نیویورک تایمز: ترامپ به دنبال جلوه دادن عدم پایبندی ایران به برجام است

رکنا سیاسی: روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: مقامات آمریکایی به متحدان خود اعلام کرده‌اند که برای از سرگیری مذاکرات با ایران آماده شوند یا در غیر این صورت آمریکا از برجام خارج خواهد شد و بنابر گفته چند مقام وزارت خارجه آمریکا این کشور در مورد احتمال دسترسی به سایت‌های نظامی ایران گفت‌وگوهایی را با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آغاز کرده است.

روز چهارشنبه خبرگزاری آسوشیتدپرس، به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داده بود که ترامپ Trump به دنبال آن است تا به بهانه محک استحکام برجام از ایران درخواست کند تا به تاسیسات نظامی این کشور دسترسی داشته باشد.

این در حالی است که مقامات کشورمان همواره مجوز ورود بازرسان به هرگونه سایت نظامی کشورمان را رد کرده‌اند.

به گزارش نیویورک تایمز در صورتی که ایران از این خواسته آمریکا سر باز زند که محتمل نیز به نظر می رسد، بهانه لازم را به واشنگتن می‌دهد تا اعلام کند تهران به برجام پایبند نمانده است.

این روزنامه آمریکایی همچنین به اختلاف جدی رکس تیلرسون وزیرامورخارجه آمریکا و ترامپ بر سر پایبندی ایران به توافق هسته‌ای اشاره می‌کند که در لحظات آخر از سوی تیلرسون تایید شد.

بنابر اعلام دو مقام آمریکایی ترامپ هم اکنون منتظر آن است تا گزینه‌های لازم برای چگونگی خروج از برجام را در اختیار داشته باشد.

ترامپ این هفته در مصاحبه با وال استریت ژورنال در اینباره گفت: ما در حال مطالعات جزئیات هستیم. در 90 روز آینده که زمان اعلام پایبندی ایران به برجام برسد، من فکر می‌کنم که آن‌ها به این توافق پایبند نمانده باشند.

بنابر این گزارش مشاوران ترامپ از نتیجه این اقدام ( خروج از برجام) اطمینان ندارند و مطالعاتی که ترامپ گفته است را تلاش‌های منصفانه برای ارزیابی هزینه ها و منافع ماندن در توافق که محدودیت‌های ویژه‌ای را بر تولید سوخت هسته‌ای توسط ایران طی 9 سال آینده اعمال می‌کند و خروج از آن توصیف کرده‌اند. البته برخی تاکید می‌کنند که هزینه دیپلماتیک خروج از برجام بسیار برای آمریکا بالا خواهد بود.

انگلیس، چین، فرانسه، آلمان و روسیه با ترامپ در اینباره به شدت مخالف هستند. اگر آمریکا از برجام خارج شود همانند آن‌چه در توافق آب و هوایی پاریس رخ داد در این رابطه منزوی خواهد شد. اما به نظر میرسد که ترامپ تصمیم خود را گرفته است.

این روزنامه آمریکایی همچنین به برخی از صحبت‌های او اشاره می کند که گفته بود: "من برای رکس و کارکنان او بسیار احترام قائل هستم و رابطه خوبی دارم. ببینید اینکه اعلام کنیم ایران در راستای برجام حرکت می کند، بسیار آسان تر است. اما این غلط است، چراکه آنها به برجام متعهد نیستند."

اکنون حتی منتقدان قدیمی برجام در کنگره نیز در مورد منطقی بودن خروج از این توافق مردد هستند. باب کورکر سناتور ارشد جمهوری خواه و رئیس کمیته روابط خارجی سنا در گفت‌وگویی با واشنگتن پست تاکید کرده بود که اکنون زمان مناسبی برای خروج از برجام نیست.

او گفت: ابتدا باید صبر کرد تا متحدان ما دراین راه همراه ما شوند و می‌توان برجام را سختگیرانه اجرا کرد. من خبر دارم که آمریکا می‌خواهد از ایران درخواست کند تا به سایت‌های نظامی این کشور دسترسی یابد. اگر آن‌ها پاسخ منفی دادند آن زمان می‌شود چنین اقدامی انجام داد.بهترین قیمت های اجاره و فروش مسکن را اینجا ببینید / مشاوره رایگان

 

کدخبر: 287706 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟