131 شخصیت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری شرکت می کنند

رکنا سیاسی: به نقل از خبرگزاری صداوسیما، ابراهیم رحیم پور با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری پنجشنبه شب شبکه دو سیما درباره مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: رئیس جمهور کره شمالی ساعت 2 و نیم بامداد پنجشنبه برای شرکت دراین مراسم وارد کشومان شد.

وی ادامه داد: در جهت همکاری دولت و مجلس شواری اسلامی کار سمبلیکی در شنبه روز برگزاری مراسم تحلیف انجام می شود که بی نظیر است.

رحیم پور گفت: تا کنون 131 شخصیت را از 85 کشور و 8 سازمان بین المللی روز شنبه خواهیم داشت و این در حالی است که در مراسم تحلیف قبلی 47 کشور شرکت کرده بودند.

وی افزود: این در شرایطی است که در منطقه همه در پی بایکوت و ایزوله کردن جمهوری اسلامی هستند.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امورخارجه با بیان اینکه 30 شخصیت از 23 کشور اروپایی در این مراسم شرکت می کنند و این بی سابقه است، گفت: رئیس مجلس اسپانیا و خانم موگرینی و در رده های دیگر، وزیر و قائم مقام وزیر خارجه و فرستاده ویژه در این مراسم شرکت می کنند.

رحیم پور افزود: با تفسیر وضعیت چیدمان قدرت در دنیا ، شرکت اروپایی ها در این دوره یک شرکت واقعی و قابل تفسیر و تحلیل است.

وی اضافه کرد: تاکنون رئیس جمهور 7 کشور برای شرکت در این مراسم وارد کشورمان شدند.

رحیم پور با اشاره به اینکه حضور همسایگان در مقایسه با دوره های قبلی تحلیف، بیشتر است، گفت: روسای جمهوری ارمنستان، عراق، کره شمالی، مولداوی، زیمباوه، لسوتو و افغانستان در این مراسم شرکت می کنند.

وی افزود: 19 رئیس جمهور، معاون رئیس جمهور و نخست وزیر و 18 رئیس مجلس جزو مقامات سطح یک شرکت کننده در این مراسم هستند.

رحیم پور گفت: در سطح های بعدی 12 وزیر خارجه حضور دارند بنابراین کیفیت شرکت کننده ها بالاست.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تعامل سازنده با جهان و عملیاتی کردن برنامه های اقتصادی مبنای کار دولت دوازدهم خواهد بود، گفت: اکنون فضای بسیار مغتنمی برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده است تا برنامه های 4 سال آینده را در این فضا پیش ببرد.

کمال دهقانی فیروزآبادی هم با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری پنجشنبه شب شبکه دو سیما افزود: دوران تقریباً 10 ساله را که به علت تحریم ها و فشاری که بر روی جمهوری اسلامی بود گذراندیم سپس وارد مذاکرات با 5 کشور عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان و اتحادیه اروپا شدیم سپس بعد از برجام هیئت های مختلف تجاری، اقتصادی ، بازرگانی وارد ایران شدند و سرمایه گذاری در حال شکل گیری است.

وی درباره مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست جمهوری نیز گفت: این مراسم پس از برجام با حضور هیئت های مختلفی که از سراسر جهان دعوت شدند، یکی از باشکوه ترین مراسم خواهد بود.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: پیام حضور هیئت ها در این مراسم این است که فشارهایی که آمریکا و برخی از کشورهای غربی برای منزوی کردن کشورمان وارد کرده اند با شکست مواجه شده است.

وی افزود: هدف تحریم های جدید آنان هم این است که فضایی را که به نفع ایران در حال باز شدن است دوباره تنگ و فضاسازی کنند.

در ادامه معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امورخارجه در پاسخ به این پرسش که آیا هیئت های خارجی شرکت کننده در مراسم تحلیف دیدارهای جانبی هم خواهند داشت؟ گفت: لیست ملاقات هایی را که آن ها از مقام معظم رهبری خواستند را منتقل کردیم و با روحانی رئیس جمهور هم بیش از 15 ملاقات برنامه ریزی، زمان بندی و نهایی شده است و ملاقات با لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی هم از جمعه آغاز می شود که حدود 30 ملاقات شامل 18 رئیس مجلس و برخی دیگر از شخصیت ها در سطح رئیس جمهور و نخست وزیر است.

رحیم پور افزود: وزرایی هم با همتایان ایرانی خود درباره مسائل دو جانبه ملاقات خواهند کرد.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امورخارجه گفت: علاوه بر مراسم تحلیف، ضیافت رسمی شام را هم خواهیم داشت که نمایش خوبی از وحدت داخلی و ارتباط و تعامل ما با همسایگان و بقیه کشورهاست.

رحیم پور افزود: 50 ملاقات هم در حاشیه این مراسم خواهیم داشت که در روزهای جمعه، شنبه، یکشنبه و دوشنبه است.

وی اضافه کرد: با توجه به مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و با توجه به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر تلاش برای روابط گسترده با جهان، همه ما باید تلاش کنیم اجماع داخلی به وجود بیاید و و با باور توان اقتصاد داخلی با دنیا همکاری کنیم و این از بعد اقتصادی، سیاسی، منطقه ای و بین المللی به نفع ماست.

در ادامه نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: پیش از انقلاب اسلامی شاهد دو قطبی بودن جهان و جنگ سرد بودیم که ایران در آن مقطع شریک تجاری و سیاسی غرب و حکومت وابسته و ژاندارم غرب در منطقه بود.

دهقانی فیروزآبادی افزود: پس از انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی ایران منتقد اصلی دو قطبی بودن و گفتمان حاکم بر جهان شد و دیدگاه جدیدی را مطرح کرد و می توانست الهام بخش کشورهای منطقه و جهان باشد.

وی ادامه داد: این موجب شد قدرت های غربی و برخی کشورهای منطقه جنگ را علیه کشورمان تحمیل کنند تا جمهوری اسلامی ایران را مهار کنند اما با هوشمندی حضرت امام راحل و مقام معظم رهبری و حمایت های مردم، کشورمان تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد.

دهفانی فیروزآبادی اضافه کرد: از نظر قدرت دفاعی، اول انقلاب چیزی نداشتیم اما اکنون مستقلاً تجهیزات نظامی را خودمان تولید می کنیم در صورتی که در ابتدای جنگ سیم خاردار را هم وارد می کردیم اما اکنون مجهزترین تجهیزات دفاعی را تولید می کنیم و با تکیه بر توان داخلی، دانش غنی سازی اورانیوم و توانمندی هسته ای را بدست آوردیم و این حق در برجام تثبیت شد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران پس از جنگ دوم خلیج فارس از منطق هوشمندانه را اتخاذ کرد و قوی تر شد.

درادامه کارشناسی مسائل غرب آسیا در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: آن چه که در روند سیاسی کشورمان می بینیم این است که به رغم اینکه آمریکایی ها، صهیونیست ها و سعودی ها تلاش بسیار زیادی انجام می دهند تا اعتبار کشور ما را در منطقه پایین بیاورند اما شاهد بودیم حدود 80 کشور و ده ها هیئت پارلمانی، ده ها سازمان غیردولتی از آمریکا و اروپا و دیگر کشورها در در کنفرانس فلسطین در کشورمان شرکت کردند.

مجتبی امانی افزود: آن ها زمانی سعی می کردند با اتهام تروریست، ایران را منزوی کنند اما کشورمان امنیت خود را دارد و 85 کشور در مراسم تحلیف ریاست جمهوری در کشورمان شرکت می کنند و این ها نشان می دهد سیاستی که آمریکایی ها، سعودی ها و صهیونیست ها در داخل منطقه برای انزوای ایران در پیش گرفتند به لطف رهبری های مقام معظم رهبری و سیاست های خارجی که کل نظام آن را رهبری می کند، شکست خورده است.

در ادامه معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امورخارجه گفت: نتیجه جلسه ای که عربستان در ریاض با ترامپ Trump رئیس جمهوری آمریکا برگزار کرد و 50 کشور در آن شرکت کردند بحران قطر بود و این نشان می دهد که آن ها در ظاهر با هم هستند .

رحیم پور افزود: نمایش های آنان که در برخی اوقات با تطمیع همراه است دوام ندارند.

وی با بیان اینکه شرکت هیئت ها در مراسم تحلیف، سیاست های واقعی ما را به همسایگان نشان می دهد، اضافه کرد: به رغم اینکه با 3 همسایه از جمله امارات متحده عربی، عربستان و بحرین قطع رابطه هستیم، 12 همسایه دیگر و قفقاز با 21 شرکت کننده شامل 3 رئیس جمهور، 4 رئیس مجلس، 4 معاون رئیس جمهور و معاون نخست وزیر، 3 وزیرخارجه، 6 فرستاده ویژه در مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست جمهوری شرکت می کنند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اولویت دیپلماسی خارجی ایران، برقراری و حفظ رابطه خارجی با همسایگان است.

کمال دهقانی فیروزآبادی در استودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود: مشکل از جایی شروع شد که برخی از همسایگان ما راه های اشتباهی را در طول سال های گذشته اتخاذ کرده اند مخصوصاً همسایگان جنوبی ما تحت شورای همکاری خلیج فارس که در طول جنگ کمک های زیادی به صدام حسین کرده اند و البته مزد خود را هم دریافت کردند و صدام بعد از جنگ به کویت حمله کرد و ما به کویتی ها پناه دادیم.

او ادامه داد: اشتباهات استراتژیکی از این دست هنوز هم ادامه دارد؛ جمهوری اسلامی ایران موضع دقیقی دارد و متکی بر یک اصول ارزشی و منطق درستی است.

فیروزآبادی افزود: امنیت داخلی و دیدگاه دقیق برای برقراری امنیت منطقه از دیگر ویژگی های جمهوری اسلامی است که می توان به آن اشاره کرد. محکوم کردن ظلم در منطقه و اصرار بر عدم وجود تروریست Terrorist های خارجی در خاورمیانه از اصول منطقی ویژگی های ماست.

او ادامه داد: البته مؤلفه های دیگری همچون قدرت اقتصادی و سیاسی هم در ویژگی های ایران قرار دارد که در کنار اتحاد ملی به چشم می خورد.

فیروزآبادی گفت: این درست نیست که به بهانه های مختلف کسانی بیایند و با 500 میلیارد دلار از جیب مردم منطقه و مشخصاً از عربستان بردارند و خرید امنیت را وعده دهند، امنیت باید ذاتی باشد مثل امنیت موجود در جمهوری اسلامی ایران.

ابراهیم رحیم پور دیگر مهمان گفتگوی ویژه در استودیو گفت: کارهای بنیادی در زمان کوتاه میسر نیست و در این راستا کاری که برخی با برگزاری جشن و تشکیل مجلس مشورتی کاملاً مشخص است که عملکرد مصنوعی دارند.

دهقانی فیروزآبادی در ادامه گفتگو گفت: حدود 22 مشکل و معضل اساسی داریم مانند آب، مؤسسات مالی و امور مالیاتی که باید با ایجاد و حفظ فضای مطلوب میان مجلس و دولت برای حل این مشکلات قدم برداریم.

تابش نایب رئیس فراکسیون امید مجلس در ارتباط تلفنی با گفتگوی ویژه گفت: در مورد مسئله معرفی وزرا و کسب رأی اعتماد آنها نکاتی چند حائز اهمیت بدین شرح است: مسئله تفکیک قوا به منظور چگونگی تمرکز قدرت و سپس بررسی های مجلس انجام خواهد شد.

تابش ادامه داد: در فراکسیون امید به عنوان حامیان دکتر روحانی در جهت کمک به ایشان دو کار کردیم؛ یکی ارزیابی عملکرد وزرای فعلی و تعیین مؤلفه های وزرای آینده. ما باید بتوانیم با کمک به ایشان، توانایی پاسخگویی طرفداران و رأی دهندگان به آقای روحانی را فراهم کنیم. ما هرگز سهم خواهی نکرده و نخواهیم کرد اما نسبت به پیگیری مطالبات جامع حساس هستیم.

او افزود: شایسته سالاری، پاکدست بودن، داشتن تخصص و توانایی انجام معیارهای ارائه شده از سوی رئیس جمهور از مؤلفه های وزرای آینده باید باشد.

نماینده فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در ارتباط تلفنی با گفتگوی ویژه خبری گفت: اگر مجلس به همه خواسته های دولت جواب مثبت دهد و همه چیز را آن گونه که دولت می خواهد تأیید کند، به دولت خدمت نکرده است. نوع نگاه وزرای پیشنهادی به اقتصاد مقاومتی بسیار مهم است و این مهم حتماً در بررسی های ما لحاظ می گردد.

امیدواریم تا بهترین ها برای دولت روی دهد تا دولت مانند دور قبل مجبور به تغییر وزیر آن هم در میانه راه نباشد زیرا این هدر رفت سرمایه کشور است.

او افزود: توفیق دولت جدید توفیق نظام است و ما باید در دستیابی این توفیقات به دولت کمک کنیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 290113 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟