تیلرسون وزیر خارجه آمریکا: با ترامپ درباره برجام اختلاف نظر دارم

رکنا سیاسی: تیلرسون که در یک کنفرانس خبری سخن می‌گفت، با انتقاد از اینکه برجام تنها بخش محدودی از اختلاف‌ها با ایران را شامل شده است، ادامه داد: در حال همکاری با دیگر طرف‌های این توافق و به ویژه همتایان اروپایی خود هستیم تا اطمینان یابیم که همه جنبه‌های آن به خوبی عملیاتی شده است.

وی افزود: تاسف‌بار است که برجام منافع زیادی را همچون پرداخت فوری مقدار زیادی پول نقد در اختیار ایران گذاشت. تحریم‌ها حتی پیش از اینکه آنها کاری صورت دهند، لغو شد.

وزیر امور خارجه آمریکا ادامه داد: گزینه‌های محدودی برای اعلام نارضایتی در خصوص نحوه اجرای توافق در اختیار ما است. اهمیت دارد که تا جای ممکن با اروپا و همچنین چین و روسیه در این زمینه همکاری داشته باشیم.

تیلرسون افزود: بیش‌ترین فشاری که می‌توانیم به ایران وارد کنیم، فشار جمعی است.

وی ادامه داد: صحبت‌هایی با برخی هم‌پیمان‌های اروپایی صورت گرفته است و آنها هم به طور کلی در این مورد اتفاق نظر دارند که دولت پیشین چندان ایران را (در برجام) تحت فشار نگذاشته است. آنها هم چنین چیزی را می‌خواهند.

وزیر امور خارجه آمریکا با ادعای اینکه ایران در تلاش برای افزایش نفوذ خود در کشورهای منطقه همچون سوریه، عراق، یمن و افغانستان است، ادامه داد: قصد داریم فعالیت‌های توسعه طلبانه ایران را به عقب برانیم.

وی با طرح مجدد این ادعا که تهران روح توافق هسته‌ای را نقض کرده است، گفت: ایران همسایه خوبی در منطقه نبوده و به برنامه موشک‌های بالستیک خود ادامه داده است.

تیلرسون در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تحولات منطقه پرداخت و بدون اشاره به ماجراجویی‌های آمریکا افزود: نیروهای ایرانی باید سوریه را ترک کنند و به خانه‌های خود برگردند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه دولت آمریکا چندان از طرح تحریم‌های روسیه که تحریم‌هایی را هم علیه ایران و کره‌شمالی شامل می‌شود، خشنود نیست، گفت که به نظر می رسد ترامپ Trump این طرح را بزودی امضا کند.

تیلرسون در شرایطی این سخنان مداخله جویانه را مطرح می‌کند که وزارت امور خارجه کشورمان بارها به اینگونه اظهارات تصنعی پاسخ داده است.

بهرام قاسمی سخنگوی این وزارتخانه اخیرا در واکنش به اظهاراتی که در خصوص برنامه موشک‌های ایران مطرح می‌شود، گفته بود: سیاست دفاعی مشروع ایران منطبق بر حقوق و مقررات بین المللی بوده و تحت هیچ شرایطی قابل مذاکره نیست. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 289439 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟