چرا کسی طرف "بیطرف" را نگرفت؟
  • علوی: نمایندگان به «بیطرف» رای فراکسیونی ندادند

سیدمحسن علوی در ارزیابی از آرای نمایندگان به وزیران پیشنهادی گفت: وزرایی که توانستند آرای بالا و بیشتر از ۲۰۰ رای را کسب کنند، وزرایی بودند که فراکسیون‌ها نظر مثبت نسبت به آنها داشتند.

وی افزود: در مورد برخی از وزرا نظر فراکسیون‌های سیاسی متفاوت بود و برخی از آنها موافق و برخی دیگر مخالف بودند. به همین دلیل آرای تعدادی از وزرا کمتر از ۲۰۰ رای و حتی به اصطلاح لب مرزی بود.

علوی ادامه داد: در مورد آقای بیطرف نیز تنها فراکسیون مستقلین از ایشان حمایت نکرد و مابقی فراکسیون‌ها تقریبا نظر مثبتی به او داشتند ولی در نهایت نظر فراکسیونی در مورد وزیر پیشنهادی نیرو اعمال نشد و نمایندگان براساس نظر شخصی، آتش به اختیار عمل کردند.

این عضو فراکسیون مستقلین ولایی همچنین به رای آذری جهرمی اشاره کرد و گفت: آقای آذری جهرمی کمترین رای را از مجلس گرفت. آن هم در شرایطی که دو فراکسیون مجلس مخالف ایشان بودند. در مورد وزیر ارتباطات نیز به نظر می‌رسد فراکسیونی عمل نشد و نمایندگان نگاه شخصی را اعمال کردند. آنها به جوانگرایی بدنه دولت رای مثبت دادند و در واقع حمایت خود را از نسل جوان اعلام کردند چون در آینده‌ای نه چندان دور سکان مدیریت گریبانگیر کشور می شود.


 

  • مازنی: «بیطرف» به دلیل بداخلاقی فراکسیونی رای نیاورد

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مازنی در ارزیابی از رای نمایندگان به وزرای دولت دوازدهم گفت: تمامی نمایندگان با هر سلیقه سیاسی متفق‌القول معتقد به تشکیل هرچه سریعتر دولت بودند. به خصوص باتوجه به اینکه مقام معظم رهبری بر این موضوع تاکید داشتند و به همین خاطر نمایندگان می‌خواستند که دولت هر چه زودتر کارش را آغاز کند.

وی درباره میزان تاثیر نظر فراکسیون ها در رای نمایندگان گفت: به طور کلی رای فراکسیون ها در نظر نمایندگان غالب نبود و نظر شخصی آنها در مقایسه با نظر فراکسیون حکمفرما شد.

این نماینده اصلاح طلب مجلس با بیان اینکه تعهد تشکیلاتی و فراکسیونی کمتر در رای وزرا دیده شد، گفت: برخی از نمایندگان با پایبندی بر تعهد سیاسی خود به فراکسیون مربوطه به وزرا رای دادند اما برخی دیگر از نمایندگان رای خود را براساس مسائل قومی و شخصی و خارج از رای فراکسیون ها مطرح کردند.

مازنی ادامه داد: این موضوع بیشتر در مورد آقای بیطرف دیده شد که کار تشکیلاتی منسجم و غیرشفافی صورت گرفت تا او رای نیاورد و ما این را در دقایق آخر متوجه شدیم. به همین دلیل به نظرم بداخلاقی فراکسیونی در رای ندادن به آقای بیطرف اعمال شد. در این بین تلاش نمایندگان استان خوزستان نیز بی‌تاثیر نبود.


  • نقوی‌حسینی: نظر فراکسیون‌های سیاسی مجلس بر روی آرای نمایندگان تاثیرگذار بود

سیدحسین نقوی حسینی در ارزیابی از رای اعتماد نمایندگان به وزرای دولت دوازدهم گفت: هر سه فراکسیون سیاسی مجلس نظر مثبتی به دولت داشتند که همین رویکرد مثبت باعث شد که وزرای معرفی شده رای اعتماد بالایی بگیرند و تنها یک وزیر نتوانست اعتماد نماینداگان را جلب کند.

وی با بیان اینکه فراکسیون نمایندگان ولایی با رویکرد مثبت و نگاه کمک به دولت صلاحیت وزرا را بررسی کرد، افزود: تاثیرگذاری فراکسیون‌ها در این دوره نسبت به دوره های گذشته بیشتر بوده به طوری که می‌توان تخمین زد نظر فراکسیون‌ها بیشتر از ۵۰ درصد بر روی آرای نمایندگان تاثیرگذار بود.

نقوی‌حسینی در عین حال گفت: وزیری که نظر مشترک دو فراکسیون را به همراه داشت توانست رای بالایی کسب کند و یا وزیری که دو فراکسیون با او مخالف بودند نتوانست ار مجلس رای اعتماد بگیرد که این همه نشان از تاثیرگذاری نظر فراکسیون ها دارد. البته با توجه به این موضوع که همه فراکسیون‌ها معتقد بودند وزرا باید رای بالا بیاورند.


  • روایت تاجگردون از رای عدم اعتماد مجلس به بیطرف

غلامرضا تاجگردون در صفحه شخصی خود در اینستاگرام Instagram نوشت:

«حبیب‌الله بیطرف انسان متخصص و اطلاح‌طلبی که نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد. چرا؟ روزی که به مجلس معرفی شد، در اولین روز و در جلسه برگزار شده با کمیسیون توازن اعلام کردم او انسان متخصصی است که می‌تواند منشاء اثر باشد.

فارغ از مخالفین سیاسی که داشت، بحثی به واسطه نوع نگاه و سوابق اجرایی در برنامه‌ها در بین نمایندگان برخی از مناطق شکل گرفت که تنها کسی که می‌توانست این ابهامات را رفع کند، خود ایشان بود. فراموش نکنیم نمایندگانی که در مجلس حضور دارند، همگی از گوشه‌ای از ایران آمده‌اند که وظیفه دارند مطالبات منطقه و حقوق آنان را پیگیری کنند. آنان به این جمع‌بندی رسیده بودند وزارت مهندس بیطرف با نوع نیاز منطقه‌شان تعارض دارد.

تلاش‌های صورت گرفته شده برای نزدیک کردن این دیدگاه‌ها به نتیجه نرسید. بحث معامله نبود، تنها وجود بحران آب در برخی مناطق بود که منجر به این شد که بیطرف رای نیاورد. اصولگرایان سنتی همچون کامران. حاج بابایی. زاهدی تلاش کردند رای بیاورد و خیلی از اصلاح‌طلبان هم به او رای ندادند. به نظر من ایشان می‌توانست این چالش را به حداقل برساند و تا لحظه‌های آخر هم تلاش کردم این اتفاق حاصل شود ولی نطق ضعیف و بی‌انگیزه ایشان این تلاش را بی‌نتیجه کرد. او شایسته بود ولی نتوانست مطالبات مردم را در کنار فهم کارشناسیش خوب تعریف کند.


  • امیری: موافق نبودن رئیس‌جمهور با وزارت «بی‌طرف» درست نیست

حسینعلی امیری در حاشیه اولین جلسه هیات دولت دوازدهم در جمع خبرنگاران با اشاره به فضای آرام و منطقی مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی اظهار کرد: مجلس کاملا در یک مسیر کارشناسی موضوع صلاحیت وزرا و برنامه‌هایشان را بررسی کرد و در فضای آرام و منطقی و البته دوستانه کار را پیش برد.

وی افزود: سوالات مخالفان وزرای پیشنهادی در موضوع بود و نشان می‌داد که آنان دغدغه دارند و وزرا نیز در همان زمینه‌ای که سوالات مطرح شده بود پاسخ نمایندگان را می‌دادند که در این زمینه مدیریت خوب آقای لاریجانی و نایبان رئیس مجلس قابل تقدیر بود.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با بیان اینکه وزرا در ساختاری که دولت مشخص کرده بود حرکت کردند، اظهار کرد: این مجموعه موارد شرایطی را شکل داد که رای اعتماد بسیار خوبی نصیب وزرای پیشنهادی شد و این می‌تواند نوید یک همکاری مناسب میان دولت و مجلس در چهار سال پیش رو باشد.

امیری در پاسخ به پرسشی در زمینه موافق نبودن رئیس‌جمهوری با وزارت حبیب‌الله بی‌طرف در وزارتخانه نیرو اظهار کرد: این موضوع درست نیست. آقای روحانی وقتی کسی را به عنوان وزیر به مجلس معرفی می‌کنند طبعاً به دنبال این هستند که آن وزیر از مجلس رای اعتماد بگیرد. ایشان از تمام وزرایی که به مجلس معرفی کردند دفاع کردند و در وقت پایانی نیز با اینکه مدت محدودی در اختیارشان بود در همین فرصت کوتاه از تمامی وزرا مجدداً دفاع کردند.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که وزرای علوم و نیرو چه زمانی به مجلس معرفی می‌شوند، اظهار کرد: در حال حاضر که برای وزارت علوم سرپرست انتخاب شده و حتما در فرصت مقتضی وزرای این دو وزارتخانه به مجلس معرفی خواهند شد که طبق قانون Law این فرصت سه ماه است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 296872 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟