پاسخ دوترته به دعوت ترامپ

رکنا سیاسی: رئیس جمهوری فیلیپین عصر جمعه در گفت وگو با خبرنگاران در شهر داووا تاکید کرد که هیچوقت به آمریکا در دوره ریاست جمهوری و یا پس از آن نخواهد رفت.

دونالد ترامپ Trump اردیبهشت ماه امسال در گفت و گوی تلفنی با رودریگو دوترته از او دعوت کرد تا از کاخ سفید دیدار کند، اما همان زمان رسانه های امریکا اعلام کردند این دعوت با واکنش محافل سیاسی موافق و مخالف ترامپ مواجه شده است.

دوترته که با شعار مقابله با مواد مخدر Drugs و فساد سکان هدایت فیلیپین را در دست گرفت پس از اقدام های خود در مبارزه با قاچاق Contraband و مصرف مواد مخدر که به کشته شدن چند هزار نفر منجر شد، با انتقاد غرب و به ویژه آمریکا به بهانه نقض حقوق بشر مواجه شد.

دوترته چند روز پس از دعوت ترامپ برای سفر به واشنگتن نیز گفته بودکه سفرهای متعددی به کشورهای مختلف از جمله روسیه دارد، و در مورد سفر به آمریکا چندان مطمئن نیست. سفر وی به روسیه انجام شد.

به نوشته روز شنبه تارنمای مانیلا بولتن، رئیس جمهوری فیلیپین با اشاره به سفر قبلی خود به آمریکا، گفت آمریکا محل خیلی بدی است. موارد زیادی از نقض حقوق بشر در آن وجود دارد.

این موضع دوترته پس از آن اتخاذ شد که جیمز مک گاورن یک قانونگذار آمریکا گفت که رئیس جمهوری فیلیپین باید به دلیل نقض حقوق بشر از ورود به کاخ سفید منع شود.

وی گفته بود در صورت دیدار دوترته از کاخ سفید در صف اعتراض کنندگان خواهد بود.

رئیس جمهوری فیلیپین در ادامه با اشاره به جنایات آمریکا در این کشور جنوب شرق آسیا، تهدید کرد قصد دارد جنایات چند دهه گذشته آمریکا از جمله تلاش برای تسخیر میندانائو را بررسی کند و بایگانی عکس های جنایات کاخ سفید را حفاری کند.

دوترته گفت: من نیز تحقیقات را شروع خواهم کرد. چرا؟ مگر پیش از این، حقوق بشر وجود نداشت؟ آیا این یک اختراع امریکا است.

وی گفت: شما در امور داخلی کشور من تحقیق و دخالت می کنید، من هم در مورد شما تحقیق می کنم و شما را به جهان معرفی می کنم، به ویژه آنچه با فیلیپینی ها به ویژه در مورد مورو انجام دادید.

رودریگو دوترته رئیس جمهوری فیلیپین که با برقراری روابط گرم با چین، اتحاد دراز مدت آمریکا با این کشور را تحت تاثیر قرار داده، معتقد است برخلاف سیاست های دونالد ترامپ، چین می تواند برنامه هسته ای کره شمالی را متوقف کند.

دوترته پیش از این در گفت وگوی تلفنی 15 دقیقه ای خود با ترامپ، به صراحت اعلام کرده بود کیم جونگ اون رهبر کره شمالی ترسی از ترامپ ندارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 285126 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟