ناتوانی آمریکا در حل بحران قطر

رکنا سیاسی: با پایان سفر رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، به منطقه خلیج فارس که با دیدار از قطر و عربستان سعودی همراه بود؛ خبرها حاکی از آن است که نشانه ای از پیشرفت در بحران جاری بر سر قطر به چشم نمی خورد و وزیر خارجه آمریکا بدون هیچ گونه دستاوردی و دست خالی به واشنگتن بازگشت.

تیلرسون روز چهارشنبه یعنی یک روز پس از سفر به قطر برای امضای توافقی در زمینه مبارزه با تروریسم با مقام های چهار کشور عرب تحریم کننده قطر دیدار کرد. اما این چهار کشور می گویند توافق قطر با واشنگتن برای مقابله با تامین مالی تروریسم آنها را قانع نکرده است.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر گفتند که معامله ای که روز سه شنبه با میانجیگری آقای تیلرسون امضا شد کافی نیست. آنها با اشاره به موافقتنامه های قبلی این کشور اضافه کردند که دولت قطر قابل اعتماد نیست

گفتنی است؛ تیلرسون روز گذشته پس از یک نشست پنج جانبه با وزرای امور خارجه عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و بحرین در شهر جده عربستان، راهی کویت شده بود

پس از سفر کوتاه به کویت، تیلرسون بار دیگر به قطر سفر کرد و با مقامات این کشور برای حل بحران با چهار کشور عربی بحث و گفتگو کرد؛ مذاکراتی که به نظر می رسد بدون نتیجه به پایان رسید و باعث شد وزیر خارجه آمریکا بدون صحبت کردن در مورد نتایج آن به واشنگتن بازگشت.

در همین زمینه، «هیثر نوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: تیلرسون با توجه به دیدارهایش در منطقه معتقد است که گفتگوی مستقیم میان طرف های بحران در خلیج فارس اقدام مهمی در آینده خواهد بود.

وی افزود: امیدواریم طرف های بحران در مورد گفتگوی مستقیم به توافق برسند و ما از امیر کویت در تلاش هایش برای میانجیگری در این بحران حمایت خواهیم کرد.

نوئرت ضمن ابراز امیدواری نسبت به حل بحران جاری، عنوان کرد: طرف های بحران در خلیج فارس نگرانی هایی دارند، ولی خروج از بحران نیازمند فعالیت مشترک است.

نکته قابل توجه این است که بسیاری از ناظران تصور می کردند که با میانجی گری آمریکا می توان بر این بحران فائق آمد و آن را حل و فصل کرد؛ اما سفر بدون نتیجه وزیر خارجه این کشور به قطر، جده و کویت نشان داد که این بحران آنقدر پیچیده شده است که راه حل فوری برای حل و فصل آن وجود ندارد.

در همین رابطه، «ران پاول» سیاستمدار و عضو سابق مجلس نمایندگان آمریکا نیز گفت؛ بحران قطر روز به روز پیچیده تر می شود که بیش از هر چیز ناشی از اختلافات جدی میان طرفین است و یکی از دلایل دست خالی برگشتن تیلرسون از خلیج فارس نیز همین مسئله بوده است».

عده ای از تحلیل گران نیز معتقدند که آمریکا نمی تواند داور و میانجی مناسبی برای بحران قطر در شرایط کنونی باشد؛ چراکه از همان آغاز بحران در روابط قطر با چهار کشور عربی آمریکا موضع مشخصی اتخاذ نکرد و به همین جهت هیچ کدام از طرفین نمی توانند به وعده ها، تصمیمات و سیاست های واشنگتن در قبال خود اطمینان پیدا کنند.

چرا آمریکا تاکنون نتوانسته بحران قطر را حل کند؟

شاید کسی تصور نمی کرد که چند روز پس از آغاز بحران، در حالی که قطر میزبان بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در خاورمیانه است، ترامپ Trump در حمایت از عربستان، قطر را حامی تروریسم معرفی کند. این مسئله بدبینی دوحه را به دنبال داشت.

اما این سیاست قاطع آمریکا نبود؛ چند روز پس از این موضع گیری ترامپ، قطر و آمریکا قرارداد تسلیحاتی به ارزش 12 میلیارد دلار امضا کردند که سیاست های متناقض واشنگتن را دوچندان کرد و موجب شگفتی ناظران و به ویژه عربستان و متحدانش شد.

بنابراین به نظر می رسد طرفین بحران علی رغم اتحاد با واشنگتن، آمریکا را داور نهایی و قابل اعتمادی برای حل این بحران نمی دانند.

نکته مهم دیگر اینکه قرار است پس از وزیر امور خارجه آمریکا، ژان-ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه به قطر سفر کند. گفته می‌شود فرانسه در تلاش است تا در حل بحران قطر نقش میانجی را ایفا کند. مسئله ای که می تواند بی ارتباط با شکست تلاش های تیلرسون برای میانجی گری نباشد.

لذا می توان نتیجه گرفت که حل بحران قطر به بیش از تلاش ها و ابتکارات دیپلماتیک ایالات متحده به عنوان داوری که در قضاوت Judgment اش تردید وجود دارد، نیازمند باشد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 282219 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟