طرح سوال از وزیران ورزش و اقتصاد درباره ناکامی در واگذاری باشگاه‌ها

رکنا سیاسی:طیبه سیاوشی اظهار داشت: درباره عملکرد ضعیف مدیریت باشگاه استقلال، پس از حادث شدن معضلات فراوان، مطالب بسیاری توسط سایر نمایندگان مجلس، پیشکسوتان فوتبال، تحلیلگران و منتقدان عرصه ورزش Sport بالأخص فوتبال بیان شد، با احترام به تمامی مراتب که از دیدگاه آن عزیزان مطرح شد، اما بحث باشگاه داری در ایران مخصوصا باشگاه‌های فوتبال، بصورت معضلی برای تمام فصول بوده و همیشه در این خصوص حواشی بسیار وجود داشته است.
وی افزود: با توجه به پر طرفدار بودن ورزش فوتبال در ایران و همچنین دو باشگاه پر طرفدار پایتخت، یکبار برای همیشه می‌بایست، راه حل مقطعی و ناکارآمدِ اخراج و استعفای منتصبین دولتی باشگاه‌ها را کنار گذاشته و ایرادات واکاوی و سر منشأ مشکلات مشخص و از ریشه درمان شود.
نماینده مردم تهران در این رابطه ادامه داد: آیا باشگاه‌های فوتبال در ایران درآمدزا و سودآور هستند؟ آیا این باشگاه‌ها که نام فرهنگی را نیز یدک می‌کشند، در این زمینه اقداماتی کرده اند؟ آیا مدیران باشگاه‌ها در خصوص مسئولیت واگذار شده و بر سال‌های تصدی این عنوان متعاقبا پاسخگو هستند؟ نحوه انتصابات چگونه بوده است، حسب تخصص یا سبقه مدیریت ورزشی؟ آیا تمامی این سوالات در دنیای فوتبال همچون ایران با جواب منفی روبروست و یا راهکاری در این خصوص تبیین و تعریف شده است؟
سیاوشی درباره مشکل باشگاه استقلال Esteghlal تهران اضافه کرد: خاطرمان هست که این باشگاه پر افتخار و عنوان دار آسیایی، روزگاری آبروی فوتبال ایران در مقابل باشگاه‌های شرق و غرب قاره آسیا بوده است، چه بزرگانی که در این تیم محبوب، اسطوره ورزشی جوانان و نوجوانان یک نسل بوده اند، اینجاست که ابعاد فرهنگی باشگاه داری مشخص می‌شود، اما برای این مهم تاکنون اقدامی شده است؟ مدیران طرح تکریمی از این بزرگان ورزشی تا به حال داشته‌اند؟
وی با بیان اینکه این مشکلات صرفا مربوط به تیم فوتبال استقلال تهران نبوده، تاکید کرد: اکنون که باشگاه پرسپولیس در جمع مدعیان قاره آسیاست و آبروی فوتبال ایران در جدال با قدرت‌های قاره است، سال‌های ناخوشی فراوانی را سپری کرده است، طرفداران آن روزها را نیز در یاد دارند و مشکلات امروز استقلال، آن سال‌ها را نیز در ذهن هوادار پرسپولیس متبادر می‌کند و آنها را با این دغدغه مواجه می‌کند که آیا برای پیروزی و موفقیتِ امروز تضمین مدیریتی وجود دارد؟
سیاوشی با بیان اینکه خصوصی سازی علاوه بر حل مشکلات بخش دولتی، می تواند کمک بزرگی به افزایش مشارکت گسترده مردم، افزایش رقابت، سودآوری باشگاه‌ها و رونقاقتصادی صنعت فوتبال کند، اضافه کرد: باشگاه‌ها در ایران فقط در عرصه رقابتِ ورزشی حضور دارند، لیکن در عرصه تجاری زیان‌ده هستند و از لحاظ مالی به آن درجه از پختگی نرسیده اند که شخصیت مستقلی داشته باشند و وابستگی به وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال نداشته باشند. خصوصی سازی باشگاه‌های ورزشی در کشورهای توسعه یافته دارای اهمیت فراوان است و دلایلی دارد که مستقیما با بُعد اقتصادی و تبلیغاتی ورزش همچون تولید کالا و خدمات، ارتقای سطح سلامت جامعه و غنی سازی اوقات فراغت، افزایش مشارکت عمومی و ایجاد شغل برای نیروی کار، علاوه بر افزایش سرمایه اقتصادی باشگاه‌ها در ارتباط است.
وی گام نخست برای حل این معضل را خصوصی سازی عنوان و خاطرنشان کرد: مزایای خصوصی سازی این است که در وهله اول باشگاه‌ها درآمدزا می‌شوند، دیگر بحث وابستگی شدید مالی به وزارتخانه ها و نهادهای دولتی مرتبط نیست. از جمله راه‌هایی که در کشورهای مختلف اروپایی در این زمینه در نظر گرفته شده است، عرضه و فروش سهام باشگاه‌هاست، این امر علاوه بر درآمدزایی، از هزینه های باشگاه‌ها هم می‌کاهد و ملاک‌هایی برای توانمند سازی مدیریت باشگاه ها تعریف می‌شود که اولویت با تخصص و سبقه درخشانِ مسئولیتی است.
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه خصوصی سازی باشگاه‌ها امری اجتناب ناپذیر است، گفت: پیشرفت ورزش و حل معضلات ورزشی کشورمان در گرو درمان اساسی و پرداختن به این رویکرد با توجه به ظرفیت ها و برنامه ریزی مدون و تعاملات با باشگاه‌های مدرن است، لذا شایسته است در راستای اجرای سیاست‌های کلی أصل ٤٤ قانون Lawاساسی، جداسازی باشگاه‌ها از دولت و واگذاری به بخش خصوصی صورت گیرد، که این همان علاج اساسی معضل و برون رفت از مشکلات حادث است.
سیاوشی در پایان تصریح کرد: به عنوان نماینده مردم تهران، طرح سوال از وزرای ورزش و اقتصاد در خصوص چراییِ ناکامی در بحث خصوصی سازی باشگاه‌ها را ضروری می دانم و علت غایی از برگزاری مزایده فروش سهام باشگاه‌ها از سال ١٣٩٤را جویا خواهم شد؛ از آخرین اقدامات در بحث مزایده فروش سهام ٢ باشگاه تا به امروز قریب به ٢ سال می‌گذرد، که گویا ناکام و مسکوت مانده است. مجموعا تنها دلیل حل این معضل را در مبحث خصوصی سازی باشگاه‌های ورزشی می بینم و پیگیری مجدانه در این زمینه را به یاری خدا انجام خواهم داد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 307801 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟