سلحشوری: حضور حداقل یک زن در کابینه مطالبه جامعه زنان است

رکنا سیاسی: پروانه سلحشوری در نشست خبری صبح امروز (دوشنبه) خود اظهار کرد: ما مطالبه‌ای را برای حضور زنان در کابینه مطرح کرده‌ بودیم زیرا معتقدیم یک شرط توسعه سیاسی استفاده از زنان در سطح کلان قدرت است. حضور وزیر زن در کابینه مطالبه من یا فراکسیون زنان نیست؛ بلکه مطالبه جامعه زنان و همچنین پیش نیاز توسعه سیاسی است.

وی افزود: ما معتقدیم زنان توانمندی هستند که می‌توانند در سطح وزارت خدمت کنند و نسبت به حضور زنان در کابینه آینده هم ناامید نیستیم و تلاشمان را خواهیم کرد که حداقل یک وزیر زن داشته باشیم. اگر هم بحث ایراد برخی مراجع به این موضوع است آقای احمدی نژاد در کابینه‌اش وزیر زن گذاشت و مراجع هم مشکل نداشتند. بنابراین نباید این موضوع را گردن دیگری بیندازیم. آقای روحانی حمایت ۵۱ درصد زنان را برای رسیدن به ریاست جمهوری داشته که یکی از مطالبات آنها حضور وزیر زن در کابینه بوده است. ما در مجلس هم ۱۵۷ امضا برای درخواست حضور زنان در کابینه جمع کردیم که آقایان اعم از اصولگرا و اصلاح طلب با ما همراهی کردند و به این موضوع سیاسی نگاه کردند؛ چرا که حضور زنان در کابینه را ضروری می‌دیدند.

این نماینده مجلس اضافه کرد: آقای روحانی در دیدار جمعی از زنان در ماه رمضان تلویحا گفت که احتمالا وزیر زن نخواهد داشت، اما ما معتقدیم زنان توانمندی هستند که می توانند یک وزارتخانه را اداره کنند. ۴۰ سال از انقلاب گذشته و بسیاری از آقایان هم در این کسوت خوب عمل نکرده‌اند.

رئیس فراکسیون زنان مجلس همچنین در تشریح عملکرد یک ساله این فراکسیون که با حضور ۱۷ زن در مجلس دهم شکل گرفته، اظهار کرد: سال گذشته سال پرمشغله‌ای برای مجلس بود و برنامه ششم توسعه در مجلس مطرح شد و احکام ۳۵ گانه ای که از سوی دولت ارائه شد، با نامه نگاری صورت گرفته با رهبری اضافه شد. در برنامه ششم بحث زنان مورد توجه ما قرار داشت و رئیس مجلس هم در این زمینه همراهی‌های لازم را انجام داد. در کمیسیون تلفیق برنامه ششم چهار زن حضور داشتند که نه تنها در حوزه زنان بلکه در حوزه‌های دیگر کارنامه موفقی داشتند.

سلحشوری با اشاره به شکل گیری ساختار فراکسیون زنان در مجلس دهم اضافه کرد: در ماده ۱۱۶ برنامه ششم موضوع عدالت جنسیتی مطرح شد که نقش کلیدی در ارتقای جایگاه زنان دارد. همچنین ارتقاء جایگاه سازمانی زنان هم مورد توجه قرار گرفت که اگر به خوبی اجرایی شود، مشکل وزیر زن حل خواهد شد. ما معتقدیم در حال حاضر زنان زیادی هستند که می‌توان در سطح وزارت از آنها استفاده کرد.

وی در ادامه گسترش مشاغل زنان اعم از مشاغل خانگی،‌ بنگاه‌های زودبازده، گسترش تعاونی‌ها و بیمه زنان خانه‌دار را از دیگر مصوبات برنامه ششم عنوان کرد و گفت: همچنین با توجه به افزایش میانگین سن ازدواج به حدود ۳۰ سال که علامت خوبی برای جامعه نیست ما در برنامه ششم راهکار ازدواج موفق،‌ آسان و پایدار را مطرح کردیم و توانستیم برای ازدواج و اشتغال جوانان بودجه بگیریم. در حال حاضر دریافت وام ازدواج تسهیل شده و بانک های مرتبط هم گفته‌اند که به راحتی وام ازدواج در اختیار جوانان قرار می‌دهند.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اختصاص بودجه خاص به ورزش Sport بانوان نیز گفت: در برنامه ششم همچنین مصوبه‌ای برای مشاوره‌های ازدواج پیش بینی شده، چرا که ما شاهد افزایش آمار طلاق هستیم و یکی از دلایلی که منجر به طلاق می‌شود عدم مشاوره قبل از ازدواج است. بنابراین پیش بینی شد که جوانان پیش از ازدواج و تا ۵ سال بعد بتوانند از این مشاوره ها برخوردار شوند.

وی ادامه داد: تصویب مرخصی سه روزه آقایان برای زایمان همسرانشان نیز از دیگر مواردی بود که در برنامه ششم پیگیری شد، البته ما مصوبات دیگری مثل بازنشستگی پیش از موعد زنان را دنبال می کردیم که متاسفانه علی رغم تصویب کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس، مورد ایراد مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت و درخواست اعمال تغییراتی در آن مطرح شد که پس از آن از دستور کار خارج شد.

رئیس فراکسیون زنان با اشاره به تشکیل اتاق فکر این فراکسیون با مرکز پژوهش ها یادآور شد: اولین جلسه این اتاق فکر برگزار شد و قرار شد اولویت ها مشخص شود و کمیته‌های خاصی تعبیه شود که این گام جدیدی بود. همچنین نشست ادوار زنان مجلس از سوی فراکسیون زنان در راستای ایجاد همدلی بین نمایندگان زن انجام شد چرا که رویکرد اصلی همه زنان بهبود وضعیت زنان کشور است و ان‌شاءالله این نشست ها ادامه خواهد داشت تا بتوانیم از همفکری نمایندگان سابق استفاده کنیم. همچنین نشست‌هایی را با احزاب مختلف و فعالین زن برگزار کردیم.

سلحشوری با تاکید بر اهمیت توانمندسازی زنان در روند توسعه پایدار اظهار کرد: رسیدن به فرصت‌های برابر برای توانمند سازی زنان اهمیت زیادی دارد. ما یکی دو جلسه خدمت خانم مولاوردی بودیم و لیست خوبی از زنان توانمند تهیه شد اما اینکه این لیست به رئیس جمهور ارائه شده است یا نه در جریان نیستیم. ما معتقدیم زنانی که کارنامه مفیدی داشتند نباید مغفول بمانند. در بریتانیا و آلمان بخش های زیادی توسط زنان اداره می‌شود. افغانستان که ما آن را دست کم می‌گیریم وزیر زن دارد یا در اندونزی از ۳۵ وزیر ۹ نفر خانم هستند. در عربستان که اینقدر زنان محدود هستند ۱۹ درصد نمایندگان را زنان تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه فرصت دادن به زنان از راه‌های رسیدن آنها به مناصب مدیریتی است، تصریح کرد: مردان سال‌ها تجربه کردند و باید اجازه تجربه کردن به زنان هم داده شود.

رئیس فراکسیون زنان مجلس خاطرنشان کرد: طرح تبعیض مثبت برای اعمال سهمیه زنان در مجلس در حال مطالعه در مرکز پژوهش‌هاست در کشورهای پاکستان، عربستان و افغانستان تبعیض مثبت برای حضور زنان در پارلمان در نظر گرفته می‌شود. در پاکستان ۶۰ نفر از ۲۷۰ نماینده از خانم ها هستند و در افغانستان ۲۷.۷ درصد کرسی‌های پارلمان به خانم‌ها اختصاص دارد. ما هم باید راهکار بومی منطبق با تقسیم بندی‌های کشور در این زمینه داشته باشیم.

وی با اشاره به طرح افزایش حداقل سن ازدواج برای جلوگیری از پدیده کودک همسری گفت: ما در حال انجام کار تحقیقاتی هستیم که ببینیم چه حداقلی را می توان برای این منظور تعیین کرد همچنین به نوعی اذن پدر را تغییر دهیم تا کودک ۹ ساله ناچار به ازدواج نباشد. علاوه بر این به دنبال قوانین مخل کسب و کار زنان، رفع قوانین تبعیض آمیز و تسهیل فضای کار برای زنان هستیم.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به بررسی طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده در این کمیسیون اضافه کرد: قرار است کارگروهی در این زمینه تشکیل شود که مواد این طرح مورد بررسی قرار گیرد. برخی مواد ضد زن در این طرح وجود دارد، یکی از آنها اولویت بندی اشتغال است که مردان متاهل، مردان مجرد، زنان متاهل و بد زنان مجرد به ترتیب در اولویت قرار گرفتند که این با عدالت جنسیتی برنامه ششم هم سازگار نیست و ما به دنبال تعدیل آن هستیم.

رئیس فراکسیون زنان در پایان گفت که کتابچه‌ای از عملکرد یک ساله فراکسیون زنان شامل اقدامات صورت گرفته از سوی فراکسیون و همچنین برنامه‌های آتی آن تهیه شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 286114 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟