره از نشست‌های کشورهای گروه ۲۰ افزوده و آینده مسائل بسیاری را روشن‌تر خواهد کرد.

نشست گروه ۲۰ چندهفته قبل از انتخابات پارلمانی آلمان برگزار می‌شود. این نشست برای آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، بخت بزرگی است. او قبل از انتخابات در بیست و چهارم سپتامبر سال جاری میلادی (۲۰۱۷) موفق شده میزبان رهبران گروه ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان باشد.

این در حالی است که حضور در نشست گروه ۲۰ برای چین اهمیتی ژئوپلتیک دارد. چین همواره می‌کوشد در سیاست‌های جهانی تاثیر گذارد. این کشور می‌تواند در این نشست با رهبران کشورهای بزرگ جهان چون آمریکا و روسیه دیدار و در سطحی برابر گفت‌وگو کند. هند نیز تلاش خواهد کرد تا در حوزه اصلاحات اقتصادی و مبارزه با تروریسم حداکثر بهره را از این نشست ببرد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه هم به زعم خود تلاش خواهد کرد تا در این همایش بر مبارزه با تروریسم تاکید بیش از پیش تاکید کند.

پادشاه عربستان سعودی به این همایش نرفته است. دلیل سلمان بن‌عبدالعزیز برای حضور نیافتن در همایش گروه بیست اقتصاد بزرگ جهان پایان نیافتن بحران قطر است. پسر او محمد بن سلمان نیز در این نشست حضور نخواهد داشت و رهبری هیئت عربستانی را یک وزیر مشاور به عهده خواهد داشت. به نظر می‌رسد که همایش گروه ۲۰ برای عربستان چندان اهمیتی ندارد که مقامی مهم‌تر را به آن اعزام کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 279844 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟