ماکرون: سیاست فرانسه کنار رفتن بشار اسد نیست

رکنا سیاسی: امانوئل مکرون و دونالد ترامپ، رؤسای جمهور فرانسه و آمریکا در کنفرانس خبری مشترک خود درباره موضوعات مختلف بین المللی، از جمله معضل تغییرات اقلیمی و به ویژه معاهده پاریس، مبارزه با تررویسم و بحران سوریه سخن گفتند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ـ که برای شرکت در مراسم روز ملی فرانسه به پاریس رفته است ـ پس از گفت و گو در کاخ الیزه، در یک نشست خبری شرکت کردند.

مکرون در آغاز ضمن قدرداری از ترامپ Trump برای حضور در فرانسه، حضور رئیس جمهوری آمریکا در روز ملی چهاردهم ژوئیه را اقدامی نمادین خواند.

در این دیدار، دو طرف نقطه نظرات خود در مورد موضوعات مختلف بین المللی را مطرح کردند که به نظر می رسد، اختلافاتی میان آنها به ویژه در موضوع مقابله با تغییرات آب و هوایی و بحران سوریه قابل مشاهده باشد.

در آغاز کنفرانس خبری، مکرون گفت: ما درباره مسائل مشترک و برنامه ریزی برای ماه های آینده و نیز در خصوص مسائل تجاری با هدف بازرگانی آزاد و متوازن گفت و گو کردیم. مکرون مبارزه با دامپینگ را یکی دیگر از مسائل مورد بحث عنوان کرد و از اتفاق نظر بین فرانسه و آمریکا در خصوص مسأله مبارزه و ریشه کن کردن تروریسم سخن به میان آورد.

رئیس جمهور فرانسه گفت: با وجود اختلاف ها با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بر سر موافقتنامه آب و هوایی پاریس به گفت وگو با وی در این خصوص ادامه خواهد داد.

ماکرون ادامه داد: با رئیس جمهور آمریکا در مورد مبارزه با تروریسم توافق و همچنین درباره مسائل مختلف به ویژه تروریسم گفت وگو کردیم.

ماکرون به موضوع روسیه و اختلافات و روابط با این کشور نیز اشاره کرد و گفت: ما اختلاف‌نظرهای بسیاری با روسیه داریم، ولی در اوضاع کنونی و به ویژه با در نظر گرفتن شرایط خاورمیانه، مهم است که با یکدیگر همکاری کنیم، با هم تبادل اطلاعات داشته باشیم و حتی اختلافاتمان را با هم به اشتراک بگذاریم تا بتوانیم آنها را حل کنیم.

رئیس جمهور فرانسه همچنین عنوان کرد: در مورد پیمان آب و هوایی پاریس اختلاف نظر داریم. ما به این پیمان پایبندیم و به نظر ترامپ هم احترام می‌گذاریم.

ماکرون: سیاست فرانسه در بحران سوریه تغییر یافته و پیش شرط فرانسه کنار رفتن بشار اسد نیست/ ترامپ؛ در حال تلاش برای برقراری آتش بس در دیگران مناطق سوریه هستیم/ ایران، سوریه و کره شمالی دشمنان بشریت هستند

ماکرون به توافق آمریکا و فراسه بر سر آینده سوریه نیز اشاره کرد و گفت: من و ترامپ توافق کردیم، با همکاری با یکدیگر، نقشه راهی برای اوضاع سوریه پس از جنگ طراحی کنیم.

وی همچنین با تکرار مواضع اخیر خود در قبال سوریه و بشار اسد افزود: رویکرد فرانسه در برخورد با بحران سوریه تغییر یافته و دیگر کنار رفتن بشار اسد پیش شرط این کشور نیست.

ماکرون در همین زمینه ادامه دادک «در سیاست تازه ما در قبال سوریه، یک هدف اصلی وجود دارد و آن، از بین بردن تروریست‌هاست. هفت سال است سفارت ما در دمشق تعطیل است و هنوز به هیچ راه‌حلی نرسیده‌ایم. ما و ایالات متحده یک خط قرمز مشترک داریم و آن استفاده سوریه از تسلیحات شیمیایی است.»

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا نیز در این نشست گفت: با توافق آب و هوایی پاریس ممکن است اتفاقاتی رخ دهد و ما منتظر هستیم.

وی ادامه داد: امروز از سوی رژیم‌هایی سرکش مانند کره شمالی، سوریه و ایران تهدید می‌شویم. ما تمایلی به ایستادن در برابر این دشمنان بشریت نداریم.

رئیس جمهور آمریکا اظهار داشت: در مورد ضرورت ریشه کن کردن تروریسم توافق داریم، با تهدیدهایی از جانب سازمان های تروریستی که بی گناهان را می کشند، مواجه هستیم. من با ماکرون در مورد تقویت همکاری های امنیتی صحبت کردیم.

وی در مورد دیدار پسرش با وکیل روسی گفت: پسرم آدم فوق‌العاده‌ای است. او با یک وکیل روس دیدار کوتاهی داشته، نه با وکیل یک دولت.

ترامپ افزود: نتیجه مهم دیدارم با پوتین، آتش‌بسی بود که در سوریه به دست آمد. پنج روز است که آتش بس در سوریه برقرار شده و به این خاطر افراد زیادی حفظ شده اند و در حال تلاش برای برقراری آتش بس در نقاط دیگر سوریه هستند.

رئیس جمهور آمریکا تأکید کرد: اگر همین مسیر و رویکرد کنونی ادامه پیدا کند، بحران سوریه به نقطه ای می رسد که هیچ گلوله ای در آنجا شلیک نشود و آرامش در این کشور برقرار شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 282218 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟