پیامدهای منفی بلاتکلیفی وزارت علوم

رکنا سیاسی: علیرضا سلیمی افزود: بلاتکلیفی در وزارت علوم قطعا به رده‌های معاونتی و روسای دانشگاه‌ها سرایت کرده و به روند علمی کشور آسیب وارد می‌کند.
وی تصریح کرد: وزارت نیرو هم به همین ترتیب، ما امروز در حوزه تامین آب کشور با مشکل جدی مواجه هستیم و در کل باید وزیر پیشنهادی دولت هر چه سریعتر به مجلس معرفی شود. مجلس هم این آمادگی را دارد به محض مشخص شدن متولیان جدید این دو وزارتخانه روند رسیدگی به صلاحیت آنها را آغاز کند.
این نماینده مجلس با بیان اینکه وزیر جدید علوم، تحقیقات و فناوری مجلس باید نسبت به تغییر ساختار چند موضوع اهتمام ویژه داشته باشد، خاطر نشان کرد: متاسفانه بر اساس بررسی و رصد مراجع بین‌المللی که قابل استناد هم است، سرعت علمی کشور در چند سال اخیر با یک روند کاهشی مواجه بوده و توجه به شرکت‌های دانش بنیان در این بخش بسیار ضروری به نظر می‌آید.
وی با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان اقداماتی در جهت ارتقا سطح کیفی علم در کشور صورت داده اما این گام‌ها کافی نیست، گفت: اگر به سرعت علمی کشور توجه نشود در تکنولوژی- تجاری‌سازی و صنعتی شدن کشور حتما با مشکل مواجه خواهیم شد.
سلیمی با بی‌برنامه خواندن حوزه آموزشی کشور در جذب دانشجو، ابراز داشت: متاسفانه دانشگاه‌ها در خلاء و بدون توجه به نیاز بازار Store و صنعت دانشجو جذب می‌کنند و تنها با توسعه شرکت‌های دانش بنیان امکان اشتغال میلیون‌ها فارغ التحصیل فراهم می‌شود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دهم بی‌توجهی و تعبیر غلط نسبت به آمایش سرزمینی را از دیگر معضلات آموزشی کشور دانست و افزود: متاسفانه فهم درستی از بحث آمایش در کشور وجود ندارد. منظور از آمایش سرزمینی شناسایی تراکم جمعیتی نیست، باید نقاط استعداد خیز کشور مشخص شود و به همان نسبت امکانات آموزشی ارایه دهیم.
سلیمی در این زمینه با ذکر چند مثال ادامه داد: گلپایگان- خوانسار- برخی شهرهای استان مرکزی و... دارای استعدادهای درخشانی است که باید در طرح دقیق آمایش سرزمینی مورد شناسایی و توجه قرار گیرند.
وی بکارگیری و جذب منابع انسانی در وزارت علوم را از دیگر عیوب این نهاد بشمار آورد و تصریح کرد: امروز نسبت جذب هیات علمی به تعداد دانشجو دارای اما و اگر بوده از طرفی بنظر می‌رسد در موضوع جذب دانشجوی خارجی هم با دنیا همگام نیستیم و باید حتما تغییر نگرش داد. لذا در این دو مقوله هم با توجه به کارنامه نامطلوب وزارت علوم، وزیر جدید باید به این موضوعات هم توجه ویژه داشته باشد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 297622 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟