دکتر شریفی یزدی استاد دانشگاه و جامعه شناس: رای باطله یعنی نماینده وظیفه شناس نیست!

رکنا سیاسی: دکتر شریفی یزدی در پاسخ به سوال خبرنگار رکنا مبنی بر این که "چرا در بین آرای نمایندگان مجلس، آرای باطله مشاهده می شود؟" گفت: ممکن نیست نماینده ای در نوشتن یک اسم خاص اشتباه کرده باشد که آن رای را به اصطلاح بسوزاند، اما گاهی اوقات نماینده به صورت عمدی و برای اعتراض به یک مسئله از این روش به عنوان وسیله استفاده می کند. مثل آقای بقایی که جلوی دوربین رای خود را به آقای احمدی نژاد داد . این رای باطله حساب می شود اما این رای دارای پیامی است و آن این است که من انتخابات را قبول ندارم و به نوعی اعتراض خود را اعلام کرده است. در مورد نماینده ها رای باطله بیشتر به خاطر عدم آشنایی یک نماینده با وظایف نمایندگی خود است و گرنه یک بچه کلاس دوم ابتدایی هم می تواند یک اسم خاص را طوری بنویسد که خوانا باشد. اما باید در نظر داشت که مجلس ها در همه جای دنیا عصاره مردم اند و همه اتفاقاتی که در بین توده های اجتماع اتفاق می افتد بین نمایندگان نیز اتفاق می افتد. اگر به رفتار و گفتار  توجه  نمایندگان  توجه شود و کارها و گفته های آنان را با دقت  زیر نظر بگیریم و  نحوه ارتباط گرفتن، صحبت کردن و حتی پوشش آن ها  را تحلیل کنیم ، می توان به این نتیجه رسید که نماینده ها از کف اجتماع و از اقشار مختلف جامعه هستند. باید پذیرفت که مجلس آیینه ی اجتماعی است که در آن زندگی می کنیم، مثلا شما مشاهده می کنید که نماینده ای که با نظر نماینده دیگر مخالف است بلند می شود و به او فحش می دهد. بار ها مشاهده شده که نماینده ها حتی با هم وارد درگیری فیزیکی می شوند. این ها صحنه هایی است که در نقاط مختلف جامعه  نیز دیده می شود.نماینده ها وقتی زیر فشار قرار می گیرند به اصل خود بر می گردند. حالا چه خوب و چه بد!
همچنین دکتر شریفی یزدی در پاسخ به این سوال که" چرا نماینده ها با وجود گفت و گو های بسیار زیاد از نمایندگان دیگر، وزرا، رئیس جمهور و مقامات مختلف باز هم آرای خود را به صورت آرای ممتنع ارائه دادند" گفت: این مسئله به طور مستقیم به نا آشنا بودن نماینده ها به وظایف نمایندگی شان باز می گردد؛ با این که یک نماینده از یک حوزه انتخابی خاص می آید ولی نماینده مستقیم 80 میلیون نفر است و تصمیمات او در زندگی همه افراد جامعه تاثیر گذار است. نمی شود یک مدیر عامل بگوید که راجع به مسائل مالی نظری ندارم. از آن جا که طبققانون Law وزیر باید از کانال نماینده ها بگذرد می باید نماینده رای خود را به صورت شفاف بیان کند،  اما به دلایل مختلفی مثل خود سانسوری و ترجیح دادن مصلحت های شخصی به مصلحت های اجتماعی، نماینده از وارد شدن به این مسئله خود داری می کند. 
دکتر شریفی یزدی در جمع بندی سخنان خود گفت: مردم نمی توانند مطالبات خود را به طور مستقیم از وزیر مطالبه کنند. طرف حساب مردم نمایندگان هستند و آنان باید به وظایف نمایندگی خود عمل کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 297613 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟