کاخ‌سفید تغییر موضع بر سر توافق اقلیمی پاریس را رد کرد

رکنا سیاسی: دونالد ترامپ Trump سه ماه پیش رسما اعلام کرد که کشورش قصد خروج از توافق پاریس را دارد مگر آن که شرایط آن به نفع اقتصاد آمریکا تغییر کند.
روز گذشته (شنبه) ابتدا نشریه وال استریت ژورنال در خبری فوری گزارش کرد که سفرای حاضر در نشست زیست محیطی که در مونترال کانادا برگزار شده از "نرم شدن مواضع آمریکا" در قبال پیمان پاریس خبر داده‌اند.
اما ساعتی بعد سارا هوکابی سندرز، سخنگوی کاخ‌سفید در واکنش به این گزارش تاکید کرد: هیچ تغییری در مواضع آمریکا ایجاد نشده و این کشور تنها در صورتی در پیمان پاریس می‌ماند که شرایط آن به نفغ ایالات متحده بازبینی شود.
واکنش سخنگوی کاخ‌سفید در حقیقت پاسخی به سخنان میگوئل آریاس کانته، مسئول سیاست اقلیمی اتحادیه اروپا است که گفته نماینده آمریکا در نشست کانادا که با حضور حدود ۳۰ کشور برگزار شده به نوعی سخن گفته که از نرم شدن مواضع کشورش بر سر خروج از پیمان پاریس حکایت دارد.
همزمان کاترین مک‌کینا، وزیر محیط زیست کانادا هم گفته از سخنان نماینده آمریکا در نشست مونترال نشانه خوبی دریافت کرده است.
اما نماینده چین در این نشست تاکید کرده مفاد پیمان اقلیم پاریس غیرقابل مذاکره مجدد است.
به گزارش بی‌بی‌سی، خروج از پیمان پاریس یکی از وعده‌های انتخاباتی دونالد ترامپ بود که مدعی است مشارکت آمریکا در کاهش میزان تولید دی‌اکسیدکربن به اقتصاد کشورش آسیب می‌زند.
این در حالی است که بنا بر مفاد این پیمان جهانی، خروج رسمی آمریکا از این پیمان نمی‌تواند پیش از چهارم نوامبر سال ۲۰۱۹ میلادی آغاز شود و پس از آن هم روند خروج آمریکا از آن حدود یک سال طول خواهد کشید.
بدین ترتیب، خروج آمریکا از پیمان پاریس در اجرا نمی تواند پیش از اواسط پاییز سال ۲۰۲۰ روی دهد و این همزمان با آغاز به کار رئیس جمهوری بعدی در آمریکاست که ممکن است با انتخاب مجدد ترامپ همراه شود یا شخص دیگری برنده انتخابات نوامبر سال ۲۰۲۰ باشد که در این صورت رئیس جمهوری جدید قادر خواهد بود دوباره آمریکا را به پیمان اقلیمی پاریس متعهد کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 306634 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟