منتجب‌نیا: سرنوشت ما به روحانی بستگی دارد

رکنا سیاسی: حجت‌الاسلام «رسول منتجب‌نیا»، قائم مقام حزب اعتماد ملی و از فعالان اصلاح‌طلب در مصاحبه خود با شماره دوشنبه روزنامه آرمان امروز در اشاره به انتخابات‌های سال ۱۴۰۰ و حتی ۱۴۰۴ گفته است:
نگران وضعیت تحول‌خواهان کشور در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ هستم و معتقدم ما از امروز باید پیش‌بینی‌های لازم را برای دوران پس از دولت آقای روحانی نیز داشته باشیم. بدون شک سرنوشت اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان در سال ۱۴۰۰ در گرو عملکرد دولت آقای روحانی در طول چهار سال آینده است. اگر آقای روحانی موفق نشود در طول چهار سال آینده به مطالبات مردم و جریان اصلاحات پاسخ مناسب بدهد ما در انتخابات ریاست‌جمهوری سال۱۴۰۰ با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد. این وضعیت درباره انتخابات ریاست‌جمهوری سال۱۴۰۴ نیز وجود دارد.
او در بخش دیگری از صحبت‌هایش نیز به یک تأسف از اینکه چرا اصلاح‌طلبان از روحانی تعهد نگرفته‌اند اشاره می‌کند و می‌گوید:
«بنده در ماه‌های پایانی دولت یازدهم نیز به صراحت عنوان کردم که بزرگان جریان اصلاحات باید فارغ از هرگونه تعارفات و رودربایستی‌ها به صورت جدی با آقای روحانی گفت‌وگو و مذاکره کنند. متاسفانه اصلاح‌طلبان در اغلب جلساتی که با آقای روحانی برگزار کرده‌اند دغدغه‌ها و مطالبات خود را به صورت جدی با ایشان مطرح نکرده‌اند و اغلب این جلسات به صورت دوستانه برگزار شده است. اصلاح‌طلبان باید به صورت جدی‌تر با این مساله برخورد می‌کردند و با طرح شروط و گرفتن تعهد از آقای روحانی همه ظرفیت‌های خود را در انتخابات ریاست‌جمهوری به میدان می‌آوردند. این مساله در همه جوامع مرسوم است و اتفاق جدیدی نیست. در تمام کشورهای جهان هنگامی که یک جریان و یا حزب قصد دارد در انتخابات از یک فرد حمایت کند آبرو و حیثیت خود را به میدان می‌آورد. جریان اصلاحات نیز حیثیت و آبروی خود را به عملکرد آقای روحانی گره زده است. به همین دلیل آقای روحانی و تک‌تک کسانی که در مبارزات انتخاباتی برای آقای روحانی تبلیغ کردند باید در مقابل مردم پاسخگو باشند. برای مثال بنده که در دوران مبارزات انتخاباتی در حدود۴۰ سخنرانی در مناطق مختلف کشور در جهت حمایت از آقای روحانی داشته‌ام باید نسبت به حمایت‌هایی که از آقای روحانی انجام داده‌ام به مردم پاسخگو باشم.
*گویا نظرات آقای منتجب‌نیا موافقتی با ستاد جریان سیاسی خاص ندارد!
چه اینکه قبل از او، آقایان حاجی، تاجیک و صوفی در تقلا برای آغاز «پروژه طلاق سیاسی اصلاح‌طلبان» از روحانی از این گفته‌اند که اصلاحات باردار آقای روحانی نیست و سرنوشت اصلاح‌طلبان نیز ربطی به دولت اعتدال ندارد و مسئولیت روحانی با خودش است!
با اینهمه اما به نظر می‌رسد نظرات سیاسی ابراز شده از سوی آقای منتجب‌نیا به حقیقت نزدیک‌تر باشد و چهره‌های جریان چپ اگرچه در حال تلاش هستند اما موفق به جدا نشان دادن خود از آقای روحانی در نزد افکار عمومی نخواهند شد.
در ماجرای آرزوی منتجب‌نیا برای گرفتن تعهد از رئیس‌جمهور روحانی هم باید دانست که این سخن نپخته و جوانانه اگر به گوش رئیس‌جمهور برسد اسباب خشم او را فراهم خواهد کرد...
چه اینکه عقلای اصلاح‌طلب طی ۴ سال گذشته بارها گفته بودند که آقای روحانی توصیه‌پذیر و اهل قبول شرط و شروط نیست و تعامل او با اصلاح‌طلبان نیز عملاً یک تعامل تشریفاتی است.
ضمن اینکه به گواه محمدرضا خاتمی، روحانی هیچگاه ارکان دولت خود در اقتصاد و امنیت و فرهنگ و سیاست را نیز به اصلاح‌طلبان نداد و این امر معانی زیادی دارد.
البته این نکته را هم باید دانست که اصلاح‌طلبان در بخش ابراز شده پازلی که طراحی کرده‌اند، مجبور به حمایت بی چون و چرا از رئیس‌جمهور روحانی بوده‌اند که برخی تحلیلگران از این اجبار با عنوان «بردگی چپ‌ها برای رئیس‌جمهور روحانی» یاد می‌کنند.
بخش ابراز نشده این بازی هم چینش رفتارهای سیاسی به نحوی بود که جریان خاص از امروز تا انتهای عمر دولت دوم رئیس‌جمهور روحانی می‌تواند ادعا کند که بارها گفته است روحانی کاندیدای رسمی ما نیست و هیچگاه هم از او حمایت رسمی انتخاباتی نداشته است...برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 297113 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟