سیسی: مخالف تجزیه کشورها در خاورمیانه هستیم

رکنا سیاسی: به نقل از الیوم السابع، علا یوسف، سخنگوی ریاست جمهوری مصر اعلام کرد: عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با گروهی از شخصیت‌های موثر آمریکا و برخی از روسای مراکز پژوهشی، سازمان‌های یهودی و اندیشکده‌های ایالات متحده دیدار و درباره مسائل مختلف بین‌المللی به ویژه منافع آمریکا در خاورمیانه گفت‌وگو کرد.
بنا بر این گزارش، سیسی در این دیدارها بر اهمیت روابط استراتژیک بین مصر و ایالات متحده که در طول چندین دهه ادامه دارد و بر تمایل کشورش برای تقویت و توسعه این روابط تاکید کرده است.
رئیس جمهور مصر در تصریحات خود پیرامون بحران قطر تاکید کرد، زمان آن رسیده است که فعالیت‌های "حامیان تروریسم" متوقف شود و آنان مسئولیت‌های خود را بپذیرند. وی گفت: قطر باید با پذیرش شروط کشورهای عربی نشان دهد که به منافع این کشورها لطمه نمی‌زند و در امور داخلی آنها مداخله نمی‌کند
همچنین بنا به گفته سخنگوی دولت مصر، رئیس جمهور این کشور در این دیدارها تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بحث قرار داد.
وی در خصوص تحول دموکراتیک و اوضاع حقوق بشر در مصر نیز گفت: مصر در حال حاضر چارچوب قانونی شفافی دارد که روابط بین مقامات را تنظیم کرده و به پارلمان منتخب اختیارات گسترده‌ای می‌دهد.
سیسی تاکید کرد، آنچه که تحقق می‌یابد نشان دهنده گام‌های ملموسی در سطح تحول دموکراتیک در خاورمیانه است و کشورهای غربی باید این حقائق را بدانند و با دیدگاه‌های غربی در خصوص این امور داوری نکنند.
وی با تاکید بر این امر که مصر به حقوق بشر احترام می‌گذارد، گفت: نباید مفهوم حقوق بشر تنها در حقوق سیاسی خلاصه شود، بلکه باید این مفهوم علاوه بر آن حقوق اقتصادی و اجتماعی مانند تامین حقوق آموزشی، بهداشتی، مسکن و کار را نیز شامل شود.
رئیس جمهور مصر در سطح منطقه‌ای نیز به دیدگاه مصر در خصوص اهمیت حفظ دولت ملی و حمایت از نهادهای ملی که می‌تواند در راستای حفظ امنیت و مبارزه با تروریسم به وظایف خود عمل کند، پرداخت و گفت: باید وحدت ملی لیبی حفظ، ارتش ملی این کشور حمایت و پتانسیل‌های مردمی آن صیانت شود.
وی در خصوص بحران سوریه نیز گفت: باید اتحاد اراضی سوریه حفظ شود.
سیسی با تاکید بر اهمیت اجتناب از تجزیه کشورهای خاورمیانه تصریح کرد، این اقدام ممکن است درگیری‌ها و بحران‌های بیشتری بیآفریند.
سیسی در خصوص صلح بین فلسطین و رژیم صهیونیستی نیز گفت: نمی‌تواند برقراری صلح از بیرون به آن دو تحمیل شود، بلکه باید دو طرف خود اراده کنند، با این حال مصر سعی دارد فضای مناسبی را برای رسیدن به راه‌حل عادلانه بین آن دو فراهم کند.
وی همچنین به تلاش‌های مصر در راستای روند صلح خاورمیانه پرداخت و تاکید کرد، مصر از همه تلاش‌ها و اقدامات بین‌المللی به منظور دستیابی به راه حل عادلانه و جامع در خصوص این مساله حمایت می‌کند.
رئیس جمهور مصر تصریح کرد، دستیابی به راه حل عادلانه و کامل در خصوص صلح خاورمیانه واقعیت جدیدی در منطقه به وجود می‌آورد و در تحقق ثبات و پیشرفت آن نقش اساسی دارد.
سخنگوی دولت مصر پیرامون آخرین تحولات داخلی فلسطین نیز گفت که کشورش تلاش‌های زیادی با فلسطینیان برای نزدیک‌سازی دیدگاه‌ها، تحقق آشتی ملی فلسطین و بازگشت تشکیلات خودگردان به نوار غزه انجام داده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 307860 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟