تکلیف وزارت علوم کی مشخص می‌شود؟

رکنا سیاسی: بر اساس اعلام منابع موثق، احتمالا همزمان با پایان فرایند رای اعتماد به اعضای کابینه، دکتر سید ضیا هاشمی به عنوان سرپرست وزارت علوم معرفی خواهد شد.

دکتر ضیا هاشمی پس از انتصاب در پست معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم توسط دکتر فرجی دانا در سال ۱۳۹۲، طی چهار سال گذشته کارنامه موفقی از خود به جای گذاشته است.

زمینه‌سازی برای بازگشایی و فعالیت طیف گسترده‌ای از مجامع علمی و تشکل‌های دانشجویی با سلایق گوناگون و همچنین فعال نمودن مجموعه قابل توجهی از انجمن های علمی در رشته های مختلف فنی، علوم پایه، هنر، کشاورزی و علوم انسانی، رضایت دانشگاهیان و تشکل های دانشجویی علمی و سیاسی از جمله اقداماتی وی می‌باشد.

همچنین اجازه طرح سخنان صریح و شفاف دانشجویان از طیف‌های مختلف در حضور رئیس جمهور از نقاط برجسته کارنامه دولت یازدهم است که در دوره معاونت دکتر هاشمی شرایط آن فراهم شد.

دکتر سید ضیاء هاشمی متولد سال ۱۳۴۶ - یاسوج - کهگیلویه و بویراحمد، سید ضیاء هاشمی پژوهشگر، استاد دانشگاه، سیاستمدار ایرانی و معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

وی در سال ۱۳۶۷ دیپلم ریاضی فیزیک گرفت. در سال ۱۳۶۹ با کسب رتبه اول در رشته علوم اجتماعی کنکور سراسری وارد دانشگاه تهران شد و در سال ۱۳۷۲ موفق به کسب دانشنامه کارشناسی علوم اجتماعی شد. سید ضیاء هاشمی در سال ۱۳۷۳ با کسب رتبه اول کنکور کارشناسی ارشد در رشته علوم اجتماعی وارد دوره کارشناسی ارشد شد و در سال ۱۳۷۵ از رساله کارشناسی ارشد خود با نام «تغییرات اجتماعی درنهج البلاغه» دفاع کرد. او مدتی بعد وارد دوره دکتری علوم اجتماعی در دانشگاه تهران شد و در سال ۱۳۸۳ از رساله دکتری خود به نام «گروه‌های مرجع جوانان در تهران» دفاع کرد.

سید ضیاء هاشمی دانشیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه تهران است و پیش از این ریاست مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران را برعهده داشته است. عضویت در شورای پژوهشی دانشگاه تهران، ریاست گروه علوم اجتماعی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی، عضویت در کمیسیون تخصصی شورای عتف و عضویت در کمیسیون اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و جهاد دانشگاهی از دیگر سوابق وی به شمار می‌رود. دکتر هاشمی در حال حاضر معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم است.

دکتر هاشمی همچنین سال های زیادی است که به تحصیل دروس حوزوی (دروس خارج فقه و اصول) مشغول است. مجموعه این سوابق نشان می‌دهد که این انتصاب را می‌توان نشانه‌ای از اعتماد دولت به استفاده از متخصصین علوم انسانی در مدیریت کلان کشور دانست. انتظار می‌رود رئیس جمهور طی دو ماه آینده، جهت معرفی گزینه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس شورای اسلامی اقدام نماید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 296625 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟