وزیر خارجه فرانسه: تنش در جهان در بالاترین سطح و همکاری در پایین‌ترین سطح است

رکنا سیاسی: ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در نشستی خبری گفت، روسای کشورها و دولت‌ها در کنار یکدیگر در سازمان ملل جمع شده‌اند و این گردهم آیی درحالی صورت گرفته که در لحظه‌ای بسیار حساس قرار داریم و اوضاع در سطح جهان رو به وخامت گذاشته است.
وی ادامه داد: مساله بدتر این است که برخی کشورها به شدت نقش فعال یکدیگر را در مقابله با بحران‌ها زیر سوال می‌برند. ناسیونالیسم در آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی رشد زیادی داشته است.
لودریان در ادامه به افزایش بحران‌های جهانی اشاره کرد و گفت: مقابله با تروریسم، حل بحران‌ها در خاورمیانه و آفریقا، مقابله با افزایش فعالیت‌های اتمی و موشکی کره شمالی و مساله آوارگی بیش از ۴۰۰ هزار مسلمان روهینجایی در میانمار مسائل اصلی هستند. اولویت فرانسه همکاری برای یافتن راه حل‌های مستحکم و قطعی برای این بحران‌هاست که بر امنیت اروپا هم اثر گذاشته و نظم جهانی را خدشه دار کرده است. با توجه به این اوضاع، فرانسه مسئولیت خاصی دارد چون هم اراده و هم قدرت کافی را برای این کار را دارد. مبارزه با داعش ISIS و یافتن شرایط سیاسی برای تضمین ثبات در سوریه نیز مهم و حساس است.
وزیر خارجه فرانسه همچنین بر اجتناب کردن از تقسیم سوریه تاکید کرد و گفت که این اقدام می‌تواند به فرصتی برای تروریست‌ها بدل شود و باید کاری کرد تا کمک‌های بشردوستانه به سراسر این کشور جنگ زده ارسال شود.
او ادامه داد: فرانسه همچنان به تعهداتش برای محاکمه کردن آنهایی که در حملات شیمیایی علیه غیر نظامیان دست داشتند، پای بند است. ما این کشور را به حال خود نمی‌گذاریم تا ثبات در آن برقرار شود.
لودریان به مساله کره شمالی نیز اشاره کرد و مخالفت شدید خود را با اقدام نظامی علیه این کشور ابراز داشت و گفت: تشخیص فرانسه این است که مطمئن شود کره شمالی بر سر میز مذاکره حاضر شود. تنها راه، اعمال فشار بر کره شمالی برای بازگشت به میز مذاکرات، از طریق تحریم است.
وی به مساله روهینجاها هم اشاره کرد و گفت که باید واکنشی جامع و کامل از سوی جامعه بین الملل صورت گیرد و همه به شکل نظام‌مند تلاش کنند تا از آنها حفاظت کند. رهبران جهام همچنان منتظر آنگ سان سوچی، رهبر دوفکتوی میانمار هستند تا پاسخی قاطع بدهد و از یک مذاکره واقعی حمایت کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 307862 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟