توافقات جابری‌انصاری و بوگدانف درباره روند آستانه

رکنا سیاسی: به گزارش گروه سیاست خارجی حسین‌ جابری‌انصاری معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان که به منظور گفت‌وگو با مقامات روسیه درباره تحولات منطقه و شرکت در نشست کمیته مشترک سیاسی دو کشور در مسکو به سر می‌برد، پس از رایزنی با میخائیل بوگدانف معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده ویژه پوتین در امور خاورمیانه عنوان کرد: در چارچوب ایجاد صلح و ثبات و اعاده ثبات به سوریه و کشورهای دستخوش تحول، مشکلات و بحران‌ها در منطقه گفت‌وگوی مفصلی را در ارتباط با مسائل مختلف منطقه عراق، لیبی، فلسطین، سوریه، یمن و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی دیگر که مورد اهتمام دو کشور است انجام دادیم.

وی افزود: همچنین در مورد روند آستانه و رابطه بین روند آستانه و روند ژنو نیز گفت‌وگو کرده و در ارتباط با اقدامات و مواضعی که باید در مقطع فعلی با یکدیگر هم در زمینه روند آستانه و هم در زمینه مسائل دیگر منطقه و بحران‌هایی که در جریان است با هم هماهنگ باشیم، نیز توافق کردیم.

میخائیل بوگدانف معاون وزیر خارجه روسیه نیز در این زمینه با ابراز خرسندی از گفت‌وگوهای انجام شده به خبرگزاری صدا و سیما گفت: ایران و روسیه به عنوان دو متحد قدرتمند و دارای دیدگاه‌های مشترک در مسائل منطقه‌ای و جهانی به صورت منظم رایزنی می‌کنند و در این مذاکرات در مورد مسائل امنیت بین‌الملل، مبارزه جدی با تروریسم و موضوع سوریه و همچنین اجلاس آتی آستانه به صورت مفصل گفت‌وگو کردیم.

در این نشست که روز گذشته (سه‌شنبه) چند ساعت به طول کشید، طرفین در خصوص مجموعه‌ای از مسائل غرب آسیا و شمال آفریقا از جمله بحران‌های سوریه و یمن و لیبی، مسائل عراق و همه پرسی کردستان عراق، وضعیت فلسطین، بحران در روابط قطر با عربستان سعودی و دیگر مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مورد اهتمام دو کشور بحث و تبادل کردند.

گفت‌وگوهای سوری - سوری در آستانه و ژنو، نیازهای انسانی مردم سوریه و مسئله بازسازی سوریه نیز از جمله مباحث مطرح شده در این مذاکرات بود.

جابری انصاری و بوگدانف همچنین در خصوص قدم‌های بعدی روند آستانه، از جمله احتمال پیوستن طرف‌های متقاضی جدید به عنوان عضو ناظر با یکدیگر مشورت کردند.

طبق برنامه از پیش تعیین شده، تهران به زودی میزبان دور جدید نشست‌های کارشناسی روند آستانه با حضور هیات‌های سه کشور ضامن برای تعیین محدوده نواحی کاهش تنش و ترتیبات اداره این نواحی خواهد بود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 289556 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟