خروج از برجام هزینه زیادی برای آمریکا خواهد داشت

حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان در یک مصاحبه اختصاصی با کریستین امانپور مجری این شبکه تلویزیونی درباره واکنش ایران در زمان برون رفت احتمالی آمریکا از توافق هسته‌ای گفت: برجام یک توافقنامه چندجانبه و مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل است و خروج از آن هزینه سنگینی برای آمریکا به همراه دارد و افکار جهانی را نسبت به آمریکا تغییر خواهد داد. ما معتقدیم آمریکا مایل نیست چنین هزینه سنگینی بپردازد.

حسن روحانی افزود: چنانچه آمریکا از برجام خارج شود، جهان ظرف چند روز واکنش ایران را خواهد دید. ما می دانیم که آقای ترامپ Trump غیرقابل پیش‌بینی است اما ما برای هر اقدامی برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

رئیس جمهور ایران گفت: اینها تبلیغاتی است که آقای ترامپ خودش آغاز کرده است و هر آنچه که خودشان توییت می کنند لزوما با مواضع سایر مقامات این کشور و مواضع سایر کشورها سازگار نیست. موضع ما در قبال سلاح هسته ای کاملا روشن است. ما اساسا با تولید سلاح کشتار جمعی مخالفیم. برای ما مسابقه تسلیحاتی در هر منطقه ای قابل قبول نیست. ما معتقدیم که بحران کره شمالی راه حل نظامی ندارد و تنها از طریق دیپلماسی قابل حل است.

روحانی در ادامه مصاحبه با شبکه خبری سی ان ان در نیویورک گفت: کره شمالی در مسیر مذاکره قرار داشت اما هر دو طرف (کره شمالی و آمریکا) به این نتیجه رسیدند که راه گفتگو را ببندند. ما معتقدیم می توان این مسیر را ادامه داد اما اگر آمریکا تصمیم بگیرد از برجام خارج شود چگونه کره شمالی حاضر می شود وقت خود را برای مذاکره با آمریکا هدر دهد. شیوه ای که دولت آمریکا تاکنون در برابر ایران و برجام اتخاذ کرده، اشتباه است. این شیوه ای است که در دولت های گذشته مانند دولت بوش نیز تجربیات ناموفقی به همراه داشت و آقای ترامپ نیز به زودی متوجه خواهد شد مسیری که انتخاب کرده است مسیر درستی نیست.

حسن روحانی افزود: ما بر قدرت مردم خود تکیه داریم و نگران هیچ تهدیدی نیستیم. اگر بخواهیم؛ فقط چند روز برای بازگشت به شرایط هسته ای قبل از برجام نیاز داریم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 307490 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟