پیشنهاد مسکو به پیونگ‌یانگ و واشنگتن

رکنا سیاسی: روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو نوشت: مقامات مسکو به تلاش خود برای متقاعد کردن پیونگ یانگ و واشنگتن به منطور موافقت با انجام مذاکرات مستقیم ادامه می دهند. به گفته منابع این روزنامه، کره شمالی اصرار دارد که اقدام برای کاهش وخامت اوضاع باید از سوی آمریکا آغاز شود و اینکه مذاکرات بین دو طرف باید مستقیم و بدون واسطه انجام شود. ولی مقامات آمریکایی مخالف مذاکرات رو در رو هستند و علت آن را فقدان دموکراسی و نقض حقوق بشر در کره شمالی نامیده اند.
یک مقام سیاسی آمریکایی که نامش فاش نشده است، به خبرنگار «ایزوستیا» گفته است که مذاکرات مستقیم فرضی تنها بعد از توقف برنامه هسته ای کره شمالی امکان پذیر خواهد بود. این در حالی است که مقامات پیونگ یانگ روی انجام گفتگوی بدون واسطه با واشنگتن اصرار دارند.
دیپلماتهای روسی نیز یادآور شده اند که مسکو به همراه برخی دیگر از شرکای بین المللی خود ر روند حل و فصل بحران در شبه جزیره کره (برای مثال، پکن) همچنان تلاش می کند تا طرفین را بر سر میز مذاکره بنشاند. البته این امکان هر روز که می گذرد، با توجه به اظهارات جنگ افروزانه دو طرف، کمتر می شود.
این مقام بلند پایه دیپلماتیک روس همچنین بعید ندانست که آمریکا تصمیم به استفاده از گزینه نظامی برای حل مشکل کره شمالی بگیرد. وی گفت: «ما به همراه سایر کشورهایی که در مذاکرات شش جانبه مشارکت داشتند، در تلاش هستیم تا مذاکرات مستقیمی بین آمریکایی ها و کره شمالی ترتیب دهیم. البته باید بگویم که مقامات پیونگ یانگ روی مذاکرات مستقیم اصرار دارند، در حالیکه واشنگتن مایل به چنین کاری نیست و تاکید دارند که اولا آزمایشات هسته ای کره شمالی باید متوقف شود و در ثانی، این کار به دلیل فقدان دموکراسی و حقوق بشر در این کار، منتفی است.»
یک مقام آگاه دیگر نیز یادآور شد که هر روز که می گذرد، اوضاع پیچیده تر و شانس برگزاری مذاکرات سیاسی برای حل و فصل مسائل کمتر می شود و اظهارات مقامات آمریکایی در مورد استفاده از گزینه نظامی، موجب نگرانی مقامات مسکو شده است.
موفقیت مسکو می‌تواند اوضاع را از بن‌بست کنونی خارج کند
\"ریچارد وایتس\" کارشناس آمریکایی و مدیر مرکز تجزیه و تحلیل نظامی-سیاسی موسسه «هادسن» نیز گفته است، در زمان مبارزات انتخاباتی، \"دونالد ترامپ\" مدعی شده بود که در فکر دیدار و گفتگو با رهبر کره شمالی است. دولت جدید آمریکا هم تاکید کرده بود که تا زمانی که کره شمالی دست به آزمایشات موشکی و هسته ای نزند، سیاست خویشتن داری را در برخورد با پیونگ یانگ در پیش خواهد گرفت. مهمترین مسئله این است که آمریکا فعلا قصد ندارد این \"پاداش\" را برای دیدار به کره شمالی بدهد و تمایل ندارد که امتیازی به این کشور بدهد. ولی مشکل اینجاست که این سیاست تنها باعث تحریک بیشتر پیونگ یانگ شده است. به عقیده من، تلاش روسیه برای برگزاری چنین مذاکراتی، اگر موفقیت آمیز باشد، می تواند وضعیت را از بن بست کنونی خارج کند.
اقدام آمریکا در ترساندن کره شمالی موفق نبوده است
\"آلکسی پوشکوف\" عضو کمیته امور دفاعی و امنیت شورای فدراسیون (سنای) روسیه نیز معتقد است که \"رکس تیلرسون\" وزیر خارجه آمریکا عملا امکان گفتگو با پیونگ یانگ را تایید کرد. در حالیکه \"نیکی هیلی\" نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل معتقد است که «زمان برای انجام مذاکرات دیگر گذشته است.»
پوشکوف در گفتکو با «ایزوستیا» گفته است: «آمریکایی ها از تسلیحات متعارف خود برای ترساندن و اعمال فشار استفاده کردند، ولی زمانی که می بینند این کار بر مقامات پیونگ یانگ موثر نیست، به همان فرمول قبلی خود روی آوردند. دورنمای اوضاع بطور مشخص روشن نیست. رهبر کره شمالی با تهدید آمریکا در مورد حمله موشکی، دست به اقدام خطرناکی زده است. ولی بعد وعده داد که این کار را نکرده و منتظر برخورد طرف آمریکایی می ماند. این سخنان را می توان پیشنهاد مذاکره ارزیابی کرد. دقیقا کاری است که غالبا از سوی مقامات واشنگتن صورت می گیرد.»
به عقیده این سناتور روس، امکان سازماندهی مذاکرات بین دو طرف هنوز از بین نرفته است. البته حمله موشکی کره شمالی به پایگاه نظامی آمریکا در جزیره کره، هرچند ممکن است اصلا دقیق عمل نکند، ولی در هر صورت شکستی برای سیاست دولت دونالد ترامپ Trump خواهد بود. به همین دلیل می توان تصمیم رهبر کره شمالی را «عاقلانه» ارزیابی کرد.
البته در هر صورت، تلاشهای روسیه و جامعه جهانی در حال حاضر و در بسیاری از موارد به این بستگی خواهد داشت که صلح در شبه جزیره کره همچنان حفظ شود و هیچیک از طرفین دست به اقدام تحریک آمیز و خطرناکی نزند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 297101 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟