شرط گروه به اصطلاح "دوستان سوریه" برای کمک به بازسازی این کشور

رکنا سیاسی: به نقل از خبرگزاری رویترز، بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس اعلام کرد، آمریکا، انگلیس و دیگر کشورهای مخالف بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه تا زمانی که یک گذار سیاسی بدون اسد وجود نداشته باشد از بازسازی سوریه حمایت نخواهند کرد.
اعضای گروه به اصطلاح "دوستان سوریه" که ائتلافی است از کشورهای غربی و کشورهای حوزه خلیج‌فارس روز دوشنبه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار کردند. آن هم در زمانی که درگیری‌ها در سوریه به هفتمین سال کشیده شده اما از آنجایی که تمامی توجهات به تهدیدات اتمی کره شمالی و سرنوشت توافق اتمی ایران معطوف است فوریت خود را از دست داده است.
وزیر امور خارجه انگلیس گفت: «ما معتقدیم که "تنها" راه پیش‌رو، برقراری یک روند سیاسی است و باید صریحاً به ایرانی‌ها، روس‌ها و دولت اسد بگوییم که ما به عنوان گروه "دوستان سوریه" تا زمانی که چنین روندی یعنی یک گذار سیاسی بدون اسد وجود نداشته باشد از بازسازی سوریه حمایت نخواهیم کرد.»
این اظهارات بوریس جانسون پس از نشست ۱۴ کشور که از مخالفان سوری حمایت می‌کنند از جمله فرانسه، عربستان، ترکیه و آمریکا مطرح شد.
این در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل از طریق مذاکرات ژنو یک نقشه راه برای گذار سوریه را تصویب کرده است.
در همین حال دیوید سترفیلد، معاون موقت وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاورمیانه گفت: تمامی شرکت کنندگان در این نشست موافقند که اگر مشارکت بین‌المللی در بازسازی سوریه نیاز باشد ابتدا باید یک روند سیاسی برقرار شود.
وی افزود: دولت سوریه و حامیانش نمی‌توانند صرفاً بر مبنای یک نقشه و شرایط موجود یک پیروزی اعلام کنند. بازسازی سوریه به شدت به یک روند سیاسی معتبر بستگی دارد. این روند سیاسی در ژنو به بحث گذاشته شده است.
وزیر امور خارجه سوئد گفت: ما در نشست روز دوشنبه درباره اینکه چطور این مساله را به مذاکرات ژنو بازگردانیم، صحبت کردیم. بسیار خوب است که روند آستانه منجر به کاهش تنش و درگیری‌ها شود اما این مذاکرات باید منجر به یک روند سیاسی نیز شود.
ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه نیز به خبرنگاران در نیویورک گفت: من روز پنجشنبه با چهار عضو دائم شورای امنیت یعنی انگلیس، چین، روسیه و آمریکا دیدار خواهم کرد تا آنها را متقاعد سازم که برای ایجاد یک انگیزه جدید در راستای پایان دادن به جنگ هفت ساله سوریه یک گروه تماس تشکیل دهند.
وی افزود: "واقعیت می‌گوید که پس از آنکه میلیون‌ها تن از مردم سوریه به خاطر جنگ از این کشور فرار Escape کرده‌اند اسد دیگر نمی‌تواند در راس قدرت بماند اما بسیار مهم و حیاتی است که قدرت‌های بزرگ جهان برای کمک به احیای مذاکرات صلح با میانجی‌گری سازمان ملل در ژنو با یکدیگر همکاری کنند."برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 307617 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟